Er det enkelt eller dobbeltgips, den første er næsten umulig at fastgøre en ekspander i, så den sidder fast, med dobbelt plejer det at gå. Skaffe s.k butterfly, og lange skruer, findes uden krog også, men kan ikke huske navnet nu og bruges ofte i EL-erhvervet, andre ved måske. Den skal strammes med forsigtighed, så den bare napper lidt let. Folder sig ud på bagsiden og spænder fast, kan blive nogle stykker afhængig af, hvad der skal fastgøres.
 
  • Butterfly-beslag med krog, bruges til at fastgøre i gipsvægge. Beslaget udvider sig på bagsiden for sikker fastgørelse.
J jonaserik sagde:
Er det enkel eller dobbeltgips, den første er næsten umulig at fastgøre en ekspander i, så den sidder fast, med dobbelt plejer det at gå. Skaff en såkaldt butterfly, og lange skruer, findes også uden krog, men jeg kan ikke huske navnet nu og bruges ofte i el-virket, andre ved måske. Den skal spændes med måde, så den kun klemmer lidt let. Foldes ud på bagsiden og spændes fast, kan blive nogle stykker afhængigt af, hvad der skal fastgøres.
tak! Jeg vil høre mig for hos isenkræmmeren!
 
Violina Violina sagde:
Ellers findes der jo specielle i stål til netop enkeltgips..

[link]
kiggede på sådan nogle, men skal igennem 45 regel. Går det da?
 
J jenbod91 sagde:
kiggede på sånna, men skal igennem 45 regel. Går det så?
Du trækker fast expandera i væggen først, så borer du et hul igennem reglen hvor skruen skal gå igennem, så trækker du fast reglen på væggen.
 
Violina Violina sagde:
Du drar fast expandera i væggen først, så borer du et hul igennem reglen hvor skruen skal gå igennem, så drar du fast reglen på væggen.
jo, men skal ikke skruen være så pass lang at den går igennem slutningen på expanderen? Med reglen bliver det +45. +expanderens længde.
 
J jenbod91 sagde:
jo, men ska ikke skruven være så pass lang at den går igennem slutningen på expandern? Med reglen bliver det +45. +expanders længde.
Ja?

Findes vel lange m6?
 
Den sort fungerer, men for at få det godt skal den fastgøres med en såkaldt mollytang, som fæstner og spænder den på den rigtige måde. Ulempen ved denne er, at den i princippet er umulig at fjerne, hvis det skulle blive nødvendigt. Det jeg sagde om butterfly findes også i en plastikvariant, som bruges meget på EL-siden, men jeg har ikke noget E-nummer for den nu. Derfor skal man købe en længere skrue. Man borer først i reglen og markerer hullerne på pladen, derefter sættes skrue og beslag i reglen og føres ind i hullet, den skal gå så langt ind, så den folder vingerne ud og strammes med skruen, indtil man mærker lidt modstand.
 
Nej, det er nok at man strammer skruen "i bunden" den trækker så til pluggen, men man skal passe på så man ikke strammer for hårdt (hvis man bruger skruetrækker med moment)
 
Toggler En Toggler ankerbolt med plastikremme bruges til at forankre tunge genstande i gips- eller andre hulrumsvægge.
 
Nu fandt jeg den, den hedder DOUMAX En DOUMAX plug fra Schneider Electric, model DUO-MAX PLUGG TSP 10/75, velegnet til gips.
Fungerer godt til gips
 
  • Synes
jenbod91
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Den typen fungerer, men for at få det godt skal den fastgøres med en såkaldt molletang, der fæster og strammer den sammen på den rigtige måde, ulempen ved sådan en er, at det stort set er umuligt at fjerne den, hvis det skulle være nødvendigt. Det, jeg sagde om butterfly, findes også i en plastikvariant, som bruges meget på EL-siden, men jeg har ikke noget E-nummer for den nu, så det er nødvendigt at købe en længere skrue, man borer først i reglen og markerer hullerne i pladen, derefter sættes skrue og beslag i reglen og føres ind i hullet, den skal gå så langt ind, at den folder vingerne ind og strammes med skruen, indtil man kan mærke, at der bliver lidt modstand.
hej,
Tak! Jeg skal kigge på sådanne i dag.
 
J jonaserik sagde:
mollytang som fastgør og spænder den sammen på den rette måde, ulempe med sådan en at den er i princippet umulig at fjerne, hvis det skulle være nødvendigt.
det er enkelt at fjerne en molly, man bøjer væk skiven med fx en morakniv
 
J jenbod91 sagde:
jo, men skal ikke skruen være så pass lang at den går igennem slutningen på expanderen? Med reglen bliver det +45. +expanderens længde.
om man inte vill ordna længere skrue så kan man fx bore et ca 15-20mm hul i regelen ca 30 mm ind, da behøver man bare en molly der kan gribe 15mm træ
 
J jenbod91 sagde:
Hej,

Lige nu er jeg i gang med at bygge en væg. Jeg har en lægte 45x70, som skal fastgøres i en gipsvæg.
Jeg har prøvet nu 2 forskellige gips plugs og expandere. Forskellige længder på skruerne, men intet virker. Man kan ligesom bare trække lægten ud med lethed. Altså, pluggen har ikke ekspanderet, og desuden "snurrer" skruen bare, når man skruer ind til max.
Hvad gør jeg forkert?
Andre tips til at få lægten op på gipsvæggen?
Brug Molly i stedet. Så kan du ekspandere pluggen først og skrue lægten fast i næste trin.
 
  • Synes
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.