Hej alle,

Jeg er ny på forummet og har brug for jeres meninger om, hvordan man skifter en limtræsbjælke ud med en i stål. Desværre er jeg ikke så erfaren inden for byggeri eller har været boligejer tidligere.

Vi kigger på et hus, som vi er interesserede i, men en limtræsbjælke sidder så langt nede, at den skal erstattes med noget med mindre højde. Mit spørgsmål til jer er, om højden på 500 mm kan halveres, samt hvordan man som lægmand selv kan regne disse dimensioner ud.

Taknemmelig for svar!
Mats

Teknisk tegning af en limtræbjælke i en stue med mål 90x500 mm og længde op til 4,5 m, set fra siden.

Hvad er loftshøjden? problemet er vel mest, at en stålbjælke ikke automatisk er stærkere bare fordi det er en bjælke. På det spænd skal man desuden regne med bjælkens egenvægt, og hvis man nu halverer højden, får man sandsynligvis en del hæng. Men alt afhænger jo af, hvad den bærer?

Hej Stefan,

Loftshøjden er 2400 mm i rummet.

Min overvejelse med stål var, at højden ikke bliver præcis som træbjælkens højde, hvilket muliggør fri gang i rummet uden at slå hovedet i træet. Ovenfor bjælken er der et åbent område, der fungerer som dagligstue.

S Stefan1972 sagde:
Hvad er loftshøjden? Problemet er vel mest, at en stålbjælke ikke automatisk er stærkere, bare fordi det er en bjælke. På det spænd skal man desuden regne med bjælkens egenvægt, og hvis man nu halverer højden, får man sandsynligvis en del nedhæng. Men alt afhænger jo af, hvad den bærer?

Den stålbjælke, der kommer nærmest din limtræsbjælke, er en HEA 220. Den er 210 mm høj og 220 mm bred. Så skal man regne med, at brandsikringsisolering også kræver lidt plads. Sammenligningen gælder uafhængigt af spændvidden. Man sammenligner ganske enkelt bøjningsstivheden for de forskellige alternativer. Bøjningsstivheden er produktet af elasticitetsmodulen og inertimomentet for en given bjælke af et bestemt materiale. Normalt forkortet EI. Elasticitetsmodulen er en materialspecifik konstant (som dog kan have forskellige værdier afhængigt af anvendelsessituationen). Inertimomentet er en geometrisk størrelse, der afhænger af bjælkens tværsnitsmål. For en bjælke med rektangulært tværsnit beregnes det ved formlen bxh^3/12.

Mange tak for dit udførlige svar!

J justusandersson sagde:
Den stålbjælke, der kommer nærmest din limtræsbjælke, er en HEA 220. Den er 210 mm høj og 220 mm bred. Derefter skal man regne med, at brandsikringsisolering kræver lidt plads også. Sammenligningen gælder uafhængigt af spændvidden. Man sammenligner simpelthen bøjningsstivheden for de forskellige alternativer. Bøjningsstivheden er produktet af elasticitetsmodulet og inertimomentet for en given bjælke af et bestemt materiale. Forkortes ofte EI. Elasticitetsmodulet er en materialespecifik konstant (som dog kan have forskellige værdier afhængigt af anvendelsessituationen). Inertimomentet er en geometrisk størrelse, der afhænger af bjælkens tværsnitsdimensioner. For en bjælke med rektangulært tværsnit beregnes det ved formlen bxh^3/12.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.