15,026 læst ·
30 svar
15k læst
30 svar
Expander til gipsvæg fungerer ikke, hvorfor...?
Er det enkelt eller dobbeltgips, den første er næsten umulig at fastgøre en ekspander i, så den sidder fast, med dobbelt plejer det at gå. Skaffe s.k butterfly, og lange skruer, findes uden krog også, men kan ikke huske navnet nu og bruges ofte i EL-erhvervet, andre ved måske. Den skal strammes med forsigtighed, så den bare napper lidt let. Folder sig ud på bagsiden og spænder fast, kan blive nogle stykker afhængig af, hvad der skal fastgøres.
tak! Jeg vil høre mig for hos isenkræmmeren!J jonaserik sagde:Er det enkel eller dobbeltgips, den første er næsten umulig at fastgøre en ekspander i, så den sidder fast, med dobbelt plejer det at gå. Skaff en såkaldt butterfly, og lange skruer, findes også uden krog, men jeg kan ikke huske navnet nu og bruges ofte i el-virket, andre ved måske. Den skal spændes med måde, så den kun klemmer lidt let. Foldes ud på bagsiden og spændes fast, kan blive nogle stykker afhængigt af, hvad der skal fastgøres.
Ellers findes der jo specielle i stål til netop enkeltgips..
https://sandbergsjarn.se/produkter/...lC1_n9RAioI33Vuz6tdiykESF7xdEviRoC7UYQAvD_BwE
https://sandbergsjarn.se/produkter/...lC1_n9RAioI33Vuz6tdiykESF7xdEviRoC7UYQAvD_BwE
Den sort fungerer, men for at få det godt skal den fastgøres med en såkaldt mollytang, som fæstner og spænder den på den rigtige måde. Ulempen ved denne er, at den i princippet er umulig at fjerne, hvis det skulle blive nødvendigt. Det jeg sagde om butterfly findes også i en plastikvariant, som bruges meget på EL-siden, men jeg har ikke noget E-nummer for den nu. Derfor skal man købe en længere skrue. Man borer først i reglen og markerer hullerne på pladen, derefter sættes skrue og beslag i reglen og føres ind i hullet, den skal gå så langt ind, så den folder vingerne ud og strammes med skruen, indtil man mærker lidt modstand.
hej,J jonaserik sagde:Den typen fungerer, men for at få det godt skal den fastgøres med en såkaldt molletang, der fæster og strammer den sammen på den rigtige måde, ulempen ved sådan en er, at det stort set er umuligt at fjerne den, hvis det skulle være nødvendigt. Det, jeg sagde om butterfly, findes også i en plastikvariant, som bruges meget på EL-siden, men jeg har ikke noget E-nummer for den nu, så det er nødvendigt at købe en længere skrue, man borer først i reglen og markerer hullerne i pladen, derefter sættes skrue og beslag i reglen og føres ind i hullet, den skal gå så langt ind, at den folder vingerne ind og strammes med skruen, indtil man kan mærke, at der bliver lidt modstand.
Tak! Jeg skal kigge på sådanne i dag.
om man inte vill ordna længere skrue så kan man fx bore et ca 15-20mm hul i regelen ca 30 mm ind, da behøver man bare en molly der kan gribe 15mm træJ jenbod91 sagde:
Brug Molly i stedet. Så kan du ekspandere pluggen først og skrue lægten fast i næste trin.J jenbod91 sagde:Hej,
Lige nu er jeg i gang med at bygge en væg. Jeg har en lægte 45x70, som skal fastgøres i en gipsvæg.
Jeg har prøvet nu 2 forskellige gips plugs og expandere. Forskellige længder på skruerne, men intet virker. Man kan ligesom bare trække lægten ud med lethed. Altså, pluggen har ikke ekspanderet, og desuden "snurrer" skruen bare, når man skruer ind til max.
Hvad gør jeg forkert?
Andre tips til at få lægten op på gipsvæggen?



