Jeg har fjernet kalkpuds fra en skorsten, men på ca. 1x1 meter har der siddet en form for cementmørtel. I fugerne er det nemt at få fat, men det sidder godt fast på murstenene. Findes der nogen nem måde at fjerne cementresterne uden at beskadige skorstenen?

Jeg havde tænkt mig at have denne del af skorstenen uden puds.

apotekarnes
Jeg er ikke så sikker på, at skorstenen vil blive godkendt ved næste brandbeskyttelseskontrol, hvis du fjerner pudset. "Skorstenen skal være pudset i hele dens længde", plejer man at sige. Jeg har dog aldrig fundet denne formulering i Boverkets dokumenter, men skorstensfejerne plejer at mene, at pudset er en del af tæthedskonstruktionen og må ikke fjernes. Hvis du har indsatser, kan det dog gå godt med en upudset skorsten.

Tak for din omtanke! :)
Men den del som kommer være ubehandlet er ikke skorstenen, men en støttemur til skorstenen. Selve skorstenen vil blive pudset, og så skjules alle cementresterne jo.
Når jeg googler, finder jeg flere, der siger, at man kan fjerne cementrester med mælk?!

Mælk? Tror jeg ikke et sekund på, derimod saltsyre fungerer jo, men det er lidt farligt at arbejde med.

Jeg har talt med skorstensfejeren om dette med puds.
Skorstenen må være upudset i boligdelen, men ikke på loftet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.