2,055 læst ·
8 svar
2k læst
8 svar
Er fugthærdende silikone virkelig okay at tætne dybe huller med?
Læs på Værkstederne's hjemmeside en artikel om silikone. https://www.verkstaderna.se/article/view/401216/ar_silikon_ett_lim
De skriver blandt andet at "1-komponent silikonelim hærder på grund af fugt...." og at "Fugthærdende silikonelim hærder ikke til meget større dybde end cirka 10 mm."
Jeg fyldte gamle huller i badeværelsesvæggene med 1-komponents vådrumssilicone (eddikesyre-baseret). Hullerne er jo mere end 1 cm, og nogle er sandsynligvis gået igennem tætningslaget. Ud fra hvad der skrives i artiklen, undrer jeg mig over, om silikonen virkelig har hærdet længst inde og tætner ordentligt derinde.
Hvad tror I?
De skriver blandt andet at "1-komponent silikonelim hærder på grund af fugt...." og at "Fugthærdende silikonelim hærder ikke til meget større dybde end cirka 10 mm."
Jeg fyldte gamle huller i badeværelsesvæggene med 1-komponents vådrumssilicone (eddikesyre-baseret). Hullerne er jo mere end 1 cm, og nogle er sandsynligvis gået igennem tætningslaget. Ud fra hvad der skrives i artiklen, undrer jeg mig over, om silikonen virkelig har hærdet længst inde og tætner ordentligt derinde.
Hvad tror I?
Senest redigeret:
Formentlig. Hvor sidder hullerne, og hvor store er de?M marp68 sagde:Jeg læser på Værkstedernes hjemmeside en artikel om silikone. [link]
De skriver blandt andet, at "1-komponent silikoneklæber hærder på grund af fugt..." og at "Fugt-hærdende silikoneklæber hærder ikke til meget større dybde end cirka 10 mm."
Jeg fyldte gamle huller i badeværelsesvægge med 1-komponents vådrumssilikone (eddikesyrebaseret). Hullerne er jo mere end 1 cm og nogle har sandsynligvis gået igennem tætningslaget. Ud fra hvad der skrives i artiklen, undrer jeg mig over, om silikonen virkelig har hærdet længst inde og tætner godt derinde.
Hvad tror I?
Fjernede badekarret og ændrede layout lidt, da gulvafløbet sad til venstre og blanderen til højre. Nu er der huller efter blanderen og bruserstangen, som nu sidder ca. 1,5 m fra det nye sted, hvilket kan få lidt stænk på sig. To andre huller er fra en hylde, på en væg hvor nu blanderen og loftbruseren sidder. På disse huller stænker der jo lidt mere vand kontinuerligt.Jonatan79 sagde:
Overfladisk og sandsynligvis 1 cm ind i hullerne er det jo tørt og tætsluttende. Men min tanke er, at den fugt, der kan løbe bag fliserne ved tætningslaget, måske tager sig igennem, hvor silikonen måske ikke tætner hullerne ordentligt.
Nu skal jeg montere en håndklædeholder på den anden væg og forstærke og tætne med silikone, når jeg plugger. Burde jeg måske bruge en anden type silikone?
Jeg tror, at den fugt, der er tilgængelig bag flisen, sidder mest i klæberen. Det løber jo ikke på tætlagene efter det er klæber der. Minimal risiko, og den lille fugt, der er der, tørrer alligevel ud.M marp68 sagde:Fjernede badekar og ændrede layout lidt, da gulvafløbet sad til venstre og blandingsbatteriet til højre. Nu er der huller efter blandingsbatteriet og bruserstangen, som nu sidder ca. 1,5 m fra det nye sted, der kan få lidt stænk på sig. To andre huller er efter en hylde, på en væg hvor nu blandingsbatteri og loftbruser sidder. På disse huller stænker der jo lidt mere vand kontinuerligt.
Overfladisk og sandsynligvis da 1 cm ind i hullerne er det jo tørt og tæt. Men min tanke er, at den fugt, der kan løbe bag flisen ved tætlagene, måske kan trænge igennem der, hvor silikonen måske ikke tætner hullerne ordentligt.
Nu skal jeg montere en håndklædeholder på den anden væg og forstærke og tætne med silikone, når jeg sætter plugs i. Bør jeg måske bruge en anden type silikone?
Så er spørgsmålet, om det er godt med silikone, der ikke er tørret. Hvis den er våd, betyder det jo, at der er fugt i den, som kan mugne. Eller tænker jeg forkert?Jonatan79 sagde:
Du tænker forkert. 1-komp silikone indeholder ikke vand, men hærder ved hjælp af vand. Dog er almindelig luftfugtighed nok, hvilket også findes på "bagsiden" af tætningslaget, så silikonen vil hærde i borehullerne.M marp68 sagde:
At det ikke hærder mere end ca en cm gælder for dybe fuger mm., hvor den hærdede silikone forhindrer fugt i at vandre ind mod midten, sammenlign med at der dannes en prop i røret til tuben efter en tid, men resten af tuben er frisk.
Klik her for at svare