Vil gøre de to soveværelser på den øvre etage til ét enkelt større ved at rive væggen mellem dem. Men er væggen bærende? Hørte med en tømrer. Han "trodde" ikke det. Rækker ikke for mig. Ved nogen her på forummet? Hvilken information behøver jeg for at kunne svare på spørgsmålet. Har alle byggetegninger, men bærende vægge er ikke tegnet ind.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Enkleste måde at kontrollere dette er at gå op på det kolde loft. Hvis alle spær har samme dimensioner og udførelse, er den markerede væg ikke bærende. Det eneste en væg på overetagen i et hus med skråt tag skal bære, er spær. En vis forsigtighed med huse bygget før ca. 1950 (oftest bygget med plankestolpe) er dog tilrådeligt.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 indlæg
Hvis du vil rive væggen ned under alle omstændigheder, kan du jo først tage gipsen ned. Er der så kun nogle få sølle 75-regler tilbage, så er væggen ikke bærende.
Hej og tak for svaret. Huset er bygget i 2000. Relativt lav loftshøjde på overetagen sammenlignet med mere eksklusive villaer. Loftet består kun af et lille bitte kagestykke, så det er ikke muligt at komme derop. Der mangler endda en lem. Har kun inspektionslem i skunkvæggen. Hvis jeg skulle lave en lem, ville jeg sandsynligvis ikke se andet end isolering.
Som sagt kan jeg ikke få adgang til vinden. Men jeg kan åbne væggen og tjekke størrelsen på reglarne. Føles det som en sikker metode, som nogen nævnte, at gå ud fra, at væggen ikke er bærende, hvis reglarne er 75 eller mindre?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis huset er bygget så sent som år 2000, kan man gå ud fra, at alle spær har samme udførelse, og da kan den aktuelle væg ikke være bærende. Det lyder desuden som om førstesalen har et stort skråtag, og da er den vandrette del af loftet, som sidder på den såkaldte hanebjælke, kort og uden behov for støtte. Det enkleste er at vurdere dette ved at se på en sektion af huset. Idéen om at kigge på tykkelsen af væggen, du vil fjerne, er en forkert metode.
Klik her for at svare

