Vi har tidligere haft et jordgulv i en af laderne, men skal nu støbe en "plade" for lettere håndtering af vores brændestabler. Vi vil gerne fjerne eller kappe gulvbjælken, som ses på billedet (rød pil), så man kan komme igennem med en palleløfter. Er dette overhovedet muligt, eller har den en alt for stor bærende funktion? Jeg tænker, at hvis man saver et hul i midten, er der risiko for, at væggene vil "vandre udad"? Hvordan skal man bære sig ad? Slå gevindstænger ind i gulvbjælken og støbe dem fast i gulvet? Jeg har vedhæftet nogle billeder, der viser, hvordan det ser ud i den del af laden. Der er allerede et eksisterende støbt gulv i halvdelen af rummet; vi vil støbe der, hvor den hvide fibersik er. Interiør af lade med jordgulv og trævægge, rød pil peger på bjælke i gulvet. Skovl og trillebør på dirt gulv, loftslys tændt.

En trælade med skråt tag og en lodret stolpe, en bjælke der ligger på tværs nær jorden og en lysstribe gennem væggen.
Træbjælke i lade med en brandslukker ved siden af, del af konstruktion som overvejes fjernet for plads til pallyft. Blade sidder fast på bjælken.
Sådan ser det ud på siden af gulvbjælken

Rød lade med åbne døre, stige og stablet brænde ved siden af. Grusbelagt gårdsplads i forgrunden, træer i baggrunden.

• Gulvplanke i lade med synlig hvid markdug nedenunder og en del af et eksisterende støbt gulv til venstre, forberedt til nyt gulvprojekt.
Jeg tror du har ret i, at bjælken holder "sammen" væggene.
Men det behøver jo ikke at være en bjælke/stok, den samme funktion kunne du måske få af en wire mellem væggene.

/ATW

den er monteret for at holde sammen væggene. kan erstattes på mange forskellige måder. F.eks. fastgør væggen i betonpladen I skal støbe i stedet.

ArneTW sagde:
Jeg tror du har ret i, at bjælken holder "sammen" på væggene.
Men det behøver jo ikke at være en bjælke/stok, samme funktion kunne du måske få med en wire mellem væggene.

/ATW
Det er en god idé. Har du nogen idé om, hvordan man kunne fastgøre den? Hvis du kigger på billede 1 og 2, så er der en bjælke et par meter oppe, der allerede er savet over, så konstruktionen er jo allerede svækket.

daugaard sagde:
den er monteret for at holde sammen væggene. kan erstattes på mange forskellige måder. Fx. fastgør væggen i betonpladen I skal støbe i stedet for.

Hvordan mener du så, at man kunne gøre det?

D
Du må vel ikke fjerne absolut hele bjælken? Det er vel nok, hvis det meste forsvinder? Kan du ikke sætte nogle ordentlige jern i bjælken, så jernene sidder fast i støbningen, du laver bagefter? Det burde vel forhindre konstruktionen i at skride ud, når du så saver bjælken (og kun efterlader stubberne med jernene).

DIY_freak sagde:
Du behøver vel ikke fjerne hele bjælken? Det er vel nok, at det meste forsvinder? Kan du ikke sætte nogle ordentlige jern i bjælken, så jernene sidder fast i støbningen, du laver bagefter? Det burde vel forhindre konstruktionen i at kalve ud, når du derefter skærer bjælken (og kun efterlader stumperne med jernene).
Nej, hele behøver ikke at blive fjernet. Det er nok, at jeg kan komme igennem med en palleløfter. Jeg har tænkt på at gøre, som du skrev. Tror du, at man også skulle slå nogle jern i syllarna og støbe fast?

olgapersson sagde:
Hvordan mener du så, at man kunne gøre?
måske misforstod? hvis du skal støbe en plade over hele arealet indenfor stokken, så kan den erstattes med et par kraftige vinkeljern, der boltes i betonen og i stokkens fæste i væggen, så holder betonen væggene fast! (eller bare dreje på beslag, der ses på billede 3 under brandslukkeren, og bolte det i betonpladen)

olgapersson sagde:
Hvis du kigger på billede 1 og 2, så er der en bjælke et par meter oppe, som allerede er savnet over, så konstruktionen er jo allerede svækket.
har den bjælke virkelig gået hele vejen mellem væggene? eller var den så kort fra starten bare for at afstive tagfod/væg?

Senest redigeret:
daugaard sagde:
måske misforstod? hvis du skal støbe en plade over hele fladen inden for stokken, kan den erstattes med et par kraftige vinkeljern, der boltes i betonen og i stokkens fæste i væggen, så holder betonen fast væggene! (eller bare drej beslaget, som ses på billede 3 under brandslukkeren og bolt det i betonpladen)

har den bjælken virkelig gået hele vejen mellem væggene? eller var den så kort allerede fra starten bare for at stabilisere tagfod/væg?
Vil nok påstå at du er på helt rette spor, funktionen var at holde i 3 punkter, eller at der har været en "skulle", men den er fjernet senere.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.