Jeg skal bygge ud på sommerhuset og har brug for et godt råd. Hytten står på en klippeknold og tilbygningen vil stå over en bred revne i klippen. Jeg vil lægge bjælker over "grøften" i stedet for at støbe og mure sokler. Jeg tænkte først på at støbe bjælker i beton, men jeg arbejder hellere med træ. Hvor groft tømmer har jeg brug for?

Ville det være tilstrækkeligt med samme dimensioner som i taget? Det handler om et pulttag og spændvidden er 3 meter, omtrent det samme som "grøften" på det bredeste sted. Et argument imod den idé kunne være, at taget belastes mere jævnt (af sne) end fundamentet. Nogen kunne få den idé at placere et klaver på gulvet.

Lidt baggrund: jeg købte et byggesæt til et skur og skal placere det en meter fra det eksisterende hus. Mellemrummet fylder jeg med skabe og en passage til det eksisterende hus.

De, der har set byggemarkedernes billigste skure, ved, at det er spinkelt tømmer i vægge og tag. Men dette byggesæt er specielt. Konstruktoren havde tænkt sig, at man kunne have en terrasse på taget. Hældningen er meget lille (skal ændres). Der blev også solgt en spiraltrappe af stål til taget (købte jeg ikke).

Taket skal kunne klare 2 ton, og væggene er bygget af næsten lige så grove reglar som i det eksisterende hus.

Bygningstegning der viser stuehusets udvidelse med røde bjælker som sokkel, blåt for sprækkens forløb og grønt for udvidelsens område.

Sokkeltegningen, der fulgte med byggesættet, forudsætter 15 sokler, hvoraf nogle hvor grøften går (diagonalt, fra hjørne til hjørne på tilbygningen). På soklerne foreslår man bærende bjælker på 100x100 mm, som ikke følger med byggesættet, med begrundelsen at det er muligt at støbe en hel bundplade.

At støbe for sokler i bunden af grøften, med revner i klippen, frister ikke. Jeg har haft sprængere der, som har udvidet revnen (til dræningen), og jeg ved ikke, om jeg kan komme ned til revnefri klippe.

Jeg vil gerne have, at gulvet hviler på stabile ting. I det nuværende hus kan jeg sidde i sofaen og trampe i gulvet, hvis jeg vil høre porcelænet rasle i køkkenskabene.

Billedet viser omtrent, hvordan fundamentet ser ud, med soklerne og sokelerstatningerne indtegnet. I øverste venstre hjørne går sokelerstatningen uden for huset på grund af grøftens form, men det er en ren fordel, for der skal være en lille terrasse der. I den modsatte ende går grøften ind under det eksisterende hus og udvides, så jeg har ståhøjde under ca. en fjerdedel af hytten.

Grøften fortsætter uden for tilbygningen med en passende hældning til dræn. Den er cirka en meter dyb.

Spørgsmålet er altså: hvordan skal jeg dimensionere?

Det bør gå udmærket, med de rette dimensioner, det må nogen anden regne på.
Men selv havde jeg nok i den situation kørt bjælker direkte og reduceret antallet af plinter, lidt dyrere men sjovere arbejde og enklere med ensartethed.
Men, tænk på at du har tegnet en af bjælkerne uden for huskroppen. Den skal du sørge for noget vejrbeskyttelse til, dels så den ikke selv udsættes for fugt osv., men hovedsageligt så den ikke leder regn ind under huskroppen.

Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Men, tænk på at du har tegnet en af bjælkerne udenfor huskroppen. Den behøver du at ordne noget vejrsikring til, dels så den ikke selv udsættes for fugt etc., men først og fremmest så den ikke leder regn ind under huskroppen.
Jo, jeg tænker på det også. Får løse det når jeg bygger altanen.

• Synes
Dowser4711
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.