Vulcan61
vi skal lægge et dæk på ca 6 kvadrat altså ret lille. Overvej dog stadig 34/145 så holder det godt længe. eller er dumt betale det dobbelte pris mod fx 28/120? Tips modtages

Selv bruger jeg altid 34x145. Det ser pænere ud og giver en stivere følelse. Jeg plejer at øge c/c afstanden mellem reglarne lidt, så sparer man lidt af udgifterne. Ydetræghedsmomentet (modstanden mod nedbøjning) for 34x145 er mere end dobbelt så stort som for 28x120. Det er dog vigtigt at se på trækvaliteten, ellers kan der blive meget spild. (Gælder i og for sig alt trallvirke) Brug ikke ringere kvalitet end G4-2.

• Synes
Leif i Skåne og 1 anden
  • Laddar…
Prisen bliver ikke så meget højere, da 145 mm terrassebrædder dækker 20% mere. Forskellen er kun 5 kr/m. Du vil ikke fortryde 34x145 Terrassetræ
Søg på forumet efter 34x145

• Synes
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
Ok det er sandt. Ja det kan aldrig blive for stabilt. Selvom man bygger lille. Hvordan plejer I at lægge terrassebrædderne sur eller glad mand op? Jeg tænker sur mand op så der ikke bliver fordybninger, så vandet bliver tilbage. Så overvejer jeg skjult fastgørelse camo. Ret lækkert at slippe for at se skruehullerne. Jo, skruerne er dyre, men det bliver jo ikke så høj en omkostning for et lille projekt.

Vulcan61
Har også overvejet lidt om grøn trall eller lærk. Synes grøn trall bliver pænere med tiden med sølvnuancen. Svært hvad man skal vælge.

Jeg brugte 34X145 til min terrasse. Er meget tilfreds. Jeg syntes, det var lettere at finde godt træ, som er 34x145. Det ser ikke ud til at være så stor efterspørgsel på den dimension i min hjemby, så de er meget tørrere end "almindeligt" trykimprægneret træ. Derefter har jeg bemærket, at årringene er meget bedre på denne dimension, ringene går ikke vandret men lige opad for det meste. Jeg bilder mig ind, at det krummer mindre, når ringene er rettet på den måde.

• Synes
Leif i Skåne
  • Laddar…
danielnorr, du kan være lykkelig som bor i Norrland i denne henseende. I Sydsverige er det trykte træ gennemgående skraldetræ. Trækvaliteten som fremgår af sorteringsreglerne siger desværre intet om dens tætgroethed.

Vulcan61
L Leif i Skåne sagde:
Her er mit terrassebræt.

Se på indlæg #19
[link]

Det har skjulte skruer, skruet i hånden i 45° men kun i hver anden regel.

Poolen i baggrunden holder 41° om vinteren og 36° om sommeren. Vi opvarmer med fjernvarme.

Såg godt ud. Ok, man kan fastgøre med skjult fastgørelse med almindelig skrue uden værktøj. Går du bare på fornemmelse, at du kommer ind i 45 grader, eller markerer du op alt før? Bliver det stabilt?

Vulcan61 Vulcan61 sagde:
Såg bra ud. Okay man kan fæstne med skjult fastgørelse med almindelig skrue uden værktøjet. Går du bare på fornemmelse at du kommer ind 45 grader eller markerer du op alting inden. Bliver det stabilt?
Nej. Ikke almindelig skrue.
Skruen er speciel, den har et lille hoved, kun så stort at bitsen får plads. Det som holder brættet er en dobbelt gevind med forskellig stigning.

En æske med terrasse skruer 5,0x60 mm og en skruer på toppen af låget. Trækonstruktion kan ses i baggrunden.
I underkanten af billedet ses to skruehuller.
Der findes forlengede bits da hovedet forsvinder ind 5-8mm og næsten ikke ses.
Det er det øverste gevind som holder brættet, desuden har det en større stigning så forbindelsen trækkes sammen.

Senest redigeret:
  • Synes
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
L Leif i Skåne sagde:
Nej. Ikke almindelig skrue.
Skruen er speciel, den har et lille hoved kun så stort at bitsen passer, det der holder brættet er en dobbelt gevind med forskellige stigninger.

[billede]
I underkanten af billedet ses to skruehuller.
Der findes forlængede bits da hovedet forsvinder ind 5-8mm og næsten ikke ses.
Det er det øvre gevind der holder brættet, desuden har det en større stigning så samlingen trækkes sammen.

Aha smart. Hvor køber man disse skruer billigst ved du det? Skruen er jo ret lig camos bortset fra spidsen så. Måske passer deres maskine også.? overvejer at købe camos maskine

• En brun skrue med gevind og flad hoved. Ligner en Camos skrue med en different spets. Velegnet til byggerelaterede projekter.
  • Camo Marksman Pro-X1 værktøj til terrasseskruer på et bord, med teksten "För extra bred trall" i baggrunden.
XL-bygg tog hjem den ca. 1,50 kr/stk.

Vulcan61
Ok lidt dyrere end camos så. 599 for 700 stk på Xl bygg.dom havde jo 20% for nylig synd man ikke tænkte på det da

• Synes
Shapiron
  • Laddar…
Var det A4 syrefast ?
Det lyder som C4! altså lakeret jernskrue. Den holder ikke til terrassebrædder, den ruster af efter nogle år.

Vulcan61
L Leif i Skåne sagde:
Var det A4 syrefast ? Det lyder som C4! Altså lakeret jernskrue. Den holder ikke til terrasse, den ruster væk efter et par år.
Ja C4 var det. Så findes der a2 og A4? Så det er a4 man skal have, selvom man ikke bor på vestkysten? Tror du, de kan ruste væk ellers.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.