Er ved at sætte tagrender op igen efter lidt ombygning. Fra tagrenden har jeg det sådan her:
Rørbøj->Kort, lige forlængelse->Rørbøj->Langt nedløbsrør ned til jorden->Rørbøj->Rørbøj->afløbsrør (der går ned i jorden)

Mit problem er, at jeg har fået det sådan, at nedløbsrøret går lodret langs væg/beslag foroven, men nede stikker det for langt ud fra væggen for at være lodret. Er det muligt at korrigere dette?

Det eneste sted jeg føler, jeg kan korrigere, er i de to nederste rørbøjninger, men da de er indsat så langt som muligt (uden at være skåret af), ved jeg ikke, om det er muligt at skære dem, og på den måde få røret længere ind.

Tips modtages taknemmeligt om, hvordan man skal gøre.
 
Det går fint at klippe af bøjningerne et par cm, hvis man behøver at samle dem yderligere et stykke.
 
  • Synes
Nygge72
  • Laddar…
Klip forsigtigt, de er koniske... Tager du for meget, bliver det svært at samle... Findes ellers færdigt, kaldes sokkelknæ
 
  • Synes
Nygge72
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard sagde:
Kapa forsigtigt, de er koniske... Tager du for meget bliver det svært at få dem samlet.. Findes ellers færdigt, kaldes sokkelknæ
Flot. Havde aldrig hørt om sokkelknæ. Fik man lært noget nyt. Det takker man for.

Men er disse faste, eller er de bevægelige på nogen vis, så man kan måle dem ind som man har brug for?
 
C
N Nygge72 sagde:
Men er disse faste, eller er de bevægelige på en eller anden måde, så man kan justere dem som man har brug for?
De har et fast mål, i det mindste dem jeg har set.
Jeg tror, at den bedste mulighed er at grave et stykke af jordrøret op og sætte et par rørbøjninger på dette under jorden, så det kommer op på det helt rigtige sted.
 
C cpalm sagde:
De har et fast mål, i det mindste dem jeg har set.
Tror det bedste alternativ er at grave op et stykke af jordrøret og sætte et par rørbøjninger på dette under jorden, så det kommer op på præcis det rigtige sted.
Det er ikke en mulighed da den gemmer sig under en terrasse nu. Det handler kun om nogle cm, så tror det ville blive svært at få til selv under jorden. Jeg skal begynde med at skære de to bøjninger jeg allerede har købt, for at se om jeg får det til. Ellers prøver jeg med en knæbøjning.

Så at Bauhaus solgte i plast for en billig penge, og jeg antager at de følger samme vinkler/mål som dem i metal, så kan man jo prøve sig frem med den billige variant og se om det fungerer. Man taber ca. 70 kr, og det overlever jeg nok. Må springe ugens pizza over helt enkelt.
 
Bare en lille påmindelse:
Du har vel ingen si oppe i tagrenden, hvor den er tilsluttet nedløbsrør med bøjninger osv?
Det havde man jo altid før, med resultatet at blade og kviste stoppede strømmen, og tagrenden blev fuld med skidt og løb over langs hele taget.
Nu om dage er det selvrensende sier nede i jordniveau, der gælder.
Men det har du forhåbentlig allerede arrangeret.
 
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Bare en lille bemærkning:
Du har vel ingen si oppe i tagrenden, hvor den er forbundet til nedløbsrøret med knæ osv?
Det havde man jo altid før, med resultatet at blade og grene stoppede flowet, og tagrenden blev fuld af skrald og løb over langs hele taget.

Nu til dags er det selvrensende silar nede på jordniveau, der gælder.
Men det har du forhåbentlig allerede ordnet.
Nej kører med rensetragt nede ved jordniveau. Så intet i renden.
 
C
N Nygge72 sagde:
Sen handlar det bara om någon cm
To 15° bøjninger efter hinanden giver vel en 2-3 cm sideforskydning. Kan så klart også sættes over jorden, men det bliver jo ikke så pænt.

Sokkelknæene er snarere omkring 10 cm afhængigt af dimension, så det tilfører nok ikke noget, som du ikke kan opnå ved at modificere de to bøjninger, du har.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.