Y
Behøver ca. 6.2 meter lange vindskeder.

Sidste år købte jeg nogle som var 4 meter lange og tænkte at sammenføje dem. Men så blev træet brugt til noget andet.

Nu ser jeg, at de har "22X170MM FINSKÅRET GRAN L=7M NORRLAND, FINGERSAMLING"

Den burde vel være mere praktisk? Der står, at den er tænkt som panel, men burde vel også fungere som vindskede? Jo færre samlinger desto mindre risiko for, at den tager imod vand og bøjer?

Ja. Det er bedre uden samlinger. Du kan bestille på mål hos en rigtig trælast.

Y
Hvis jeg bestiller efter mål hos et rigtigt bræddehandleri, får jeg så uden fingerskarvning mon tro?
Eller holder sådan noget tilstrækkeligt godt, så der ikke er nogen problemer med dette...

(har konto der, hvor denne brædde var, ville være rart at udsætte betalingen, indtil lønnen er kommet)

Plejer at blive fingerskåret, når der begynder at blive lidt længde på træet. Bestilte selv vindskivor sidste år 8,20 lange, men jeg tog 28mm i stedet for 22mm. Bliver mere kraftigt med 28 synes jeg.

Ola78
Næppe sandsynligt, at du ikke får det fingerskåret, da der normalt kun plejer at være tømmer op til 5,4 m uden samling. Har faktisk brugt 6 meters konstruktionsvirke, som ikke var fingerskåret på arbejdet, men det er meget sjældent, at vi får det ind, og panelbrædder har jeg svært ved at forestille mig findes så lange uden samling.

Senest redigeret:
Nej Ola78 har ret i de længder er det fingerskarvet.

Findes også endesporede vindskiver, ganske vist bliver det en samling men en vridstyv sådan.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.