Er i gang med at samle et bjælkelag til terrasse med indfældte skruvreglar og har brugt Essve ET-T for at undgå bjælkesko.

I instruktionerne står der, at det skal skrues i en sammenhængende bevægelse, og at man ikke skal bruge slagboremaskine. Ingen egentlig forklaring på hvorfor.

Jeg prøvede med en almindelig skruetrækker, men det var et rent helvede at skrue disse, og risikoen for at glide med bitsen var stor. Prøvede derefter at skrue med slagboremaskinen, hvilket var en ren drøm.

Er der nogen, der har en god forklaring på, hvorfor disse instruktioner findes, og hvad man kompromitterer ved alligevel at bruge slagboremaskinen? Og hvad er jeres erfaringer?

Skal også bygge en altan og tænkte bruge samme skrue, dér er der helt klart en større risiko, hvis ophængningen svigter...
 
K
Årsagen til, at man ikke skal bruge slagnøgler til konstruktionsskruer, er netop slaget. Man "risikerer", at slaget gør, at stålet går i stykker/får revner osv. Hvor sandsynligt det er i praksis, ved jeg ikke. Men man har brug for en ret kraftig skruetrækker, hvis man skal få dem i uden slag, skruetrækker som "almindelige" danskere har, er ofte ikke kraftige nok. Tror dog, det er en ret lille risiko generelt, og du kan nok fortsætte med at bruge slagnøglen.
 
  • Synes
jishi
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.