Jeg har samme spørgsmål som mange andre, er vores væg bærende? Vi bor i et hus bygget i 1943. Dengang var det et toplanshus med kælder. I 1977 "løftede" man overetagen ned og lagde den "ved siden af" det eksisterende hus, flyttede indgangen samt byggede kælder også under den nye del.

Vi vil nu tage en væg ned, som findes i den gamle del af huset, men vi ved ikke, om den har været der fra begyndelsen eller er blevet tilføjet senere, da alle tegninger, både af det oprindelige hus og ombygningen, er fra 1977. De fire øverste billeder er, hvordan huset så ud fra begyndelsen, og de fire nederste, hvordan det ser ud i dag.

Spær går parallelt med væggen. Både gulvbjælkerne og de gamle gulvbjælker på loftet (dvs. tidligere overetage) går vinkelret på væggen.

Vi er usikre på, om væggen er bærende eller ej, og selvfølgelig kom vi på det lidt sent, så vi har svært ved at finde håndværkere, inden ferien er slut. Er der nogen, der kan hjælpe os med at afgøre, om vi kan tage væggen ned eller ej? Tak på forhånd!

• Tegning af et hus set fra sydvest med detaljer som vinduer, skorsten og trappe.
  • Plantegning over et hus' stueetage, viser rum og vægge, med en markeret væg i rødt. Huset er tilført en ny del i 1977.
  • Plantegning af kælderetage med rum markeret som hall, hobby, madrum og fyrrum.
  • Plantegning af et hus med rum opdelt i vind, køkken og et ekstra rum, viser overplan.
  • Skitse af husfacade mod sydvest med entré, vinduer og skorstensdetaljer; markeret som eksisterende bygning og tillæg.
  • Plantegning af et hus fra 1977 med markeret væg mellem rum i den gamle del af huset, spørgsmålet er om væggen er bærende.
  • Plantegning af kælderplan i et hus med rum markeret som förråd, hobby, V.F., hall, tvätt, matr. og pannrum, visende døre og vægge.
  • Bygningens tværsnitsdiagram viser to etager med dimensioner på 2.400 og 2.200 mm.
Cineos sagde:
//...Spær går parallelt med væggen. Både gulvbjælkerne og de gamle gulvbjælker på loftet (dvs tidligere overetagen) går vinkelret mod væggen. ...//
Disse bjælker ligger sandsynligvis på væggen. 6 meter er lidt for meget til at være fribærende, så der er brug for en bjælke (og evt. søjle ned til fundamentet), hvis du vil fjerne væggen. Hvis det er åbent på loftet, kan du med fordel lægge bjælken der i stedet for nede i rummet.

Tak for det hurtige svar. Der er dog nogle ting, jeg ikke forstår, som jeg undrer mig over, om du kan uddybe lidt. Hvad mener du med "søjle ned til fundamentet"? Og hvordan mener du, at man kan lægge bjælken på loftet i stedet?

Når vi fjernede tritexen fra væggen, så det sådan ud. Der er altså både stående og liggende planker, som væggen er opbygget af. Jeg ved ikke, om det påvirker, om væggen er bærende eller ej, men det ser jo lidt underligt ud.

• Væg med både stående og liggende planker synlig efter fjernelse af tritex, omkring en hvid foldedør.
Du må måske fjerne mere, før du kan se, om væggen er bærende eller ej. Hvad er der bag plankerne?

Vi er begyndt at fjerne dele af en væg, som vi ved er bærende, og har (som forventet) fundet en solid regel over dobbeltdøren til stuen. Nu håber vi, at vi kan se, at den samme regel går videre over trappen, og at der ikke er nogen stolpe mellem trappen og stuen. Desværre tror vi, at reglen slutter ved trappen i en bærende stolpe, og så må tømreren skifte disse ud med en limtræsbjælke, som går over både trappe og stueåbning, da vi ikke vil have en stolpe midt i rummet, når vi fjerner den ikke-bærende væg mellem trappen og stuen.

Der er intet bag ved plankerene =)
Huset er bygget af 45 mm tykke planke-vægge, også nogle af indervæggene. Så denne væg består udelukkende af 45 mm planker (liggende og stående) samt tritrex på begge sider.

Vi har kigget lidt mere i sprækkerne, og det føles som om væggen står på gulvbjælkerne, og at tagbjælkerne ligger på væggen, men det er jo meget svært for en lægmand at vurdere. Vi må nok forsøge at få en tømrer hertil...

Jeg har meget svært ved at forestille mig, at de liggende brædder kan være bærende? De stående kan jo derimod være det. Men sådan noget kan en snedker svare på meget let.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.