16,149 læst ·
24 svar
16k læst
24 svar
Udskiftet bærende væg med bjælke som bøjer sig
Side 1 af 2
For cirka fire år siden udskiftede vi en del af hjertesvæggen med en bærende bjælke (to sammenbankede 45*220 regler) og den er i dag krummet i midten. Den svajer som en banan, måske ikke helt som en banan, men den er cirka 2 cm lavere på midten end i enderne. Den totale længde på bjælken er lidt over fire meter og huset er et halvandet plans hus. Nu har den i og for sig været sådan i mindst to år (det var da vi først opdagede det, så jeg ved ikke, hvornår det begyndte) uden at det forværres. Men det der føles ubehageligt er, at vi ikke ved, hvad der kan tænkes at ske. Kan man forestille sig, at den har svajet færdigt og at den eneste konsekvens er, at den ser ud som den gør, eller vil den langsomt men sikkert bøje mere og mere?
Vi har haft en bygger til at kigge på det, men han siger, at vi bør afvente, og hvis det forværres, måske vi skal gøre noget ved det, dvs at det ikke er nogen større fare, men jeg vil gerne have flere synspunkter.
Uhyre taknemmelig for svar!
//Skytte
Vi har haft en bygger til at kigge på det, men han siger, at vi bør afvente, og hvis det forværres, måske vi skal gøre noget ved det, dvs at det ikke er nogen større fare, men jeg vil gerne have flere synspunkter.
Uhyre taknemmelig for svar!
//Skytte
Svajer gulvet ovenover?
Kan du ikke løfte i midten med en donkraft, så lime og sømme to ekstra 45x220 på siderne?
Kan du ikke løfte i midten med en donkraft, så lime og sømme to ekstra 45x220 på siderne?
Bjælken er kraftigt underdimensioneret. Hvor bredt er det fra bjælken til nærmeste bærende vægge i begge retninger (vinkelret ud fra bjælken)?
Jeg lavede et overslag på 3 meter belastende bredde på bjælken, og du får en bøjningsspænding i bjælken på ca. 26 Mpa. Det burde altså have været limtræ eller kerto bjælke.
Fremfor alt burde bjælken have været højere, med bibeholdt bredde.
Mit forslag er at skifte til en rigtigt dimensioneret bjælke eller forstærke. Tal med en statiker/konstruktør.
Jeg lavede et overslag på 3 meter belastende bredde på bjælken, og du får en bøjningsspænding i bjælken på ca. 26 Mpa. Det burde altså have været limtræ eller kerto bjælke.
Fremfor alt burde bjælken have været højere, med bibeholdt bredde.
Mit forslag er at skifte til en rigtigt dimensioneret bjælke eller forstærke. Tal med en statiker/konstruktør.
Det ser ud til, at jeg skal udskifte bjælken med en lavet af limtræ... Jeg anede nok dette, men grunden til, at jeg har udsat det, er, at vi har badeværelse ovenpå (klinker & fliser), og jeg er bange for, at det revner så.
Er der nogen, der har gode tips til, hvordan man håndterer det?
Er der nogen, der har gode tips til, hvordan man håndterer det?
OJ...............Da jeg for nylig udvidede mit 1 1/2 plans hus med 4,8 m og ville erstatte hjärtevæggen, ville en limtræsbjælke blive 380-450 mm høj, hvilket ville føre til, at man næsten skulle bøje sig for at gå under den på "jordplan".
I stedet blev det en HEB 200 jernbjælke iofs så havde det været nok med en HEA 180 bjælke, men overdimensionerer hellere end underdimensionerer.
Så jeg er enig med tidligere taler, to sammenføjede 45x220 er KRAFTIGT underdimensioneret, og det er mærkeligt, at klinket og fliserne ovenover har holdt, hvis gulvet har været så ustabilt.
I stedet blev det en HEB 200 jernbjælke iofs så havde det været nok med en HEA 180 bjælke, men overdimensionerer hellere end underdimensionerer.
Så jeg er enig med tidligere taler, to sammenføjede 45x220 er KRAFTIGT underdimensioneret, og det er mærkeligt, at klinket og fliserne ovenover har holdt, hvis gulvet har været så ustabilt.
Uj som sagt... Bar af 4 m ydervæg og så brugte vi en limtræsbjælke bestående af 7 stk. 45x220.... det er altså 3.5 gange tykkere. Det skal jo ikke bare klare vægten, men også vibrationer, sætninger og eventyr i bruseren ovenover 
Håber du skiftede
Håber du skiftede
nu kan det jo endda være så slemt, at tætningslaget allerede er beskadiget, du kan allerede have fugt i brusegulvet. Du gør selvfølgelig, som du vil, men jeg ville have lavet et hul nedefra for at inspicere gulvbjælkerne.
Hvis der ikke er fugt, ville jeg nok forstærke på stedet, dvs. måske løfte ca. 0,5 cm på midten og derefter forstærke bjælken med passende materiale, måske en 5 mm (beregn tykkelsen først) tyk plade (220 høj) på hver side, der skrues + limes med epoxy.
Hvis der allerede er fugt, kan man lige så godt løfte bjælken, så den bliver pilret, derefter forstærke på lignende måde eller udskifte mod stålbjælke + flise om badeværelset.
Hvis der ikke er fugt, ville jeg nok forstærke på stedet, dvs. måske løfte ca. 0,5 cm på midten og derefter forstærke bjælken med passende materiale, måske en 5 mm (beregn tykkelsen først) tyk plade (220 høj) på hver side, der skrues + limes med epoxy.
Hvis der allerede er fugt, kan man lige så godt løfte bjælken, så den bliver pilret, derefter forstærke på lignende måde eller udskifte mod stålbjælke + flise om badeværelset.
Behøver han virkelig udskifte bjælken? Burde det ikke være muligt at forsøge at presse bjælken op med støtter over en periode? Øg spændingen lidt hver dag for at minimere de to cm og derefter, når det ser ok ud, supplere med en passende bjælke ved siden af?
MathiasS sagde:
sandsynligvis, men ville du gamblo?
For mig ville tanken kværne rundt, så jeg ikke kunne sove, før jeg havde forsikret mig om det. Desuden plejer bevægelser at være størst i vinkler mellem væg/væg eller væg/gulv, hvor man ofte har tætnet med silikone, og hvor man nemt kan overse revner.
Våde gulvstolper, der står våde for længe, gør renoveringsarbejdet uhyre meget mere kedeligt/svært/omfattende/dyrt/tidskrævende...
Det kan meget vel være helt. Men jeg synes alligevel, man bør inspicere, om ikke andet så for søvnens skyld.
nja...Mr XXX sagde:
Hvis der er en bruser lige ovenover, så nej, ingen risikotagning. Hvis det er den "tørre" del af badeværelset, der ligger ovenover, så ved jeg ikke om jeg ville rive hele huset ned for at se om det er ok. Kan man kontrollere det med en rimelig arbejdsindsats, så gør man selvfølgelig det alligevel.