Hej,

Vi bor i et etplanshus fra 66 og har spændloft som loft. Ovenover spændloftet sidder der spånplader, som er klædt med en slags aluminiumsfolie på oversiden. Antager at dette er en slags ældre type af dampspærre?
Nu har vi tænkt at skifte loftet ud og sætte panelbrædder i stedet.

Så jeg undrer:
Er der risiko ved at skrue i loftet for at fastgøre lægter og punktere folien ovenover spånpladerne?

Behøver vi at sætte en ny dampspærre op, eller er der endda risiko for, at det bliver "for tæt"? Har hørt at ældre huse har brug for at ånde mere end nye?

Det kan tilføjes, at oven over for eksempel indbyggede garderobeskabe osv., har der været åbne samlinger mellem partier af spånplader, så det har ikke ligefrem været meget tæt før.

Det bedste er nok at lade spånpladerne sidde og skrue panelet i dem.

Men, loft med spændt væv er jo mange gange, hvis væven er hel, meget smukkere end træpanel. Hvorfor vil I give jer i kast med dette?

J justusandersson sagde:
Det bedste er nok at lade spånpladerne sidde og skrue panelet i dem.

Men, lofter med spændt væv er jo mange gange, hvis væven er hel, meget smukkere end træpanel. Hvorfor vil I give jer i kast med dette?
At fjerne spånpladerne var ikke en mulighed. Tænkte mere om man skulle supplere med at spænde plastik op for dampspærre under dem?

Spændt loft er af plastik og er en sikkerhedsrisiko ved evt. brand. Desuden er det gammelt, gult og skrøbeligt. Så at beholde det er heller ikke en mulighed.

Nej, spændlofter af plastik er klamme og bør udryddes. Derimod har jeg ingen erindring om, at de fandtes allerede i 1966. Jeg husker, at de begyndte at dukke op i begyndelsen af 1970'erne. Jeg troede, I havde et rigtigt vævet tag.

Du skal absolut ikke sætte plastfolie under spånpladen. Da lukker du denne inde mellem to diffustætte lag, og det er aldrig godt.

Hvis brandsikkerheden er prioriteret, er panel i loftet heller ikke det mest optimale. Da er gips under spånpladerne bedre. Limer man væv på gipsen og derefter maler den, bliver slutresultatet noget, der ligner det oprindelige. Det er dog meget rarere at arbejde med træpanel end med gips. Det kan blive rodet, men det kan kompenseres med farve og den rigtige profil og bredde.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.