Hej, har et lille problem med en rørgennemføring under køkkenvasken efter renovering. (I en lejlighed, der trænger cigaretrøg og madlugt ind gennem den. Jeg har virkelig "sniffet," og det er der, det kommer gennem skakten, ikke gennem de almindelige ventilationsrør). Jeg vil gerne tætne den, men den er svær at nå, og jeg overvejer en konstruktion med bl.a. fugeskum. Er det okay med fugeskum mod afløbsrør (grå plast) og varmt/koldt vandrør (hvid plast yderst/gennemsigtig inderst). Jeg spørger, da det ville være ødelæggende, hvis fugeskummet skulle opløse plasten.
jeg overvejer om det måske ville være bedre med brandskum. ved jo ikke rigtig hvad for en skakt det erC clippan sagde:Hej, har et lille problem med en rørgennemføring under køkkenvasken efter renovering. (I en lejlighed, der trænger cigaretrøg og madlugt ind gennem den. Jeg har virkelig "sniffet" og det er der, det kommer via skakten, ikke gennem de almindelige ventilationsrør) Jeg vil gerne tætne den, men det er svært at komme til, og jeg overvejer en konstruktion med bl.a. fugeskum. Er det ok med fugeskum mod afløbsrør (grå plast) og varmt/koldt vandsrør (hvid plast yderst/gennemsigtig inderst). Jeg spørger, fordi det ville jo være ødelæggende, hvis fugeskummet skulle opløse plasterna
Tak for dit svar. Schaktet er den lodrette skakt, hvor alle rør går, mellem etagerne. Jeg kiggede på brandskum og fik indtrykket, at det var ligesom almindeligt fuge skum med hensyn til indhold. Så mit spørgsmål står stadig, om det er okay med skum, hvilken som helst, mod disse rør?
sentinel FOGSKUM er jo en skum er anbefalet til forekommende anvendelsesområder tætninger rundt gennemføringer, f.eks. ventilation, VVS-rør samt elkabler.
du vil jo gerne have et produkt som er billigt som du kan finde i en butik nær dig.
sika eller essve ville jeg sige dog findes der jo billigere produkter
du vil jo gerne have et produkt som er billigt som du kan finde i en butik nær dig.
sika eller essve ville jeg sige dog findes der jo billigere produkter
Ved ikke om det skiller sig i boligejendomme, men en skakt skal være tæt mellem etagerne.
Så nogen lugt/røg burde ikke forekomme der.
Men som tidligere taler siger, er nok ikke fugeskum det rigtige produkt, det er isolerende, men ikke tæt.
Så nogen lugt/røg burde ikke forekomme der.
Men som tidligere taler siger, er nok ikke fugeskum det rigtige produkt, det er isolerende, men ikke tæt.
Tak alle sammen for svarene. Oprindelsen til det hele er en VVS-renovering for 10 år siden. Der blev lavet en ny stammedragning ved siden af (uden for) den gamle, som stadig sidder i væggen. Men for at få rørene ind i køkkenet har man slået hul i væggen (lidt sjusket, men sådan bliver det vel med letbeton) og det er der, det er utæt. Ikke bare utæt, det er et 2,5 dm højt og 1,5 dm bredt hul, så det er ret meget større hul, end hvad selve rørene kræver. Jeg antager, at det er det samme i lejligheden ovenfor og nedenunder, og det er derfor, der finder vej røg og os i dette skakt, og det suges så ind i min lejlighed. Et af problemerne er, at det ikke er muligt at komme til indersiden af skaktet, så man kan få noget modhold. Jeg har også tænkt på stenuld eller glasuld til at pakke hullet med. Måske ville det være lettere. Selv om det ikke ville blive helt lufttæt, burde det være bedre end nu, da der nu er et ret stort åbent hul der.
det burde have været tætnet af dem, der udførte arbejdet.C clippan sagde:Tak alle sammen for svarene. Oprindelsen til det hele er en VVS-renovering for 10 år siden. Da blev der lavet en ny stammeføring ved siden (udenfor) af den gamle, der sidder tilbage i væggen. Men for at få rørene ind i køkkenet har man slået hul i væggen (lidt sjusket, men sådan bliver det vel, letbeton) og det er der, det er utæt. Ikke bare utæt, det er et 2,5 dm højt og 1,5 dm bredt hul, så det er ret meget større hul, end hvad selve rørene kræver. Jeg antager, at det er det samme i lejligheden ovenover og nedenunder, og det er derfor, at der trænger røg og os ud i dette skakt og derefter suges ind i min lejlighed. Et af problemerne er, at det ikke er muligt at komme til indersiden af skakten, så man får noget modhold. Jeg har overvejet stenuld eller glasuld også til at pakke hullet med. Måske ville det være nemmere. Selv om det ikke skulle blive absolut lufttæt, så burde det være bedre end nu, fordi der nu er et ret stort åbent hul der.
Ret sikker på, at det skal udføres af firmaet, der omdrog "stammen", da det er brandcellegrænse, ellers er det ikke korrekt udført! Brand skal ikke have mulighed for at videreudvikle sig gennem skakt/slices. Hvis det er en andelsbolig, skal foreningen stå for omkostningen samt få en byggesagkyndig til at inspicere dette i alle gennemføringer mellem lejlighederne! Bed foreningen om at kontakte en jurist indenfor byggeri, I kan have 10 år på garantien afhængigt af, hvad der er aftalt.
Mvh Hellman
Mvh Hellman
præcisH Hellmans sagde:Ret sikker på at det skal være udført af firmaet, der omdrog "stammen" da det er brandcellegrænse, ellers er det ikke korrekt udført! Brand må ikke have mulighed for at videreudvikle sig gennem skakter/slidser. Hvis det er en ejerlejlighed så skal foreningen stå for omkostningerne samt tage ind en besigtigelsesmand, der har kigget på dette i alle gennemføringer mellem lejlighederne! Bed foreningen om at kontakte en jurist inden for byggeri, I kan have 10 år på garantien afhængig af hvad der er aftalt.
Mvh Hellman
At det trækker ind via skaktet er alvorlige sager, det handler om alles brandsikkerhed, som har nogen forbindelse til skaktet.
Brandklassificeringen mellem to lejligheder skal være mindst EI 60, mellem lejlighed og fælles område (f.eks. opgang, skakt) skal den være mindst EI 30.
Hver lejlighed skal være sin egen brandcelle, det samme gælder bl.a. opgangen, derfor er det dårligt at have brevsprækker i lejlighedsdørene.
Tal gerne først med nogle naboer, tjek om det trækker hos dem, hvis det gør det, går I sammen, ellers går du selv til bestyrelsen, eller måske endda højere op.
Jeg er anlægstekniker for næsten 20 brandalarmanlæg og godt 10 slukningsanlæg på arbejdet.
Brandklassificeringen mellem to lejligheder skal være mindst EI 60, mellem lejlighed og fælles område (f.eks. opgang, skakt) skal den være mindst EI 30.
Hver lejlighed skal være sin egen brandcelle, det samme gælder bl.a. opgangen, derfor er det dårligt at have brevsprækker i lejlighedsdørene.
Tal gerne først med nogle naboer, tjek om det trækker hos dem, hvis det gør det, går I sammen, ellers går du selv til bestyrelsen, eller måske endda højere op.
Jeg er anlægstekniker for næsten 20 brandalarmanlæg og godt 10 slukningsanlæg på arbejdet.
Klik her for at svare