Halløj

Måske ikke det letteste spørgsmål at svare på, men jeg smider alligevel spørgsmålet ud.

Har en udbygning på gang, og ifølge konstruktionsplanen vil taget blive båret op af en ståldrager.
Denne drager vil igen hvile på to VKR søjler 90x90 med 5mm tykkelse.

Ville det være muligt at erstatte de stående søjler med træ, ville det lette selve byggeriet betydeligt.

Er der nogen, der har input vedrørende dette?

/T

Op med tegningen 90x90x5 lyder meget groft for et hus

Går sandsynligvis med limträpelare men det behøves mere input for at kunne svare på, typ hvilke laster der kommer ned på bjælken.

Her kommer et billede.

• Takplan med målinger og specifikationer for bjælker og søjler, inklusiv VKR pelare 90x90x5.
Her kommer et billede, der forestiller facaden forfra og fra siden.

• Bygningens facade set forfra med skrånende tag på 10 grader og fra siden med 11 graders tag, rækværk rundt om terrassen.
VKR 90x90 5 mm gods svarer ganske præcist til en limtræssøjle, som er 140x140 mm. En sådan, der er 2,5 m høj, kan klare en centrisk last på lidt over 200 kN, dvs. 20 ton, hvilket næppe er aktuelt. Jeg gætter på, at dimensionen på VKR søjlerne er valgt ud fra æstetiske hensyn. Jeg ville erstatte dem med 90x90 limtræ, som dog "kun" klarer 50 kN ved 2,5 m højde, men som stadig må være tilstrækkelige.

Et hurtigt overslag i hovedet giver, at det ikke er mere end 40 kN, så Justus' forslag fungerer. Der findes også tabeller på træguiden for 3 sammen-spikrede regler, hvis jeg husker rigtigt.

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Super tak for svarene!

Jeg mistænker også, at valget af VKR er af æstetiske grunde, men for mig bliver det nemmere at fastgøre en limtræssøjle i den eksisterende konstruktion.

Tak

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.