Jeg skal bygge et plankeværk, tænker støbe pæle og fandt en instruktions tekst. Ifølge den skal man grave 50 cm dybe huller og fylde dem med 10 cm grus og 10 cm jordisolering, før man hælder betonen i. Hullerne skal være 50 cm i diameter. Jeg har nogle spørgsmål omkring dette.
1. Jordisolering - er det flamingo, som man smuldrer ned i hullet...?
2. Hvorfor skal hullet være 50 cm i diameter? Hvorfor er det ikke nok med et hul lige så stort, at røret kan komme ned?
3. 10 cm grus og 10 cm jordisolering, det ville betyde 30 cm beton. Er det nok?
Tips og råd til en pælestøber og plankeværksbygger modtages gerne.
(Edit: Burde måske have ligget i jord & fundament arbejde...)
1. Jordisolering - er det flamingo, som man smuldrer ned i hullet...?
2. Hvorfor skal hullet være 50 cm i diameter? Hvorfor er det ikke nok med et hul lige så stort, at røret kan komme ned?
3. 10 cm grus og 10 cm jordisolering, det ville betyde 30 cm beton. Er det nok?
Tips og råd til en pælestøber og plankeværksbygger modtages gerne.
(Edit: Burde måske have ligget i jord & fundament arbejde...)
Senest redigeret:
Hullet skal være 50 cm i diameter for at plinten skal være drænet. Du fylder grus rundt om plinten, så står vandet ikke stille. Isolering er ikke helt nødvendigt, men normalt set anvender man cellplast/frigolit. Det letteste er at skære en cirkelformet bit og lægge i bunden.
Klik her for at svare