Hej!

Vi har nylig købt et hus bygget i 1912 og tænkte få lidt århundredeskiftesfølelse tilbage i huset. Vi tænkte derfor have perlespånt i loft og måske på nogle vægge. Jeg har dog set i ældre huse, at de nogle gange har en enklere spont, hvor kanterne er affasede, så det bliver som et "V" mellem hver planke. Er der nogen, der ved, hvor man kan få fat i sådan nogen?

Så har jeg set, at de har brede loftlister, som er kuplede. Hvor kan man finde sådanne?

MVH
Ziro

Ziro sagde:
Jeg har dog set i ældre huse, at de nogle gange har en enklere spont, hvor kanterne er fasede, så det bliver som et "V" mellem hver planke. I øvrigt er de helst glatte. Er der nogen, der ved, hvor man kan få fat i sådan nogle?

Så har jeg set, at de har brede loftlister, der er kuperede. Hvor kan man finde sådanne?
Det du søger er dobbeltfals og hulkel. Disse kan du finde hos en velassorteret byggemarked. ;)

Ziro sagde:
Vi har nyligt købt et hus bygget i 1912 og tænkte få lidt århundredeskiftesfølelse tilbage i huset. Vi tænkte derfor at have perlespånt i loftet og måske på en del vægge.
::) Jeg tror ikke, at det var så almindeligt med perlespånt i loftet på det tidspunkt. Derimod var det almindeligt på væggene. ;)

I vores renoveringsprojekt fra 1913 er der perlespånt i loftet og som panel på væggene (ca. 120 cm høje) i køkkenet. Det kunne være sat op senere, men det tvivler jeg på. Der er kun et enkelt vægskab i køkkenet, og det har også perlespånt i skabslågen.

/EB

Hej!

Tak for tipsene.! Ja, det er dobbeltfals og hulkehllister jeg mener.

Jeg bor i Hässelby, Stockholm. Ekesiöö i Bromma ser ud til at have. Er de gode? Dyre? ByggMax er jo enormt billige, så der tænkte vi nok at tage hen, men de har kun perlespor og ikke dobbeltfals som det ser ud. Ellers findes jo Faringe, som virker til at være ret billige. De har hulkehllister 21 x 69 mm for 24:50 /lpm inkl moms. De ser dog ikke ud til at have dobbeltfals. Andre tips modtages gerne!

MVH
Ziro

Totte_S
Vi ledte også efter dobbeltfals, men medmindre du vil have råplan i dimension 22*145, skal du nok arbejde lidt med at tjekke med lokale savværker. Vi havde et lokalt savværk, der faktisk havde fået en bestilling og benyttede lejligheden til at save noget til lageret med. Jeg mener, de ville have ca. 110 kr/m2 for 13*95 (tror det var 13, måske 15). Vi valgte det fra denne gang på grund af den mængde, vi ønskede. Men det er utroligt flot det rette sted. Jeg har set en anderledes løsning i et "kulturhus", hvor de havde dobbeltfals gulv til loft med en malet brystning. Flot, og nemt at bygge.

Er der nogen, der har links med billeder af forskellige værelser beklædt med forskellig spont? Jeg har et fritidshus, som skal indrettes næste sommer.

Jeg har kigget en del i bøger om Carl og Karin Larsson samt Ellen Key. Der er en hel del billeder fra deres respektive huse med spontede vægge lidt her og der. Klart hyggelige inspirationskilder!

Jeg har også lånt en bog, der hedder "Så renoveras torp och gårdar", hvor der er nogle tips. Jeg kan dog ikke huske, om der var noget om forskellige spontede vægge.

Ingen links lige præcis....

/Ziro

Et godt tip i hvert fald :D

Der er så meget at vælge imellem...

Den dobbeltfalsede bræddebeklædning jeg har i mit hus er kun 70 bred og sad oprindeligt både på loftet og væggen i gangene (nede/oppe). Perlespor er derimod omkring 150 bred, men det er høvlet to perler i samme. Ser altså ud som to separate panelbrædder, selvom det kun er en. Findes bl.a. i køkkenloftet.

/J

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.