Vi har sat renoveringsgips i vores hall, hvilket bygger på ca. 6 mm. De mindste fugespross/lister vi kunne få fat i var 8 mm. Det viser sig dog, at der visse steder kun er margener på 3-5 mm.
De vi købte listerne af, sagde, at det ikke var muligt at spalte lister til så små margener, hvilket jeg forstår. Så hvordan løser man dette? Er det måske meningen, at foderlister skal kunne optage sådan en differens? Jeg mistænker, at det kan blive lidt tricky i hjørnerne, hvor foder mødes, hvis de hælder ind mod døren?
Klackfoder som du høvler ned burde gøre tricket. Går udmærket at geres pænt.
[billede]
[link]
Det lyder som en god idé, problemet er, at jeg ikke har nogen høvl, og det lyder som ganske meget arbejde og penge at få lavet nye lister og få dem høvlet hos en tømrer. Det ser ikke ud som byggebutikkerne høvler. De kan save men kun inden for visse marginer.
Hvad jeg forstår, så er foder meningen at kunne tage nogle forskelle, måske det er nok at fylde i med latexfugemasse bagefter?
I så fald er det lettere, at du sætter/dækker fodlisterne og fylder glippen mod væggen.
Skal du male eller tapetsere, så vælger du enten at male ind mellemrummet eller lade tapetet gå op en smule på foden.
Du kan købe en almindelig hederlig høvl, man havde i skolen. Koster ikke alt for meget. Eller arbejde med sandpapir. Spartelmasse eller akrylfuge er jo andre løsninger.
Det er faktisk ingen større vanskeligheder ved at løse både dette problem (og sværere) med f.eks. en dyksav.
Selv havde jeg problemet med at min nye badeværelsesdørkarm stod vandret i en væg som ikke var vandret. Jeg kløvede til en smygliste fra 6mm i overkant karm til 0mm i nederkant.
Køb en eller et par brædder planhøvlet fyr. Dem kløver du i strimler med 6 mm tykkelse i kløvsaven. Du kan sikkert bede trælasten (model bedre end Byggmax) om at gøre det, hvis du ikke har en kløv. Mal dem i den rigtige farve. Det bliver bedst, hvis du også bruger malede foder.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.