Hej alle

I der ved mere end jeg.

Er i gang med at udvide vores 1 1/2 plans hus og er nået så langt, at kælderen over den nye del er færdig, og etagedækket over dette er klart med 45x195 cc 40 på kryds og bæres af en midtervæg i kælderen.

Nu vil jeg have et stort rum på "markplanet" uden midtervæg og skal så erstatte den med noget andet, som bærer ovenpå (1/2) plans etagedækket og spær på midten.

Hvad er så passende, limtræsbjælke eller stål I-bjælke? Foretrækker limtræ, men hvor tyk bliver sådan en, vil jo ikke dukke mig på markplan for at gå under....?

Forudsætningerne er:

Bredde/spændvidde på 1/2 plans etagedæk og spær og husets bredde er 7,4m Længden på bjælken, der skal erstatte midtervæggen=forlængelsen/udbygningen af huset er 4,80m

Hjælp mig, I som kan eller giv mig tips om hvem der kan beregne dette, bor lidt nord for Västerås.

Jeg kan ikke dimensionere for dig, men jeg tror, du skal regne med, at det handler om en limtræsbjælke, som er cirka 350-400mmx100-150 eller en H-bjælke, der er 220-240mm høj. Ganske store ting altså.....

Regnede lidt i et program fra martinssons trä (ingen ekspert) og fandt ud af, at du skulle have 115*630 limtræ. Det er jo flot med en stor fed bjælke i loftet ;D

Talte via belastningsprogrammet, Martinson havde, og kom frem til limtræ på 115X495 eller evt. 115x405, så det er bare at glemme, ville jo ikke dukke mig i stueetagen ::)´

Så det er bare at jage efter H/I jernbjælke i V-ås området......nogen der ved, hvem der har sådanne?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.