Hej!

Jeg er i gang med at renovere en lejlighed og overvejer at rive en del af en væg mellem entré og køkken ned, så døråbningen bliver betydeligt større. Jeg er ret sikker på, at væggen ikke er bærende, men tænkte alligevel at spørge her.

Væggen i spørgsmålet er ret tynd, cirka 10 centimeter. Når jeg banker på den, lyder den mere eller mindre hul. På den anden side af entréen og parallelt med væggen i spørgsmålet er der en betydeligt tykkere væg (20-25 centimeter), som lyder meget kompakt, når jeg banker på den.

For at tjekke situationen lidt nærmere bankede jeg noget puds ned fra væggen, jeg vil rive. Der er træ indenfor. Jeg gætter på, at man ikke bygger bærende vægge af træ i lejlighedsbygninger, eller? (Bygningen er fra 50- eller 60'erne, og der er en hel etage samt en form for loft over min lejlighed)

Kan man rive denne væg uden at bekymre sig? Hvor sikre er I på, at det er tilfældet? Er der noget andet, man kan gøre for at bekræfte, at en væg ikke er bærende (ud over at kontakte en bygningsingeniør)?

Måske kan det være en god idé at spørge husejeren, som rimeligvis har tegninger over huset, der kan jo være el i væggen fx.

Har spurgt, der findes ingen tegninger. Vedhæfter et billede her. Taknemmelig for svar!

En delvist nedrevet værelse med synlige mursten og værktøjer på gulvet. Døråbning i midten med udsigt til et andet rum.

S
jo, der findes fleretageshuse med bærende trævægge.
svært at sige om den er bærende hvordan går taget(tagstolene) i forhold til din væg

Hvilket cc ligger reglarne? Er der en avväxlingsbalk oven over?

De går vinkelret mod denne væg.

Har googlet lidt mere og hælder nu til, at væggen er en "kloasongvæg". Planker, hønsenet, siv, puds. Ser ikke ud til at være bærende.

Men hvis nogen har mere input eller ved noget om kloasongvægge, så skriv gerne!

S
poitsu sagde:
Hvilket cc ligger reglarne? Findes der en afvekslingsbjælke ovenfor?
tror ikke du har styr på hvad en timber vägg er.

Har du en afvekslingsbjælke over døren? (Tykk liggende bjælke)
Har du betonvægge i øvrigt?
Klokvægge kan være bærende med tættere cc

Nej jeg har ikke styr på timmerväggar

S
coldmejl sagde:
De går vinkelrät mod denne væg.

Har googlet lidt mere og hælder nu til, at væggen er en "kloasongvæg". Planker, hønsenet, rør, puds. Ser ikke ud til at være bærende.

Men hvis nogen har mere input eller ved noget om kloasongvægge så skriv gerne!
havde du vinden på dig også? går gulvbjælkerne samme vej som tagspærrene?

poitsu: hvilke reglar? virker ikke som om der findes nogle reglar i væggen i det her tilfælde - plankerne står jo lodret (se billede)

Jeg må undskylde, så ikke det vedhæftede billede efter sbh nævnte om timmervæg, hvilket jeg ikke er kyndig om.

SBH sagde:
havde du vinden på dig også? går gulvbjælkerne samme vej som spærene?
Ja, en almindelig etage (beboelseslejligheder) ovenpå mig, plus vind.

Må prøve at finde ud af, hvordan gulvbjælkerne går i morgen!

Men som jeg skrev før, er der en anden væg i lejligheden, der går parallelt med væggen, jeg vil rive (men vinkelret på spærene), som er betydeligt tykkere og sandsynligvis beton hele vejen igennem. Den ses i baggrunden på fotoet jeg postede tidligere, det er den ude i gangen.

S
poitsu sagde:
Jeg må undskylde, så ikke det vedhæftede billede efter sbh nævnte om tømmervæg, som jeg ikke er kyndig om
almindeligt at kælder/underetage er muret eller støbt, og at etagerne ovenover er i tømrede.

poitsu sagde:
Har du en avväxlingsbalk ovanför dörrn? (Tjock liggande balk)
Har du betongväggar i øvrigt ?
Klokkevæggar kan være bærende med tættere cc
Tror ikke der er nogen tykk bjælke over døren, men skal tjekke i morgen.

Betonvægge i øvrigt, ja. De andre tre vægge i køkkenet er beton (en er ydervæg), ligesom væggen på den anden side af hallen på fotoet (tror jeg).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.