Jeg er ret ny som husejer og ikke uddannet tømrer, det må jeg nok erkende med det samme. På et tidspunkt har den tidligere ejer sat træpanel på garagedørene, hvilket har gjort dem for tunge til hængslerne. Nu er jeg blevet træt af dem og tænker derfor at fjerne de gamle svingporte (originale siden '67) og erstatte dem med et stykke væg og en dobbeltdør (i stil med denne... http://www.åkgräsklippare.net/forradsdorr-med-glas-13-x-20/). Væggen vil jeg udvendigt beklæde med sporet krydsfiner, og jeg har tjekket med kommunen, om der er brug for en form for byggetilladelse. De mente dog, at det indebærer så små ændringer i facaden, at det ikke er nødvendigt.

Men så er spørgsmålet... hvor kraftige reglar skal der bruges? Hvilken form for isolering har jeg brug for? (Isolering er en jungle)

Eller bør jeg, som nogle i en byggegruppe på fb mente, undlade at bygge det der stykke væg selv?

Gamle garageporte med træbeklædning, der er for tunge for hængslerne. Området omkring portene har malet væg og et arbejdsbord står ved siden.

Måske ingen direkte forbløffende respons man fik

Nå.... nollorna på facebook behøver du ikke bekymre dig om. En enkel vægstump er ikke så svær at bygge. Hvis du bygger rammen af 2x5, bliver isoleringen mindst lige så god som resten af kælderen.
Problemet er, at syllen plejer at rådne, når den kommer så tæt på jorden. Personligt ville jeg mure op med Leca for at undgå det problem og derefter pudse indvendigt og udvendigt.

Hvorfor vil du ikke ændre til en tilsvarende ny port? Da har du ikke fjernet muligheden for at få ind et og andet i kælderen.

2"5 bliver som sagt udmærket, 2"4 duger også, men så får du ikke plads til lige så meget isolering. Sæt i det mindste bundskinnen, syllen, med et trykimprægneret stykke.
Så ville jeg også skifte til en lige så bred port, det er altid nyttigt.

Nederst er der i dag en "tærskel" af metal (som gør, at porten står nogle cm op fra jorden). På indersiden har man lavet en "rampe" af beton. Min tanke var at lægge tagpap på denne tærskel og en lægte ovenpå. Hvad tror I om det?

Findes der et andet garage på grunden?
Hvad skal du bruge rummet til?
Skal der være opvarmning derinde?
Hælder jorden mod åbningen?
Er det fritstående, tilbygget, skrånende eller kælder?
Findes der en dør til rummet?

Der er tre hovedalternativer, jeg ville vælge i følgende rækkefølge:
1) udskifte den eksisterende slagport med en anden slagport eller overhead-port (eventuelt med gangdør).
2) bygge væg med lecablokke, forskyde de lodrette samlinger med ca. en halv sten, bore armeringsjern i gulv, eksisterende væg og loft. Samt montere en yderdør i stedet for en depotdør, yderdør har mere isolering mm.
3) bygge væg med et lag Leca og resten træregelvæg. Samt montere en yderdør i stedet for en depotdør.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.