Har en tømmervæg på anden etage i et gammelt västerbottenhus som skal demonteres. Den nederste bjælke på væggen er i øjeblikket fastgjort i tværbjælkerne med stålbånd.

Højden på den erstatningsstålbjælke skulle helst ikke være højere end 50 mm for at kunne skjules i gulvet på anden etage, så hvor mange UNP 40 (eller 50) S235 bjælker har jeg brug for for at erstatte bjælken?
Plantegning viser første og anden etage i et hus med en markeret bjælke, der skal erstattes med en stålbjælke. Målene er angivet i meter. Tømrevæg på anden etage i et gammelt hus med en pil, der peger på den nederste bjælke, fastgjort til tværbjælkerne, med værktøj og affald på gulvet.

Ved du, at det er sikkert at tage den der væg ned? Træhuse er ikke noget, man bare kan fjerne ting fra hvordan som helst. Befinder du dig i Västerbotten? I så fald kan du få nummeret til lidt forskellige firmaer, der arbejder med træhuse, så en kyndig person kan se på det, inden du gør noget.

Sidåsene på taget ligger separat, og vi vil gemme et lille stykke af væggen for at få adgang og ordne ordentligt for at sikre, at ydervæggene ikke påvirkes. Eller hvad tænkte du kunne være det største bekymringsmoment?

Jeg tænkte lidt på alt muligt. Jeg har mange venner, der arbejder med bjælkehuse, så jeg har hørt en del skrækhistorier om folk, der har lavet "harmløse" indgreb, som har fået omfattende konsekvenser. Derfor anbefaler jeg, at du lader nogen, der er kyndige inden for tømmerstammer, kigge på dit hus. Eftersom det er en Västerbottensgård, tænkte jeg, at du måske befinder dig i Västerbotten, og der kender jeg masser af folk, der arbejder med bjælkehuse.

Huset befinder sig på den anden side af pytte, i Österbotten i Finland. Men eftersom de er ganske ens valgte jeg at skrive västerbottenhus for at folk skulle forstå, hvad det drejer sig om.

Jeg har haft diverse eksperter på besøg, dels fra de lokale museeforeninger samt nogle tømrere. Eftersom det var før renoveringerne startede, blev der kun talt overfladisk om væggene. Men det, der blev konstateret var i hvert fald, at man skal sikre, at væggen ikke begynder at buge udad i gavlen ved at spare en del af væggen og regle ordentligt i hjørnerne. Jeg vil tage en snak til med disse, inden væggen ryger ned, men jeg vil kunne præsentere en plan for dem om, hvordan jeg har tænkt mig.

• Synes
byggolle
  • Laddar…
@heimlaga findes i Österbotten hvis du vil have synspunkter fra et forummedlem som har indsigt angående timmerstommar.
Mvh Findus

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Heimlaga har allerede været på besøg :)

Hvad er det for en last, som stålbjælken skal kunne klare?

Tværbjælkerne bærer i princippet sig selv, samt at vi vil isolere med celluloseisolering i stedet for sand/mos som tidligere er blevet brugt. Så konstruktionen vil blive lettere end den har været tidligere. Men da loftet i rummet nedenunder ser ud til at have sat sig med 2-3 centimeter, vil vi forsøge at trække det op med gevindstang eller lignende.

Min vurdering ville ligge på maks 2 ton vægt. Så ved jeg ikke hvilke margener man bør tage højde for, samt hvordan dette konverteres til de laster/bøjninger der bør tages i betragtning. Så derfor var min tanke at finde noget som er mindst lige så godt som det eksisterende tømmer.

B Bakken sagde:
noget som er mindst lige så godt som det eksisterende tømmer.
Hvad er dimensionen på det?

b x h x l = Cirka 140 x 200 x 4200

Bedste svar

Du har brug for en bjælke med et træghedsmoment lige under 500x10^4 mm4. F.eks. HEB 100. Jeg har ingen tabeller for UNP, men tror det bliver svært at løse det med så små dimensioner, som du har tænkt dig.

Tak for svaret! Så planlægger jeg videre med det i tankerne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.