Hej!
Frugan vil have større køkken og erstatte væggen mellem hallen og køkkenet (som er bærende for mellemloftet, se vedhæftede dokumenter) med en bjælke. I stuen sidder der en HEB120 i loftet, som bærer op. Spørgsmålet er ganske enkelt, om jeg kan sætte en lignende HEB 120 på det tænkte sted?
Bjælken vil altså ligge under loftet, men kan den klare lasten inden for rimelige grænser for nedbøjning? Det er jo lidt mere spredt på den side, så lasten vil ikke blive fordelt ligeligt over bjælken, men bliver det en kæmpe forskel?
Hej
Hvis man antager samme laster over hele etagedækket, har du brug for en 28,8% stærkere bjælke, hvor spændvidden er 3,7 m sammenlignet med, hvor spændvidden er 3,4 m.
Men da vi ikke ved, hvor meget sikkerhedsmargin konstruktøren havde, da han valgte HEB120, hjælper det jo ikke så meget.
Men hvis du vælger HEB 140, behøver du ikke regne på det, så ved du, at du mindst har samme styrke som i resten af etagedækket.
Vælger du HEB120, må du vente på, at nogen her orker at regne det fra bunden for dig.
Ja ja. Jeg kaldte det styrke i stedet for stivhed, tror at de fleste forstod hvad jeg mente.
Bjælkens kapacitet mod nedbøjning skulle jeg måske have sagt for ikke at skabe misforståelser...
Har intet godt svar på, hvorfor det er tættere i det øvre område på tegningen... Badeværelse på etagen over?
Det er præcis som du siger. Større afstand mellem bjælkerne indikerer jo en mindre last, og det kompenserer for den højere spændvidde. Man kunne jo forestille sig, at der er maksimalt 33% højere last i det om tættere område. c-c40 sammenlignet med c-c60 er jo 33% "stivere" og det øgede spænd gjorde, at det krævedes en 28% stivere bjælke. Altså burde du klare dig med HEB120 trods alt.
MEN jeg vil alligevel anbefale HEB140 som jeg skrev i første indlæg for en sikkerheds skyld. Omkostningen bliver et par hundrede ekstra?
Nu når jeg kigger lidt nærmere på dette, så ser jeg, at trappeskakten gør, at bjælkerne der ikke hviler på "ydervæggen" (skillevæggen i dobbelthuset). Det må jo betyde, at for den del af bjælken, der ligger ved skakten, så tager den yderligere last, så måske en HEB140 ikke heller er tilstrækkelig?
Hvis du skal gøre det rigtigt, skal du lave en anmeldelse til kommunen om at ændre den bærende konstruktion. Gør kommunen sit arbejde, vil de kræve, at du afleverer en beregning.
For din egen sikkerhed synes jeg, du skal lave beregningen uanset om du involverer kommunen eller ej.
Om du skal gøre det rigtigt, skal du lave en anmeldelse til kommunen om at ændre den bærende konstruktion. Gør kommunen sit job, vil de kræve, at du leverer en beregning.
For din egen sikkerhed synes jeg, at du skal lave beregningen, uanset om du inddrager kommunen eller ej.
Det er sandt, måske kan nogen her hjælpe med at beregne dette? Ville være meget værdsat.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.