Jeg skifter bordplader i køkkenet og skal erstatte det eksisterende flisebelægning. Jeg har indset, at nedrivningen af fliserne i køkkenet allerede nu ødelægger gipsen så meget, at jeg lige så godt kan gøre som alle foreslår i forskellige indlæg og save gipsen væk med fliserne på. (Det der stadig er tilbage på væggen, ca. 1/3) Spørgsmålet er så, hvor skal jeg tage snittene. Helt op mod overskabene oppe og helt ned til underskabsstammerne nede? Eller skal man lade lidt være for ikke at få en gipssamling ved eller under bordplade-niveau? Samme med siderne, skal jeg tage snittet helt ud mod højskabene til begge sider? Den øverste række fliser var let at fjerne, så jeg har margen til at tage opad. Men række 2 og 3 har ødelagt ret meget af gipsen. Tager jeg snittene mod skabene helt ud til kanten, bliver det jo nemt at tilpasse en ny plade, men hvordan tætner man så samlingerne mellem den nye og den gamle gips? Hvis de altså overhovedet betyder noget? Det går jo ikke at spartle en sådan pasning. Væggen er i 90° vinkel. Langsiden er dobbelt gips, kortsiden enkelt gips. Taknemmelig for lidt hurtige meninger, så jeg kan komme videre.
Hvis du skal flise igen, behøver du vel ikke spartle en gipssamling? De ordner man vel med fixet til fliserne.
Flislimet kommer jo muligvis ikke til at dække, hvis jeg laver snittet præcis mod overskab (opad), bordplade (nedad) samt højskab (venstre). Så ender den nye fuges jo præcis i udkanten, hvor jeg skal sætte nye fliser op. Så jeg bør prøve at få snittene bag de nye fliser, så flislimet "forsegler" fugen, der bliver. Skal tage billeder.I Interista88 sagde:
Sæt nyt kakel hele vejen op, så er problemerne jo løst.
Jeg vil skære alt gammelt gips væk, hvor fliserne sidder/har siddet, og erstatte det med en ny plade. Spørgsmålet er, hvor jeg skal skære det gamle gips væk. Tæt mod bordplade, overskab og højskab, eller bør jeg efterlade nogle centimeter oppe, så alle samlinger havner under fugen? Jeg skal lægge nye fliser bagefter og montere nye bordplader, der bygger 15 mm højere end dem, der sidder nu. Det er jo lettere at bruge en fein og have støtte mod skabene og bordpladen, men ved ikke om det er smart at have samlingen der, da fugen til de nye fliser ikke vil dække der, og jeg vil sandsynligvis ikke kunne nå at spartle ordentligt der heller.
Klik her for at svare