Hej! Ny medlem siden i dag, og jeg har brug for hjælp til et spørgsmål, jeg ikke kan slippe tanken på. Min sambo og jeg har lige købt et hus. Overetagen "har sat sig", ifølge besigtigelsesmmanden sandsynligvis fordi det ligger i ale/Västra Götaland og er bygget på blåler. Sætningen skal være sket for længe længe siden. Huset er bygget i 1943 og er et gammelt bageri. Ovnen er ikke tilbage.
Jeg har dog fået fat på de oprindelige tegninger af huset og har en nagende fornemmelse af, at en bærende væg må være blevet revet ned på indgangsplanet, og jeg er nu livræd for, at sætningen skyldes det. Er lige så livræd for, hvad det indebærer fremover. Hjælp venligst en total uvidende!
Sender med de billeder jeg har.
1. Indgangsplanet før
2. Billede som måske er nødvendig?
3. Billede af hvordan indgangsplanet ser ud i dag. Væggen som gik ved murstokken er tilsyneladende flyttet?
Ja, det ser ikke godt ud, hvis væggen, som på originaltegningen er fondvæg i butikken, er blevet fjernet uden at blive erstattet af en bjælke. I plankehuse fra den tid ligger gulvbjælkerne ofte overlappende på ret lange strækninger. Det er ikke altid, det bemærkes med det samme, at man har taget en bærende væg ned. Har du målt sætningsskaderne?
Ja, det ser ikke godt ud, hvis væggen som på originaltegningen er fondvæg i butikken er blevet fjernet uden at blive erstattet af en bjælke. I plankehuse fra den tid ligger gulvbjælkerne ofte overlap på ganske lange strækninger. Det er ikke altid, at det mærkes med det samme, hvis man har fjernet en bærende væg. Har du målt op sætningerne?
Jjustusandersson sagde:
Hej og velkommen til Byggahus forum!
Ja, det ser ikke godt ud, hvis væggen som på originaltegningen er fondvæg i butikken er blevet fjernet uden at blive erstattet af en bjælke. I plankehuse fra den tid ligger gulvbjælkerne ofte overlap på ganske lange strækninger. Det er ikke altid, at det mærkes med det samme, hvis man har fjernet en bærende væg. Har du målt op sætningerne?
⁶
Jjustusandersson sagde:
Hej og velkommen til Byggahus forum!
Ja, det ser ikke godt ud, hvis væggen som på originaltegningen er fondvæg i butikken er blevet fjernet uden at blive erstattet af en bjælke. I plankehuse fra den tid ligger gulvbjælkerne ofte overlap på ganske lange strækninger. Det er ikke altid, at det mærkes med det samme, hvis man har fjernet en bærende væg. Har du målt op sætningerne?
Tak! Præcis den mand, jeg ønskede skulle se mit indlæg. Hm.. nej jeg tænker det. Vi er ikke flyttet ind endnu, og jeg ved heller ikke, hvad "målt op sætningen" betyder. Vi må undersøge, hvordan det ser ud med bjælkerne og få fat i nogen, der ved mere end os helt enkelt. Men var det den eneste bærende væg, tror du?
Jjustusandersson sagde:
Hej og velkommen til Byggahus forum!
Ja, det ser ikke godt ud, hvis væggen som på originaltegningen er fondvæg i butikken er blevet fjernet uden at blive erstattet af en bjælke. I plankehuse fra den tid ligger gulvbjælkerne ofte overlap på ganske lange strækninger. Det er ikke altid, at det mærkes med det samme, hvis man har fjernet en bærende væg. Har du målt op sætningerne?
Vad är det som har satt sig?
Grundmuren? Mellanbjälklag?
Huddingebo sagde:
Vad är det som har satt sig?
Grundmuren? Mellanbjälklag?
Ja det är ju en fråga man borde ställt sig såklart.. Golven lutar in mot murstocken i två av rummen på övervåningen. Och det går en spricka på ca 1 meter på en yttervägg, som syns från insidan - inte utsidan. Om det hjälper dig att avgöra?
I den fjernede vægs forlængelse, i det som var bageriet, findes allerede fra starten en bjælke i loftet. Nogle andre bærende vægge tror jeg ikke findes i bv. Med hjælp fra laser kan man få en ret god opfattelse af højdeforskelle på et gulv.
Ja det er jo et spørgsmål, man burde have stillet sig selv selvfølgelig.. Gulvene hælder ind mod skorstenen i to af værelserne på øverste etage. Og der går en revne på ca. 1 meter på en ydervæg, som kan ses indefra - ikke udefra. Hvis det hjælper dig med at vurdere?
At huse bygget på ler sætter sig, er at forvente.
Men begynd med at måle huset op for præcist at kunne vurdere, hvad der har sat sig.
Lyder ikke helt umuligt, at der faktisk mangler en væg der.
I den borttagna väggns forlængelse, i det som var bageri, findes allerede fra begyndelsen en bjælke i loftet. Nogle andre bærende vægge tror jeg ikke findes i bv. Med hjælp af laser kan man få en ganske god opfattelse af højdeforskelle hos et gulv.
Att hus byggda på lera sätter sig är att räkna med.
Men börja med att mäta op huset for at kunne afgøre præcist hvad der har sat sig.
Lyder ikke helt umuligt at det mangler en væg der faktisk.
Okej, ja vi får ta derhen nogen som kan mere end os. Tak for dit svar og din tid!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.