Jeg har kun hørt om eternit og asbest - har ingen idé om, hvordan det ser ud..

Tanken er at ordne et "rod-værelse" i sommerhuset, og byggeselskabet, som skal ordne overfladerne, bad mig forsøge at fjerne så meget fliser, vinylgulv osv. for at lette arbejdet og holde omkostningerne nede.

I det ene hjørne har der været brusebad, og da jeg fjernede vinylgulvet, var der en form for betonplade under. Den støver ikke, men revner temmelig let. Jeg vil sende en del af materialet ind til prøvning på mandag, men tænkte på, om nogen her kan identificere og bekræfte, at det er eternit? Eller er det en anden mere ufarlig form for betonlignende fugtspærre/isolering?

Hovedhuset er fra 60'erne, men er blevet udvidet og ombygget flere gange siden da. Netop dette badeværelse er i en ekstern bygning, der er kommet til senere, men jeg ved desværre ikke hvornår.

• Et nærbillede af en flad, grå plade, som kan være beton, ligger på en overflade med afskallet maling, sandsynligvis fra et gammelt badeværelse.
  • Et gulv under renovering med fjernet plastmåtter og afsløret betonplade. Der er også en brækjern og en hammer med skrald omkring.
Det under plastikmåtten er sandsynligvis flydespartelmasse.
I værste fald kan det være asbest blandet i spartelmassen.

Så kan visse lim (svartlim), fliselim, flisefuge indeholde asbest.

Demmpa Demmpa sagde:
Det under plastmattan er troligen flydespartel.
I værste fald så kan det være asbest indblandet i spartlet.

Sen kan visse lim (sortlim), fliseklæb, flisefuge indeholde asbest.
Stort tak for svar! Viste billedet til en tømrer og han sagde det samme. Jeg fortsætter, men lidt mere forsigtigt og med nyindkøbt maske for en sikkerheds skyld.

• Synes
a.o.f
  • Laddar…
johnnur johnnur sagde:
Jeg kører videre, men lidt mere forsigtigt og med nyindkøbt maske for en sikkerheds skyld.
Støv er generelt set ikke så godt at indånde, så det er godt at have en form for maske på, når man river, uanset om der er asbest involveret eller ej.

• Synes
johnnur og 2 andre
  • Laddar…
BirgitS
johnnur johnnur sagde:
Mange tak for svaret! Viste billedet til en tømrer, og han sagde det samme. Jeg fortsætter, men lidt mere forsigtigt og med nyindkøbt maske for en sikkerheds skyld.
Det er vigtigt at vide, om materialet indeholder asbest, når det skal afleveres på genbrugsstationen. Det er jo dumt, at asbestholdigt materiale brændes, så asbestfibre spredes i luften, og derfor skal asbestholdigt affald oftest pakkes i dobbelt lag plast, mærkes som asbestholdigt og afleveres på et særligt sted, så det kan sendes til en deponi. Hør med den lokale genbrugsstation om, hvilke regler der gælder lige der.

• Synes
johnnur
  • Laddar…
Vanddis fra en blomstersprøjte binder støvet, mens du river..

• Synes
johnnur
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Det er vigtigt at vide, om materialet indeholder asbest, når det skal afleveres på genbrugsstationen. Det er jo dumt, at asbestholdigt materiale brændes, så asbestfibrene spredes i luften, og derfor skal asbestholdigt affald oftest pakkes i dobbelt lag plastik, mærkes som asbestholdigt og afleveres på et særligt sted, så det kan sendes til en deponi. Hør med den lokale genbrugsstation om, hvilke regler der gælder lige der.
Det er sandt! Godt tænkt.

Jeg sender en prøve ind af (det som højst sandsynligt er) flydespartel, fugemasse og plastmåtte. Det ville jo være godt at vide, når jeg kører til genbrugsstationen, selvfølgelig. Jeg antager, at man ikke kan mærke posen "måske asbest" :) Jeg håber bare, der ikke er prøveudtagningsgebyrer...

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.