Ville sætte pris på, hvis nogen kunne give lidt interessant input på mit problem.
Jeg har et lokale (tilbygning på værksted), der har et kraftigt underdimensioneret tag.
Bredde indvendige mål mellem langsiderne = ca. 5,60 m. Ingen indervægge.
Længde indvendigt = 10,2 m, men det har jo ingen betydning i sammenhængen.
Taghældning ca. 7°, så ret fladt. Taghældning og tagtype kan ikke ændres, da dette er en lille del af en større bygning, og jeg vil have alt i en ensartet udseende...
Snezone NV Skåne, så ingen store snelaster...
Det eksisterende tag er bygget i 145x45x6000 regler med 850-900 cc (varierer ret meget).
På det råspån og så tagpap...
Som alle hurtigt forstår, så er dette hverken et godt eller stabilt tag, og det både svajer/svinger betydeligt, når man går på det, og det er sunket meget i midten (har sat støtter for at minimere en risiko for kollaps)...
Skal altså skifte dette tag ud med et nyt, og så opstår spørgsmålet, hvordan man bygger nyt billigst, enklest og bedst.
En mulighed er pulpettagstol, men med kun 40 cm højdeforskel i taghøjden i dag, så føles det måske ikke som den absolut bedste mulighed.
Så kigger jeg på limtræ. Findes i tilstrækkelig længde som lagervare, så god pris og hurtig levering. Skrånende tag indendørs er helt i orden.
Har kigget på limtræsbjælke GL24h 56x225x6000mm, respektive limtræsbjælke GL24h 42x180x6000mm.
Tænkte at lægge dem med 600 cc, ovenpå dette råspån og så tagpap igen.
Kan intet om, hvordan man beregner den rigtige dimensionering, men legede med tanken, at det har 100 kg/m² egenvægt på taget, samt 200 kg/m² for sne/blade/regn/lignende og en fed husejer, der løber på taget, hvilket jeg tror giver en last på op til 950 kg pr. bjælke. I, der kan dette, må gerne rette mig...
Kan jeg køre med 42x180, eller skal jeg op på 56x225?
Råd, tips og overvejelser modtages gerne...
Jeg har et lokale (tilbygning på værksted), der har et kraftigt underdimensioneret tag.
Bredde indvendige mål mellem langsiderne = ca. 5,60 m. Ingen indervægge.
Længde indvendigt = 10,2 m, men det har jo ingen betydning i sammenhængen.
Taghældning ca. 7°, så ret fladt. Taghældning og tagtype kan ikke ændres, da dette er en lille del af en større bygning, og jeg vil have alt i en ensartet udseende...
Snezone NV Skåne, så ingen store snelaster...
Det eksisterende tag er bygget i 145x45x6000 regler med 850-900 cc (varierer ret meget).
På det råspån og så tagpap...
Som alle hurtigt forstår, så er dette hverken et godt eller stabilt tag, og det både svajer/svinger betydeligt, når man går på det, og det er sunket meget i midten (har sat støtter for at minimere en risiko for kollaps)...
Skal altså skifte dette tag ud med et nyt, og så opstår spørgsmålet, hvordan man bygger nyt billigst, enklest og bedst.
En mulighed er pulpettagstol, men med kun 40 cm højdeforskel i taghøjden i dag, så føles det måske ikke som den absolut bedste mulighed.
Så kigger jeg på limtræ. Findes i tilstrækkelig længde som lagervare, så god pris og hurtig levering. Skrånende tag indendørs er helt i orden.
Har kigget på limtræsbjælke GL24h 56x225x6000mm, respektive limtræsbjælke GL24h 42x180x6000mm.
Tænkte at lægge dem med 600 cc, ovenpå dette råspån og så tagpap igen.
Kan intet om, hvordan man beregner den rigtige dimensionering, men legede med tanken, at det har 100 kg/m² egenvægt på taget, samt 200 kg/m² for sne/blade/regn/lignende og en fed husejer, der løber på taget, hvilket jeg tror giver en last på op til 950 kg pr. bjælke. I, der kan dette, må gerne rette mig...
Kan jeg køre med 42x180, eller skal jeg op på 56x225?
Råd, tips og overvejelser modtages gerne...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Begge bjælkealternativer er for spinkle ifølge min beregning. Spørgsmålet er, hvad du vil prioritere, så lav bjælkehøjde eller så lav pris som muligt. Vil du holde bjælkehøjden nede, ville jeg satse på 90x225, vil du holde prisen nede, vælg 42x315. 100 kg/m2 egenvægt lyder rimeligt. Så høj snebelastning som 200 kg/m2 behøver du nok ikke regne med. Heller ikke behøver du tænke på fede husejere, de udgør midlertidige punktbelastninger.
Bare for nysgerrighedens skyld. På hvilken måde er de for svage?J justusandersson sagde:
Bliver der for stor nedbøjning midt i taget?
Kommer det til at bevæge sig for meget, eller???
Jeg mener:
Eksisterende tag er bygget i 45x145x5800 og ca. 900 cc, og det bøjede godt nok lidt ned (måske 5 cm på midten), men det holdt i næsten 50 år, før nogle pladearbejder gik i stykker, så regnvand lækkede ind og hele tagkonstruktionen blev våd og begyndte at rådne/skimmelsvamp (og mistede styrken)...
Med 225x56 så øger jeg jo stadig bjælkehøjden med over 50%, bredden med 20% og mængden af bjælker i taget med 60 % også (fra 10 til 16)...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Man må ikke bygge sådan. En acceptabel nedbøjning på 1/300 af spændvidden betyder 19 mm. Du ligger for tæt på brudgrænsen. Snelasterne er beregnet på 50-årsinterval. Nedbøjningen for en bjælke med en jævnt fordelt last følger formlen 5*q*L^4/384*E*I. Det betyder, at for en given bjælketype og bjælkemdimension øges nedbøjningen eksponentielt med spændvidden.
Klik her for at svare