Nytilflyttet for et år siden i et 1800-tals hus, der har været udsat for 1960'ernes sædvanlige forskønnelse med eternitfacade, og nu mistænker jeg også, at bryggersets indervægge og loft er beklædt med det samme. Pladerne er tykt overmalet, hvilket ikke tidligere har gjort mig mistænksom, men nu, hvor diverse el/rørarbejde er blevet udført i rummet, ser det virkelig ud som om asbest har sprukket og flager af.

Skal i næste uge tage prøver og sende ind til analyse for en endelig afgørelse.

Men, forudsat at det er eternit, hvad er rimeligt at gøre i dette scenarie? I rummet er der husets fejlstrømsafbryder, vandinstallation går ind der osv., altså er der en mængde kabler og fastgørelser, der skal fjernes ved evt. nedrivning af pladerne. Hvilket føles en smule uoverkommeligt og dyrt.. men at lade det blive føles ikke godt, da hulboringer mm. vil være uundgåelige fremover.

Hvis et saneringsfirma bliver hyret, hvordan skal de håndtere dette med el og vandinstallationer?

Hvad kan en rimelig pris være for sanering? Ca. 5 kvm stort rum og 2,30 i loftshøjde.

Hvorfor ikke bare lade det være?
På med glat glasfibervæv og mal.

• Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo sagde:
Hvorfor ikke bare lade det være?
På med glat glasfibervæv og mal.
Jo, den mulighed findes, men problemet forbliver jo, at nye huller i vægge/loft i dette rum vil skulle foretages i nær fremtid og i fremtiden. Nye elkabler, nye rørføringer osv. da huset er under renovering, og rummet er centralen for disse funktioner.

Af den årsag synes en sanering at være det bedste.

Jeg forstår ikke, hvorfor man ville beklæde en hel vaskerum med eternit. Jeg kender heller ingen, der kan se med det blotte øje, om et materiale indeholder asbest eller ej.

Afvent testen. Hvis den viser, at der er asbest, så begynd at overveje det her da.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Hvor store fremtidige hulboringer taler vi om, og er det noget I selv gør eller noget som håndværkere vil blive udsat for? Man falder ikke sammen og dør af at som gør-det-selv-mand f.eks. bore nogle huller for at sætte en hylde op. Asbest er først og fremmest et problem for folk, der arbejder med at rive det ned regelmæssigt. Ikke engang vores elektrikere bekymrede sig, da de skiftede lysrørsarmatur i fyrrummet.

• Synes
SvanteC og 1 anden
  • Laddar…
P PatrikJo sagde:
Jeg forstår ikke, hvorfor man ville beklæde en hel vaskekælder med eternit. Jeg kender heller ikke nogen, der kan se med det blotte øje om et materiale indeholder asbest eller ikke.

Afvent testen. Hvis den viser asbest, så overvej det her på det tidspunkt.
Har også svært ved at forstå det, ikke mindst da fyrrummet er i rummet ved siden af, men sandsynligvis har der vel tidligere været vasketøj deraf brandrisiko.

Jeg arbejder inden for arkitekturbranchen og støder ofte på eternit i forskellige former, derfor har jeg ret godt styr på, hvordan det kan se ud. Men i netop dette tilfælde er det lidt svært at vurdere. Dog ser de beskadigede områder virkelig ud som eternit og da det er sat op på facaden, så har der utvivlsomt været adgang til det i huset.

Afventer testen.

mrsnhp mrsnhp sagde:
Hvor store fremtidige hulltagninger taler vi om, og er det noget I gør selv eller noget som håndværkere vil blive udsat for? Man falder ikke sammen og dør af som gør-det-selv mand f.eks. at bore nogle huller for at sætte en hylde op. Asbest er frem for alt et problem for folk, der regelmæssigt arbejder med at nedbryde det. Ikke engang vores elektrikere bekymrede sig, da de skiftede lysstofarmatur i fyrrummet.
Hulltagning til nye VA-ledninger og paxventilator samt fastgørelse af elkabler er jo for håndværkerne. At sætte hylder, kroge osv. op bliver vel aktuelt for vores del. Ingen enorme indgreb måske, men alligevel indgreb.

Lyder jo som om du alligevel skal bore og fikse en del i rummet. Måske lige så godt da at tage det ned.

Ellers er jo vaskerum ret gode at have ekstra brandsikrede...

Jeg havde selv eternit i både vaskerummet og fyrrummet.

B bullemedbulle sagde:
Hulboring for ny VA-ledninger og paxventilator samt sømme fast elkabler er jo for håndværkerne. Opsætning af hylder, kroge m.m. bliver vel aktuelt for vores del. Ingen enorme indgreb måske, men dog indgreb.
Spørg håndværkerne hvad de synes. Paxventilator og VA er måske stort nok til at de har meninger. De kan sikkert også have idéer om, hvordan man gør med eksisterende ledninger i mellemtiden.

Lidt opfølgning.

Tog prøve i efteråret på en af vægpladerne og sendte til laboratorium, og fik bekræftet asbest.

Har haft et saneringsfirma, som har tjekket vaskerummet og givet tilbud, skal kontakte nogle flere, og har fået en pris på 30.000 DKK inkl. rot. De ønskede dog, at al elektricitet inkl. el-tavlen (som sidder på en væg) skal fjernes inden for at kunne rive al eternit ned på en sikker måde.
Jeg kan ikke finde ud af, hvordan det skal gøres, og firmamanden gav ingen klare svar selv, men efterlod det til mig "at løse" typ.

Jeg går ud fra, at ingen elektriker ønsker/må skrue el-tavle og armaturer af, trække ud ledningskramper osv. hvis det er bekræftet asbest? Måske er det noget, jeg må gøre selv?

Spørgsmålet er jo også, hvordan man rent praktisk skal gøre, når man har løsnet alt fra væggen. Alle kabler kan sikkert hænge frit ved loftlisten, er stabile kulo, men el-tavlen? Ikke interesseret i at slukke strømmen til hele huset i 1-2 dage..

På med et lag gips og mal. Der hvor du skal lave huller, kan du jo skære en bit væk, så det er forberedt, og I slipper borestøv lige der. Små borehuller i fremtiden er jo en leg...

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
På med et lag gips og mal. Hvor du skal lave huller, kan du jo skære en smule væk, så det er forberedt, og I slipper for borestøv præcis der. Små borehuller i fremtiden er jo en smal sag…
Forstår, at man kan lave sådanne løsninger, men nu vil vi totalsanere rummet for asbest. Ikke gøre noget halvdant.

B bullemedbulle sagde:
Forstår, at man kan lave sådanne løsninger, men nu vil vi totalrenovere rummet fra asbest. Ikke lave noget halvhjertet.
Ok. Så må elektrikeren løse problemet. Der findes sikkert en midlertidig løsning, så I slipper for at være uden strøm i hele eller dele af huset i mellemtiden.

Claes Sörmland
B bullemedbulle sagde:
Lidt opfølgning.

Tog prøve i efteråret på en af vægpladerne og sendte til laboratorium, og fik bekræftet asbest.

Har haft et saneringsfirma, der har tjekket vaskerummet og givet tilbud, skal kontakte nogle flere, og fået en pris på 30.000:- inkl. rot. De ville dog have, at al el inkl. elcentralen (som sidder på en væg) skal løftes af først for at kunne rive al eternit ned på en sikker måde.
Bliver ikke klog på, hvordan det skal gøres, og firmamanden gav ingen tydelige svar selv, men efterlod det til mig "at løse" typ.

Går ud fra, at ingen elektriker vil/får skrue elcentral og armaturer løs, trække ud ledningssømmene osv., hvis det er bekræftet asbest? Måske skal jeg gøre de dele selv?

Spørgsmålet er stadig, hvordan man rent praktisk skal gøre, når man har løsnet alt fra væggen. Alle kabler kan sikkert hænge frit ved loftliste, er stabil kulo, men elcentralen? Ikke interesseret i at slukke for strømmen i hele huset i 1-2 dage...
Bare så du har informationen, da du virker til at være en samvittighedsfuld person: du må ikke lave sådan noget elinstallationsarbejde selv som at koble kabler fra. Det ville ikke hindre mig, men vi værdsætter alle regeldækning forskelligt...

Må man ikke engang løsne kabelklemme? Stikkontakter og afbrydere må man vel skifte selv, så da burde man vel bare kunne løsne den fra væggen? Bare nysgerrig

Må tage spørgsmålet op med elektrikeren simpelthen og se, hvad der bliver den bedste løsning!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.