1,043 læst ·
6 svar
1k læst
6 svar
Eternit eller asbest i sommerhusets bruserum?
Jeg har kun hørt om eternit og asbest - har ingen idé om, hvordan det ser ud..
Tanken er at ordne et "rod-værelse" i sommerhuset, og byggeselskabet, som skal ordne overfladerne, bad mig forsøge at fjerne så meget fliser, vinylgulv osv. for at lette arbejdet og holde omkostningerne nede.
I det ene hjørne har der været brusebad, og da jeg fjernede vinylgulvet, var der en form for betonplade under. Den støver ikke, men revner temmelig let. Jeg vil sende en del af materialet ind til prøvning på mandag, men tænkte på, om nogen her kan identificere og bekræfte, at det er eternit? Eller er det en anden mere ufarlig form for betonlignende fugtspærre/isolering?
Hovedhuset er fra 60'erne, men er blevet udvidet og ombygget flere gange siden da. Netop dette badeværelse er i en ekstern bygning, der er kommet til senere, men jeg ved desværre ikke hvornår.
Tanken er at ordne et "rod-værelse" i sommerhuset, og byggeselskabet, som skal ordne overfladerne, bad mig forsøge at fjerne så meget fliser, vinylgulv osv. for at lette arbejdet og holde omkostningerne nede.
I det ene hjørne har der været brusebad, og da jeg fjernede vinylgulvet, var der en form for betonplade under. Den støver ikke, men revner temmelig let. Jeg vil sende en del af materialet ind til prøvning på mandag, men tænkte på, om nogen her kan identificere og bekræfte, at det er eternit? Eller er det en anden mere ufarlig form for betonlignende fugtspærre/isolering?
Hovedhuset er fra 60'erne, men er blevet udvidet og ombygget flere gange siden da. Netop dette badeværelse er i en ekstern bygning, der er kommet til senere, men jeg ved desværre ikke hvornår.
Stort tak for svar! Viste billedet til en tømrer og han sagde det samme. Jeg fortsætter, men lidt mere forsigtigt og med nyindkøbt maske for en sikkerheds skyld.Demmpa sagde:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,161 indlæg
Det er vigtigt at vide, om materialet indeholder asbest, når det skal afleveres på genbrugsstationen. Det er jo dumt, at asbestholdigt materiale brændes, så asbestfibre spredes i luften, og derfor skal asbestholdigt affald oftest pakkes i dobbelt lag plast, mærkes som asbestholdigt og afleveres på et særligt sted, så det kan sendes til en deponi. Hør med den lokale genbrugsstation om, hvilke regler der gælder lige der.johnnur sagde:
Det er sandt! Godt tænkt.BirgitS sagde:
Det er vigtigt at vide, om materialet indeholder asbest, når det skal afleveres på genbrugsstationen. Det er jo dumt, at asbestholdigt materiale brændes, så asbestfibrene spredes i luften, og derfor skal asbestholdigt affald oftest pakkes i dobbelt lag plastik, mærkes som asbestholdigt og afleveres på et særligt sted, så det kan sendes til en deponi. Hør med den lokale genbrugsstation om, hvilke regler der gælder lige der.
Jeg sender en prøve ind af (det som højst sandsynligt er) flydespartel, fugemasse og plastmåtte. Det ville jo være godt at vide, når jeg kører til genbrugsstationen, selvfølgelig. Jeg antager, at man ikke kan mærke posen "måske asbest"
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Är det asbetsrör, eternit? Om jag tar bort det, hur kan jag täta?
Tak & Vind -
Isolering eller ej mellan eternitfasad och fjällpanel?
Fasad -
Eternit eller granit?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Fönsterbräda Sten eller eternit?
Inredning -
Villa med eternit fasad (asbest). Köp eller inte köpa?
Fasad