devnull sagde:
Mest asbeststøv fik de/dom som monterede "fattiglapparna" i 50'erne og 60'erne.
Allermest fik de som arbejdede med fremstillingen, især de som stod og sprættede asbestposerne op.
/ f.d. Eternitarbejder

• Synes
Antti Säisä
  • Laddar…
MathiasS sagde:
Jag tänker i termer av reglar 45x45 och att det är meningslöst att lägga på mindre än 90mm isolering, dvs två varv med regel.
Hur mycket du behöver isoler beror väl på hur välisolerat det är innan samt vad man har för typ av uppvärmning idag! (ok dom flesta hus från denna tidsepok är förvisso relativt dåligt isolerade) men ska man regla ut  90mm så får man ju flytta ut fönster och dörrar mm. så då snackar vi lite större renovering.
dom jag känner som gjort detta har nöjt sig med 45mm reglar och på så sätt sluppit jobbet med att riva eterniten samt flytta dörrar+fönster mm.
(har själv end. 95mm + asfa i väggarna och ändå en total elförbr. på 17000 kwh/år på 147m2 så man behöver nog inte överisolera sig!)  

Immobil sagde:
/ f.d. Eternitarbejder
Når vi taler om eternit, selvom det ikke rigtig hører til denne tråd. I loftet i et af rummene i min kælder sidder der plader, der er 1x1 meter, ca. 0,5 cm tykke. De er grå i farven. Jeg ved ikke, hvilket materiale de er lavet af, men jeg gætter på, at det er eternit. Hvad tror du? Eller nogen anden her... Er det eternit?

Da jeg er en rigtig tough guy (=hjernedød), har jeg taget to af dem ned uden nogen åndedrætsværn. Det gik ret godt, men de revnede nogle steder, og det betyder sandsynligvis, at der blev dannet en usynlig sky af asbeststøv, som jeg indåndede, så nu er det bare at lægge sig ned og vente på lungekræft, lungesygdommen KOL og h*lvide hvad mere jeg kommer til at blive ramt af :'(

siamthai sagde:
Apropos eternit, selvom det ikke rigtig hører til denne tråd. I loftet i et af rummene i min kælder sidder der plader, der er 1x1 meter, ca. 0,5 cm tykke. De er grå i farven. Jeg ved ikke, hvilket materiale de er lavet af, men jeg gætter på, at det er eternit. Hvad tror du? Eller nogen anden her... Er det eternit?

Eftersom jeg er en rigtig tuffing (=hjernedød) har jeg taget ned to af dem uden nogen form for åndedrætsværn. Det gik ret godt, men de revnede nogle steder, og det medfører sikkert, at der opstod en usynlig sky af asbeststøv, som jeg indåndede, så nu er det bare at lægge sig ned og vente på lungekræft, lungesygdommen KOL og hvem ved, hvad jeg ellers kan blive ramt af :'(
Det er sikkert et gammelt fyrrum? Så er det med stor sandsynlighed eternit, der sidder i loftet som brandsikring. Bruger også at sidde på døre.

siamthai sagde:
Eftersom jag är en riktig tuffing (=hjärndød) har jeg taget ned to af dem uden noget åndedrætsværn. Det gik ret godt, men de sprækkede nogle steder, og det indebærer formentlig, at der blev dannet en usynlig sky af asbeststøv, som jeg indåndede, så nu er det bare at lægge sig ned og vente på lungekræft, lungesygdommen kol og **** ved, hvad mere jeg vil blive ramt af :'(
8) Du kan roligt leve videre. Risikoen for, at du har fået asbestos, er meget minimal. Du løber en større fare ved at gå over gaden, så se dig nøje for. ::) ;)

Sådanne plader sad der i fyrrummet på et af de huse, vi har set på. Man satte eternit i loftet, fordi de tåler varme så godt.

Det er vel ret tvivlsomt, om du ville få lungekræft af kun at have håndteret dem. Man har jo læst lidt op på det nu, når man er begyndt at lægge mærke til eternithusene! =)

Boede i en rækkehusblok for nogle år siden, som havde eternitplader. Ejendommene skiftede ejere og den nye ejer ville gøre husene pænere. De satte regler og træpanel udenpå eternitpladerne, jeg kan ikke erindre mig, at det var specielt støvet eller at der var plader, der revnede. Derimod byggede det jo lidt ud, så vinduerne blev svære at åbne, men det blev løst, da de lidt senere skiftede vinduer :)
Vi ejer nu en villa med eternitplader, og vi tænkte på at sætte regler og panel udenpå pladerne. Pladerne isolerer jo rigtig godt, så hvorfor tage dem bort. Ved at sætte nye paneler udenpå, behøver vi nok heller ikke efterisolere, for så bliver huset for tæt. Nu skal vi dog lykkes med at blive enige om farven på huset med panelen, jeg vil have gult, og min partner vil have sådan en siljansblå. Mit forslag var 10 år med gult og så male om og have 10 år med blåt, og så får fremtiden vise næste farve :P

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.