Bor i et ældre 1,5 plans hus som er bygget i 1981. Til foråret har jeg tænkt mig at udskifte vores tag, som i dag består af Planja TP-plade og masonit. Det nye tag kommer til at bestå af ru brædder, tagpap og betonsten.

Det bliver en ekstra vægt på ca. 35kg/m2 mere mod hvad jeg har i dag. Jeg har formået at få fat på spærtegningerne fra et hus bygget i 2008 af samme hustype. Dette hus har et såkaldt let undertag med betonsten. Vægten på ru brædderne tror jeg er forsvindende lille.

Mine spær ser konstruktionsmæssigt næsten ens ud som det nyere hus, samme mål og trædimensioner bortset fra tungrebjælken. Min tungrebjælke består af 2 stk. 34*70 som er sømmet fra siden. Det nyere hus har en tungrebjælke af 45*120 som er fastgjort med sømplade.

Den store forskel er træværkets kvalitet. Mine spær er bygget af træværkskvalitet Ö, og de nyere spær er bygget i K30, K24 og K12. Det eneste jeg har formået at finde på nettet er, at Ö står for øvrigt træ i klassificeringen.

Er der nogen, der ved hvor stor forskel der er mellem Ö-træ og K30 træ? Eller ved, hvor der findes en tabel eller lignende?

Hvis det er nødvendigt, hvordan forstærker jeg lettest mine spær for at klare den ekstra vægt?

Loftet er i dag ikke udnyttet, men skal udnyttes i fremtiden. Jeg vil da have brug for at gøre en opbygning af spærene, så de rummer isoleringen. Hvis jeg laver denne opbygning med sømplader, vil den så kunne række som forstærkning af mine spær?

Det blev et langt første indlæg.

/Christian

Ola78
Tag og tal med en konstruktør og bed ham/hende om at kigge på dine spær. De kan beregne på det og eventuelt komme med forslag til, hvordan du kan gøre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.