Hej, har et indgangstag, der står med fire stolper i hvert hjørne.
De er fastgjort til facaden i
bagkanten, men er sunket i forkanten, da de kun står på en gammel svelleskinne. Jeg overvejer dog stadig at bygge en terrasse i tilknytning til indgangen, så jeg tænkte på, om det er muligt at erstatte stolperne i forkanten med en konsol/skråstiver i stedet. Samtidig slipper man for at have en stolpe midt på terrassen.
Stolperne er 90x90 og jeg tænker, at konsoller skulle være dobbelte 45x90 alternativt 45x120.
nuværende dimension mellem stolper er 97 dyb og 195 bred.
Er der nogen, der tør sige om det fungerer konstruktions- og holdbarhedsmæssigt?
Bor i Sthlm, så der er ikke voldsom snebelastning, selvom jeg selvfølgelig vil være sikker på, at det holder, selv hvis det sner kraftigt.
Kiggede lidt på byggevejledningen på skærmtaget hos svenskt trä, hvor de ser ud til at bruge konsoller af enkle 45x120 på lignende konstruktion, så tænker at bruge dobbelte 45x120 "burde" blive godt
Hvad har du for tag ? der er en forskel på tegl/beton og pap som på billedet. Så er der jo også målet på selve taget, taghældning osv. som påvirker det.
Det var ikke dit spørgsmål, men skal du overhovedet have taget ? det føles ikke originalt
Hvad har du for tag? der er en forskel på tegl/beton og pap som på billedet. Derefter er det jo målet på selve taget, taghældning osv. der også har betydning.
Det var ikke dit spørgsmål, men skal du overhovedet have taget? det føles ikke originalt
Det er plade, en slags der ligner tagsten, så ikke supertungt med andre ord. Hældningen er stejl, ikke målt men har ikke set, at det ville samle nogle mængder sne på den lille flade.
Må desværre nok lade taget sidde, rækkehuse hvor alle naboerne har lignende tag, men som du siger, det afviger lidt fra stilen..
En ting at tænke på omkring belastningerne for fastgørelserne er, hvad der sker med de skruer, som holder taget mod facaden, hvis du udskifter de forreste stolper.
I dag bæres taget i fire hjørner og er sandsynligvis fastgjort bagkant mod facaden for ikke at "falde ud/til siden", og den fastgørelse behøver ikke at være så stærk, hvis den blot skal holde lidt styr på taget, som står på fire stolper.
Hvis du udskifter stolperne i forkanten med skråstivere (og de dimensioner, du taler om, fungerer sikkert), så vil taget stå på to stolper i inderkanten, og det bliver et ret stort moment omkring punktet, hvor stolpen står. Det vil få taget til at ville falde ud fra facaden, og så er det vigtigt, at der er skruer, som sidder i tagkonstruktionen og ind i husets struktur, der holder til det.
Det kan også være godt at se på, hvordan stolperne er fastgjort i overkant mod tagets ramme, hvilket sandsynligvis kræver, at du fjerner mere af undertaget for at se. I dag er kræfterne i princippet lodret oppefra ned i stolpen, men hvis du sætter stivere, så bliver det anderledes med træk/løft/tryk i de forskellige punkter.
Jeg vil ikke engang gætte på, hvordan den fastgørelse skal se ud, men den skal være solid, og noget jeg i hvert fald ville bede en konstruktør om at regne på.
Lav nogle beregninger på, hvor tungt taget er (egenvægt), og snelast og se, om du kan finde en formel til at beregne de momenter, der opstår i forskellige punkter.
Så kan det måske være muligt at finde information om, hvor mange skruer, der kræves i en bestemt dimension for at klare de laster.
Når du har tjekket, om det overhovedet er rimeligt at foretage ændringen, så kan det være tid til at finde en konstruktør, der virkelig kan dette.
En ting at tænke på omkring lasterne for fastgørelserne er, hvad der sker med de skruer, der holder taget mod facaden, hvis du udskifter de forreste stolper.
I dag er taget opbåret i fire hjørner og så sandsynligvis fastgjort i bagkanten mod facaden for ikke at "falde ud/til siden", og den fastgørelse behøver ikke være så stærk, hvis det bare skal holde lidt styr på taget, som står på fire stolper.
Hvis du udskifter stolperne i forkanten mod skråstivere (og de dimensioner, du taler om, fungerer sikkert) så vil taget stå på to stolper i inderkanten og det bliver et ret stort moment omkring punktet, hvor stolpen står. Det vil få taget til at ville falde ud fra facaden, og så er det vigtigt, at der er skruer, der sidder i tagkonstruktionen og ind i husets ramme, der holder for det.
Det kan også være godt at kigge på, hvordan stolperne er fastgjort i overkanten mod tagets ramme, hvilket sandsynligvis kræver, at du fjerner mere af undertaget for at se. I dag er kræfterne i princippet direkte oppefra ned i stolpen, men hvis du sætter stivere, vil det blive anderledes med træk/løft/pres på de forskellige punkter.
Jeg vil ikke engang gætte på, hvordan den fastgørelse skal se ud, men den skal være robust og noget, som i hvert fald jeg ville bede en konstruktør om at regne på.
Regn lidt på, hvor tungt taget er (egenvægt) og snelast og se, om du kan finde en formel til at regne på momentet, der opstår på forskellige punkter.
Så går det måske at finde information om, hvor mange skruer der kræves i en vis dimension for at klare de laster.
Når du har undersøgt, om det overhovedet er rimeligt at lave ændringen, så kan det være tid til at finde en konstruktør, der virkelig kan det her.
Mange tak for meget informativt svar, du har jo selvfølgelig helt ret, jeg tænkte ikke hele vejen igennem angående ændrede lastpunkter.
Ud fra det du siger, tænker jeg, at jeg forsøger at finde en bedre grundlægning end den halvrådne syll, der bærer forstolperne i dag og beholder den oprindelige konstruktion, som beviseligt har fungeret. Oprindeligt kom tanken egentlig af, at stolperne i forkanten er sunket.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.