Jeg er ekstremt novis inden for byggehus området...
Har i hvert fald regnet lidt på, om man skal mure et hus... hvis man gør det 180 kvm... altså 10*15 meter stort... koster murstenen 48000 kr. (enplansvilla) Dette synes jeg lyder meget billigt. Hvad er det så der gør, at en villa koster flere millioner? (ikke fordi jeg er så dum, at jeg tror, at jeg får et hus for 500 tusind men... :
)
Nogen der kender en god side, hvor der står lidt om, hvad man har brug for til fundamentet m.m... til at bygge et hus helt enkelt, så man kan regne lidt.
Synes ikke man kan regne på, at huset koster så og så meget pr. kvm, for det afhænger jo helt af, hvilket træ man har og hvem der gør det...
Er i ekstremt nødstilfælde af hjælp.
Har i hvert fald regnet lidt på, om man skal mure et hus... hvis man gør det 180 kvm... altså 10*15 meter stort... koster murstenen 48000 kr. (enplansvilla) Dette synes jeg lyder meget billigt. Hvad er det så der gør, at en villa koster flere millioner? (ikke fordi jeg er så dum, at jeg tror, at jeg får et hus for 500 tusind men... :
Nogen der kender en god side, hvor der står lidt om, hvad man har brug for til fundamentet m.m... til at bygge et hus helt enkelt, så man kan regne lidt.
Synes ikke man kan regne på, at huset koster så og så meget pr. kvm, for det afhænger jo helt af, hvilket træ man har og hvem der gør det...
Er i ekstremt nødstilfælde af hjælp.
Kvadratmeterpriser er alligevel en ret god rettesnor. Se på huse med nogenlunde samme standard og hør efter, hvad de har kostet. Noter også, om de regner totalareal eller beboelsesareal.
Selve skallen er en mindre omkostning. Med elementhuse plejer man at regne, at selve elementerne er 30-40% af de samlede omkostninger. Resten er øvrige materialer, arbejde og mere arbejde, el&vvs osv..
Da vi budgetterede, brugte vi lignende huse, som var bygget samtidig samt et finsk program, der hedder Koti-optimi. Du indtaster alle parametre for huset, og det giver dig en ca-pris, opdelt på fundament, struktur, el&vvs osv..
Selve skallen er en mindre omkostning. Med elementhuse plejer man at regne, at selve elementerne er 30-40% af de samlede omkostninger. Resten er øvrige materialer, arbejde og mere arbejde, el&vvs osv..
Da vi budgetterede, brugte vi lignende huse, som var bygget samtidig samt et finsk program, der hedder Koti-optimi. Du indtaster alle parametre for huset, og det giver dig en ca-pris, opdelt på fundament, struktur, el&vvs osv..
Emelie, du er ikke helt skæv på den. Kvadratmeterprisen er ikke et sammenligneligt mål, fordi det indeholder for mange faktorer. Frem for alt handler det om, hvor meget du laver selv. Det er kun, hvis man køber indflytningsklart, at kvadratmeterprisen bliver interessant. Personligt mener jeg, at husleverandører gerne henviser til det for at skjule, hvor de faktiske omkostninger ligger.
På stenhus er denne forskel endnu tydeligere. Selve stenen er ubetydelig, 80-90% af omkostningen for opførelsen er muringen af huset. Hvis man er nogenlunde handy, er det fuldt muligt at mure et hus selv. Stenomkostningen for et 2-plans hus på 280 kvm har vi anslået til 120.000 kr.
En anden høj omkostning for stenhus er rørføring. For at få rørene ind skal man fræse spor i væggene, som derefter skal mures op igen. Det er tidskrævende, men ikke specielt svært.
Omkostninger for øvrigt indhold har du uanset, om du bygger i sten eller træ.
Vil du vide mere om stenhus, så anbefaler jeg letbetonhåndbogen: http://www.ytong.se/lattbetonghandboken/index.html
Der er flere leverandører end Ytong. Vi har blandt andet set på H+H Celcon.
Der er mange, der bygger stenhus med træbjælkelag, hvor vi mener, man skal være forsigtig. De store fordele ved sten er dets evne til at magasinere og ånde, hvilket giver et bedre indeklima. Konsekvensen af det er, at stenen altid er fugtig. Uanset hvor fugtsikkert man lægger et træbjælkelag, vil det før eller senere altid tage skade af den konstante fugt.
På stenhus er denne forskel endnu tydeligere. Selve stenen er ubetydelig, 80-90% af omkostningen for opførelsen er muringen af huset. Hvis man er nogenlunde handy, er det fuldt muligt at mure et hus selv. Stenomkostningen for et 2-plans hus på 280 kvm har vi anslået til 120.000 kr.
En anden høj omkostning for stenhus er rørføring. For at få rørene ind skal man fræse spor i væggene, som derefter skal mures op igen. Det er tidskrævende, men ikke specielt svært.
Omkostninger for øvrigt indhold har du uanset, om du bygger i sten eller træ.
Vil du vide mere om stenhus, så anbefaler jeg letbetonhåndbogen: http://www.ytong.se/lattbetonghandboken/index.html
Der er flere leverandører end Ytong. Vi har blandt andet set på H+H Celcon.
Der er mange, der bygger stenhus med træbjælkelag, hvor vi mener, man skal være forsigtig. De store fordele ved sten er dets evne til at magasinere og ånde, hvilket giver et bedre indeklima. Konsekvensen af det er, at stenen altid er fugtig. Uanset hvor fugtsikkert man lægger et træbjælkelag, vil det før eller senere altid tage skade af den konstante fugt.
Klik her for at svare