Vil gøre de to soveværelser på den øvre etage til ét enkelt større ved at rive væggen mellem dem. Men er væggen bærende? Hørte med en tømrer. Han "trodde" ikke det. Rækker ikke for mig. Ved nogen her på forummet? Hvilken information behøver jeg for at kunne svare på spørgsmålet. Har alle byggetegninger, men bærende vægge er ikke tegnet ind.
 
  • Planløsning af øverste etage viser to sovrum, allrum og badeværelse. En væg mellem sovrummene er markeret som planlagt for fjernelse.
Enkleste måde at kontrollere dette er at gå op på det kolde loft. Hvis alle spær har samme dimensioner og udførelse, er den markerede væg ikke bærende. Det eneste en væg på overetagen i et hus med skråt tag skal bære, er spær. En vis forsigtighed med huse bygget før ca. 1950 (oftest bygget med plankestolpe) er dog tilrådeligt.
 
Hvis du vil rive væggen ned under alle omstændigheder, kan du jo først tage gipsen ned. Er der så kun nogle få sølle 75-regler tilbage, så er væggen ikke bærende.
 
Yderst lille risiko for, at den væg er bærende, med tanke på at hjertevæggen mangler i øvrigt. Men kig, som sagt på loftet, så det ikke er "nogen special" over soveværelserne.
 
Hej og tak for svaret. Huset er bygget i 2000. Relativt lav loftshøjde på overetagen sammenlignet med mere eksklusive villaer. Loftet består kun af et lille bitte kagestykke, så det er ikke muligt at komme derop. Der mangler endda en lem. Har kun inspektionslem i skunkvæggen. Hvis jeg skulle lave en lem, ville jeg sandsynligvis ikke se andet end isolering.
 
Som sagt kan jeg ikke få adgang til vinden. Men jeg kan åbne væggen og tjekke størrelsen på reglarne. Føles det som en sikker metode, som nogen nævnte, at gå ud fra, at væggen ikke er bærende, hvis reglarne er 75 eller mindre?
 
Hvis huset er bygget så sent som år 2000, kan man gå ud fra, at alle spær har samme udførelse, og da kan den aktuelle væg ikke være bærende. Det lyder desuden som om førstesalen har et stort skråtag, og da er den vandrette del af loftet, som sidder på den såkaldte hanebjælke, kort og uden behov for støtte. Det enkleste er at vurdere dette ved at se på en sektion af huset. Idéen om at kigge på tykkelsen af væggen, du vil fjerne, er en forkert metode.
 
  • Synes
starmanin
  • Laddar…
Hvordan mener du, når du skriver, at man skal se på en sektion af huset? Jeg vil tage billeder af de tegninger, jeg har, så I kan se.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.