Hej igen forumet,

Jeg tænkte på at høre med jer, om der er nogen, som har lidt information om, hvad man skal tænke på, hvis man ser på et ældre hus med Eternit facade. Jeg er nok blevet lidt påvirket af min kære far, men så snart jeg hører Eternit, ringer alle alarmklokker i hovedet om radonudslip og at der er brug for et saneringsfirma ved det mindste arbejde med det osv.

Måske er der nogen, der ved lidt mere om det end mig, er det noget, der kan være interessant at se på? Vi leder efter et renoveringsprojekt med gode muligheder, og det er dette hus, så så langt passer det ind, men Eternit er som sagt et følsomt ord for mig indtil videre... ;)

Tak på forhånd.

Asbest har sikkert sine sundhedsrisici. Men ALLE, der arbejdede som bygningsarbejdere og savede, spikrede og håndterede eternitplader dagligt år efter år uden beskyttelse i 1940'erne - 70'erne, har trods alt ikke fået lungekræft siden. Hvis du køber ET hus og tager åndedrætsværn på og vander eternitpladerne, når du river dem ned, vil du med stor sandsynlighed ikke blive syg. Statistisk set er risikoen nok større for at blive kørt ihjel på vej hjem fra arbejde en helt almindelig dag...

Kommunens miljø- og sundhedsbeskyttelseskontor eller bygningsinspektører kan sikkert give mere håndgribelige råd om, hvilke bygningsdele der er asbestforurenede, og hvordan man skal håndtere dem.

Min veninde og hendes mand har undersøgt dette, så det er iofs kun andenhåndsoplysninger jeg har, men de plejer at være pålidelige. Det de har fundet ud af er, at hvis man SELV gør noget, så kan man gøre lidt som man vil, men man skal naturligvis være forsigtig ved nedtagningen. Men der er ingen specielle regler som styrer dette.

Skal man derimod hyre et firma til at tage facaden ned, SÅ bliver det straks en masse regler og besværligheder, og huset skal i princippet beklædes som et telt og alle mulige forsigtighedsforanstaltninger for at beskytte dem som arbejder. Med fuld rette naturligvis!

Så er det forskelligt fra kommune til kommune hvordan man bliver af med eterniten bagefter, det må man høre sig for med sin egen losseplads hvordan man skal håndtere affaldet.

Så jeg er enig med Lilla Vargen - én gang med dit eget hus vær forsigtig, sav og bræk ikke pladerne itu unødigt og brug beskyttelsesmaske, så er det ingen problem. Og frem for alt - eternit er et GODT facademateriale så længe det sidder på plads. At det så måske ikke er så pænt er jo en anden historie... ::)

Held og lykke!

Du skal ikke være bange for eternitfacade, tværtimod plejer disse huse at være ganske velbyggede, desuden går det fint at opsætte regler direkte udenpå eternitfacaden, hvis man vil skifte til fx. træbeklædning ;)

forbindelsen til radon kender jeg heller ikke til.

Har desuden været med til at rive eternit i arbejdet, og rent beskyttelsesmæssigt er der ingen større kampe. (beskyttelsestøj + rigtig åndedrætsmaske, som skal plastes ind og kasseres efter afsluttet arbejde.)
Risikoen ligger ved langvarigt arbejde og så primært indendørs.

jureit sagde:
Ja, selv kan du rive så meget du vil med den.

Radon? Eternit? Så har du nok hørt noget som jeg ikke har hørt. Asbest er det som er ubehageligt med den men den er bundet i den så længe du ikke roder med den.
Hej
Ja du kan rive den, men tjek hvad du skal betale for riskaffald
Venlig hilsen
Göthe

OJ, Tak for alle svarene! :D

Det var nok asbest jeg mente.. nåja det var iallafald giftigt. ;)

Så man kan regle direkte udenpå, er det ikke farligt at bygge ind det hvis det går i stykker eller sker noget med facaden?

Macke202 sagde:
OJ, Tak for alle svarene! :D

Det var nok asbest jeg mente.. nå ja det var i hvert fald giftigt. ;)

Så man kan regle direkte udenpå, er det ikke farligt at bygge ind i det, hvis det går i stykker eller sker der noget med facaden?
Det er klart, du fjerner eterniten, hvis du skal skifte facade. Væggene bliver tykke nok alligevel. At fjerne og skille sig af med eterniten er det mindste problem/arbejde, du har, når du har bestemt dig for at skifte facade.

Hehe man læser det som man vil, når man har ferie og har drukket nogle tyske øl. Synes godt, det var mærkeligt, at man skulle indbygge eterniten... nåja. :)

Vi skal kigge videre på det og se, hvor meget andet arbejde der er på det! Tak for alle indlæggene her! =)

Hvorfor er det klart, at man skal fjerne eternitfacaden ved tillægsisolering og facadeskift? :-/

Jeg synes, det virker praktisk at sætte op reglar, isolering og ny facade udenpå eternitten...
Så slipper man for en hel del arbejde med nedrivning og bortforsling af pladerne. :D

Vi har også eternit og tænkte at skifte til træfacade.

/Anna :D

• Synes
Antti Säisä
  • Laddar…
annash sagde:
Hvorfor er det klart, at man skal fjerne eternitfacaden ved ekstra isolering og facadeudskiftning?  :-/

Jeg synes, det virker praktisk at sætte op lægter, isolering og ny facade uden på eterniten...
Så slipper man for en hel del arbejde med nedrivning og bortskaffelse af pladerne. :D

Vi har også eternit og tænkte skifte til træfacade.

/Anna :D
Du har helt ret i det, faktisk er det et rigtig godt underlag, hvorfor folk er så bange for det ved jeg ikke, det gør jo ingen skade, hvor det sidder. (når man derimod river i det......) husk på at det skal dokumenteres, når det bygges ind, hvordan ved jeg ikke - tjek med din kommune! :D

pappskallen sagde:
Du har helt ret i det, faktum er, at det er et rigtig godt underlag, hvorfor folk er så bange for det ved jeg ikke, det gør jo ingen skade der hvor det sidder. (når man derimod river i det......) tænk på at det skal dokumenteres når det bygges ind, hvordan ved jeg ikke -tjek med din kommune! :D
Jeg forstår ikke, hvordan folk overhovedet kan få den tanke at beholde eterniten indenfor en ny facade?

Når jeg bygger vil jeg have, at det skal blive lige og pænt. Fine overgange ved vinduer osv. Eternit på væg er ikke et plant underlag. Det er lapper, der ligger omlappende. Hold en regel op, slå et slag med hammeren, og 10 plader knækkede. Underlaget er nu endnu ujævnere. Forstår ikke engang, at nogen kan få den tanke at arbejde sådan. Nødløsningerne ved vinduer og døre vil jeg ikke engang tænke på. Jeg kan muligvis se, at det går at slå på liggende regler, men så bliver der lidt isolering alternativt liggende træfacade.

:P

Udskiftning af facade er et område, jeg ikke har sat mig ind i, men jeg overhørte en samtale, hvor de talte om "dobbelt luftspalte," som kunne opstå, hvis man sømmede ny facade udenpå et hus, der havde tømmerfacade med asfaboard udenpå...

MathiasS sagde:
Jeg kan muligvis se, at det går an at slå på liggende reglar, men så bliver det lidt isolering alternativt liggende træfacade.

:P
har du liggende reglar blir det vel stående panel ???

Asbest er kun farligt, hvis det støver, der findes hvid, brun og blå. Den blå er den farligste. Det blå farvestof i kombination med sår, som asbestfibre giver i lungerne, kan forårsage cancer. I Eternit bør der være brun asbest - ikke helt lige så farlig.

Hvis det er muligt at tage eternitpladerne ned hele, er det bedst. At bore i pladerne og sætte regler udenpå er den dårligste mulighed, borestøvet er ikke godt. Mest asbeststøv fik de, der monterede "fattiglapperne" i 50'erne og 60'erne.

Informer naboerne før, så de ikke lufter ud imens.

Held og lykke.

pappskallen sagde:
har du liggande reglar blir det väl stående panel  ???
Jag tänker i termer av reglar 45x45 och att det är meningslöst att lägga på mindre än 90mm isolering, dvs två varv med regel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.