15,549 læst ·
15 svar
16k læst
15 svar
Er terrassebræt den dimension 34/145, der gælder i dag?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Selv bruger jeg altid 34x145. Det ser pænere ud og giver en stivere følelse. Jeg plejer at øge c/c afstanden mellem reglarne lidt, så sparer man lidt af udgifterne. Ydetræghedsmomentet (modstanden mod nedbøjning) for 34x145 er mere end dobbelt så stort som for 28x120. Det er dog vigtigt at se på trækvaliteten, ellers kan der blive meget spild. (Gælder i og for sig alt trallvirke) Brug ikke ringere kvalitet end G4-2.
Prisen bliver ikke så meget højere, da 145 mm terrassebrædder dækker 20% mere. Forskellen er kun 5 kr/m. Du vil ikke fortryde 34x145 Terrassetræ
Søg på forumet efter 34x145
Søg på forumet efter 34x145
Ok det er sandt. Ja det kan aldrig blive for stabilt. Selvom man bygger lille. Hvordan plejer I at lægge terrassebrædderne sur eller glad mand op? Jeg tænker sur mand op så der ikke bliver fordybninger, så vandet bliver tilbage. Så overvejer jeg skjult fastgørelse camo. Ret lækkert at slippe for at se skruehullerne. Jo, skruerne er dyre, men det bliver jo ikke så høj en omkostning for et lille projekt.
Medlem
· västernorrland
· 11 indlæg
Jeg brugte 34X145 til min terrasse. Er meget tilfreds. Jeg syntes, det var lettere at finde godt træ, som er 34x145. Det ser ikke ud til at være så stor efterspørgsel på den dimension i min hjemby, så de er meget tørrere end "almindeligt" trykimprægneret træ. Derefter har jeg bemærket, at årringene er meget bedre på denne dimension, ringene går ikke vandret men lige opad for det meste. Jeg bilder mig ind, at det krummer mindre, når ringene er rettet på den måde.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
danielnorr, du kan være lykkelig som bor i Norrland i denne henseende. I Sydsverige er det trykte træ gennemgående skraldetræ. Trækvaliteten som fremgår af sorteringsreglerne siger desværre intet om dens tætgroethed.
Her er mit tralldæk.
Se på indlæg #19
https://www.byggahus.se/forum/threads/dold-trallskruv-i-45-grader-erfarenheter.298124/page-2
Det har skjulte skruer, skruet for hånd i 45° men kun i hver anden regel.
Badpoolen i baggrunden holder 41° om vinteren og 36° om sommeren. Vi opvarmer med fjernvarme.
Se på indlæg #19
https://www.byggahus.se/forum/threads/dold-trallskruv-i-45-grader-erfarenheter.298124/page-2
Det har skjulte skruer, skruet for hånd i 45° men kun i hver anden regel.
Badpoolen i baggrunden holder 41° om vinteren og 36° om sommeren. Vi opvarmer med fjernvarme.
L Leif i Skåne sagde:
Såg godt ud. Ok, man kan fastgøre med skjult fastgørelse med almindelig skrue uden værktøj. Går du bare på fornemmelse, at du kommer ind i 45 grader, eller markerer du op alt før? Bliver det stabilt?
Nej. Ikke almindelig skrue.Vulcan61 sagde:
Skruen er speciel, den har et lille hoved, kun så stort at bitsen får plads. Det som holder brættet er en dobbelt gevind med forskellig stigning.

I underkanten af billedet ses to skruehuller.
Der findes forlengede bits da hovedet forsvinder ind 5-8mm og næsten ikke ses.
Det er det øverste gevind som holder brættet, desuden har det en større stigning så forbindelsen trækkes sammen.
Senest redigeret:
L Leif i Skåne sagde:Nej. Ikke almindelig skrue.
Skruen er speciel, den har et lille hoved kun så stort at bitsen passer, det der holder brættet er en dobbelt gevind med forskellige stigninger.
[billede]
I underkanten af billedet ses to skruehuller.
Der findes forlængede bits da hovedet forsvinder ind 5-8mm og næsten ikke ses.
Det er det øvre gevind der holder brættet, desuden har det en større stigning så samlingen trækkes sammen.
Aha smart. Hvor køber man disse skruer billigst ved du det? Skruen er jo ret lig camos bortset fra spidsen så. Måske passer deres maskine også.? overvejer at købe camos maskine
XL-bygg tog hjem den ca. 1,50 kr/stk.
Var det A4 syrefast ?
Det lyder som C4! altså lakeret jernskrue. Den holder ikke til terrassebrædder, den ruster af efter nogle år.
Det lyder som C4! altså lakeret jernskrue. Den holder ikke til terrassebrædder, den ruster af efter nogle år.