har fået forslaget at sætte sammen 2 stk k24 45x170 for at bære en mindre åbning (3m). Undrer om jeg kan erstatte dette med en limtræsbjælke pga lidt pænere. Hvilken dimension svarer dette til? 2 x 45x170 skal ifølge oplysning være meget vel dimensioneret, og 145 ville også fungere, men I ved, hvordan det er med hjemmebyggerens bælte og seler. Snezone 1

Det nærmeste dobbelte C 24 45x170 man kan komme i limträ er 66x180, som bliver en smule stivere.

• Synes
olofh
  • Laddar…
Og nærmest dobbelt c24 45x145?

42x180.

J justusandersson sagde:
42x180.
Aha! Tænkte man kunne komme ned i højde så at sige men det måske ikke går

byggeforretningen syntes 90x90 kunne svare til 45x145 men fik ikke så god følelse for sælgeren...

Nej, foreslog han 90x90 så kan han ikke meget om styrke... Problemet med limtræ er, at 180 normalt er den mindste højde. Hvis man vælger en limtræstype, der er homogen, så kan man selv kløve den ned til ønsket højde. Hvilken højde ønsker du?

Så lav som muligt så at sige :)
Næ men maks 145 gerne noget lavere ville have været pænt

Rediger. Skal prøve at få fat i konstruktøren i morgen. Oprindeligt sagde han jo 2x145, men så da han vendte tilbage, var det altså 2x170 med kommentaren, at det er rigtig meget beregnet.

Køber du en homogen limtræsbjælke som er 115x270 og kløver den på midten, så fungerer det. Ligeledes en 78x180 som du kløver ned til 145.

J justusandersson sagde:
Køber du en homogen limtræsbjælke som er 115x270 og kløver den på midten så fungerer det. Ligeledes en 78x180 som du kløver ned til 145.
Tak. Må se på omkostningerne osv. om det er forsvarligt. Kan det kløves med en dyksav eller er det træhandleren der gør det?

Det er nok bedst, hvis træhandleren gør det i en rigtig justersav. Min sænkesav klarer kun ca. 55 mm dybde. Der findes modeller, der klarer 75 mm, men der går nok grænsen. Styreskinnen bygger vel ca. 6 mm også.

J justusandersson sagde:
Det er nok bedst, hvis træhandleren gør det med en rigtig justersav. Min dyksav klarer kun ca. 55 mm dybde. Der er modeller, der klarer 75 mm, men der går nok grænsen. Styreskinnen bygger vel ca. 6 mm også.
Tænkte høre, hvad du siger om min kollegas forslag om at tage 2 stk. 42x180, skære ned til 145 og sætte dem sammen? Mest fordi 42x180 er lagerført dimension.

Ja, to 42x180 nedklyvna til 145 funker.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.