Vi overvejer at fjerne to vægge i hjemmet i forbindelse med en køkkenrenovering. Det første spørgsmål, der dukker op, er, om disse vægge kunne være bærende, så jeg vil gerne have jeres synspunkter på dette.
Jeg har vedhæftet en plantegning, og her følger en forklaring på indholdet:
Væggene, vi vil fjerne, er markeret med lilla streger og numrene 1 henholdsvis 2 mellem pigeværelse og køkken samt mellem pigeværelse og serveringskammer.
Den lyserøde linje, der går på tværs af huset, består af en meget grov tømmerbjælke i den stiplede nedre del og en massiv væg i den øvre del.
De orange markerede streger i husets længderetning svarer til en meget grov gulvbjælke i tømmer mellem stueetage og overetage. Altså loftet ovenfor de vægge, vi vil fjerne. Det ser sådan ud hele vejen.
Garderoben og skabet langs væg 2 er der ikke længere, men døren markeret C1 er der dog stadig.
Døren markeret B1 er der ikke længere, det er nu vores køkkenbords væg.
Ignorér de røde dele; de er fra noget gammelt centralvarmesystem, og det er håndtegnet på husets originaltegning, som jeg har scannet ind.
Jeg tror ikke, at disse vægge er bærende, men jeg ved det ikke med sikkerhed. Væg 1 ser grovere ud på tegningen end væg 2, men væg 1 går langs bjælkerne ovenfor, så det føles jo ikke som om den burde være bærende. Væg 2 går vinkelret mod gulvbjælkerne ovenfor, men ser tynd ud på tegningen, og jeg tror, at den lyserøde kæmpebjælke er, hvad der bærer de orange gulvbjælker. Spændet er ca. 5 meter. Tilsvarende areal på den anden side af huset er den helt åbne "dagligstue", der ikke har nogen indervægge men samme mål.
Derudover er huset bygget i 1911, ydervæggene er liggende tømmer, alle indervægge er massivt træ, jeg tror det er stående planker, men det så meget groft ud, da vi renoverede i spisestuen, så jeg ved ikke, om det måske kan være grovere nogle steder.
Det ser ud til, at bjælkerne i mellemgulvet ligger i husets længderetning og er lagt på de vægge, der er parallelle med den rosamarkerede. I nærheden af de vægge, I ønsker at fjerne, findes der en skorsten, som komplicerer det hele. Jeg vil gerne kende spændvidden (bør være ca. 5 m) og de omtrentlige dimensioner på de orangefarvede bjælker. Da huset er så gammelt, og ydervæggene består af liggende tømmer, bør man være ganske omhyggelig, før man træffer en sådan beslutning.
Jeg var også inde på, at i det mindste væg 1 burde være bærende, eftersom den går sammen med murstocken og desuden løber i husets længderetning, eller hvad tror du @justusandersson ?
Ja, jeg føler mig ret sikker på, at væg 1 er bærende. Når det gælder væg 2, var den nok ikke bærende, da huset blev bygget, men den kan i praksis være blevet det senere. Jeg vil helst have de oplysninger, som jeg efterlyste først, inden jeg siger noget sikkert. Problemet med så gamle huse er, at de kan være ret usystematisk opbygget.
Bjælkerne, der er markeret som orange i husets længderetning, har dimensionerne 160x220mm og ligger med cc 600mm (+-10mm).
Spændvidden mellem ydervæg og rosamarkeret væg er knap 5m.
Da bjælkerne stikker ud på kortsiden som lidt ornamentik, var det let at måle.
Jeg vedhæfter billede fra loftet. De lodrette støttestolper, der ses, ligger ikke ovenover væg 1, murstokken er det, I ser til venstre.
Ja, med de dimensionerne klarer de "orangefarvede" bjælker den aktuelle spændvidde meget godt. En maks nedbøjning på 1/600 af spændvidden og godkendt svigteoptræden. Det betyder, at væg 2 sikkert kan tages ned. Når det gælder væg 1, skal man undersøge nærmere, hvordan bjælkerne omkring skorstenen går. I et moderne hus ville bjælkerne være aflaster, når skorstenen er tykkere end afstanden mellem bjælkerne. Det kan man ikke tage for givet i jeres tilfælde. Er det kun stueetage plus loft? I så fald er det måske ikke så svært at undersøge det.
Nej det er en overetage, og væg 1 findes også på etage 2. Jeg mistænker, at væg 1 bærer hele bjælken fra skorstenen og ud. Jeg håber, det vil være muligt at sætte en stolpe ved skorstenen i stedet.
Jeg må rive lidt overflade af i "jungfrukammaren" og kigge.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.