Hej alle sammen er meget ny inden for renovering og har fået den idé at renovere dette lokale til en lejlighed. Er lidt af en tidsoptimist og havde håbet at kunne gøre dette på ca. 5 måneder på deltid.

Der skal sættes en bruser ind, fordi der kun er et almindeligt WC, køkken, male vægge og skifte gulv. Omlægge ventilationer, el og vandrør (dette gør jeg ikke selv)

Er jeg helt galt på den, hvor lang tid kan dette tænkes at tage og har jeg taget munden for fuld, da jeg er ny inden for byggeri?

56201113457AMa531.jpg

b8201113602AMc86b.jpg

Er lokalet virkelig godkendt som bolig? Med tanke på ventilationen ser det ud som kontor... Tjek med ejendomsejeren først, hvad du må gøre. Man må ikke bo i kontorlokaler.

Ja det er et kontor i øjeblikket, ja jeg har fået godkendelse. Hvad synes I om mine spørgsmål?

Lægge gulv går hurtigt, ligeledes at male om underlaget er i orden. Sætte et par skabe op til et køkken går også hurtigt. Sætte fliser, ordne bordplade, bygge nyt loft tager mere tid.

Hvad der tager tid er, hvis du skal bygge badeværelset om grundigt med nyt fald, nye afløb og lignende. Ligeledes tager det tid og er besværligt at ændre afløb og vandtilførsel til køkkenet.

Det største problem er, at du ikke kan begynde at lægge gulv, male og bygge køkken, før al ventilation, afløb, badeværelse og el er ordnet. Har du nogle gode kontakter inden for området, som kan sætte i gang med det samme, eller skal du begynde at lede efter håndværkere, få tilbud og lignende?

Regn med, at du bliver nødt til at købe en masse malergrej, dyksav, afkortersav, stiksav, skruemaskine, boremaskine og en masse andre værktøjer. Spar for guds skyld ikke, hvis du vil have et godt resultat, og at det skal gå hurtigt.

Er det rimeligt at ordne det på 5 måneder? Ja, kan du få lidt hjælp af familie/venner osv., er det nok ikke umuligt, men det er helt klart en stram tidsplan. Regn med, at et eller andet trin, du ikke kunne forestille dig, kommer til at tage helt vildt lang tid. Og regn med, at du bliver ret træt af det efter et stykke tid, det slider både på kroppen og sindet at arbejde hårdt med renovering.

Tak for et godt svar Dr Fozz!

Køkken, bordplader, fliser er ingen problem, da jeg har mange venner inden for området. Antager vel, at jeg må hyre nogen til at fikse afløbet.

Ventilation, afløb, evt. el til køkken og trække vand, kloak er det, der bekymrer mig. Hvis jeg må hyre nogen for at udføre disse, hvad kan det tænkes at koste?

Tanken er jo trods alt, at jeg vil kunne tjene en skilling på det.

Start med at lægge den nuværende plantegning og den planlagte plantegning op med så mange detaljer som muligt, så kan du få et mere detaljeret svar. Lige nu er det ikke muligt at sige, om det vil koste 20' eller 200'.

F.eks. trække 2 m afløb under køkkenskabe til eksisterende afløb, det koster nogle hundrede kroner og er let at gøre selv. Bryde gulvet op for at trække afløb, det er ret dyrt og besværligt.

Hvad ligger f.eks. under det nedsænkede loft, skal du beholde det eller sætte et helt nyt loft op eller...?

Problemet er, at du skal have din rørmokker, elektriker, flisemurer osv. i den rigtige rækkefølge. Hvis du ikke har særlige evner, kan ventetiden på hver håndværker være flere måneder. Glem heller ikke, at af dine fem måneder er en allerede væk; ferien starter jo nu.

Dr Fozz sagde:
Räkna med at du vil skulle købe en masse malersager, dyksav, kap-/geringssav, stiksav, skruemaskine, boremaskine og en masse andre værktøjer.
Jeg har hørt om en, der har renoveret uden at eje en dyksav. ;) Men det er klart, han var nok ikke medlem på dette forum...:rolleyes:

Spøg til side, det er klart, det er nødvendigt med nogle værktøjer, men at man trenger at købe dyksav til en renovering, synes jeg er at overdrive lidt.

Måske har det ikke fremgået tidligere, men jeg er interesseret i lokalet, og først i dag har jeg set det i virkeligheden. Blev lidt skuffet over toilet:et, det var frygteligt lille, og måske bliver det et kæmpeprojekt at installere en bruser. Jeg skal nedrive vægge og sætte nye op, se vedhæftede billeder og sig, hvad I synes?

Mit andet problem er loftet og ventilationssystemerne, her skal jeg bygge noget pænt over.

Det positive var, at der allerede er et lille køkken med vand og el, dog ikke hvor jeg havde ønsket mig det. Se på billederne og sig, hvad I tror?

3a3201115624P6939.jpg
6f3201115645P61fa.jpg
473201115702Pc7ce.jpg
d13201115724Ped97.jpg

MrS sagde:
Blev alt lidt skuffet over WC'en, den var frygteligt lille, og måske bliver det et kæmpeprojekt at sætte en bruser op. Jeg må slå vægge ned og sætte nye op, se vedhæftede billeder og sig hvad I synes?
At flytte eller sætte ikke-bærende indervægge op behøver ikke være noget kæmpeprojekt. Derimod ser det ud til, at du har en "slitz" mellem toilet og håndvask, hvor du sandsynligvis/muligvis har afløbsstammer. Sådanne ting er antageligvis ret svære at flytte, hvilket du bør tænke på, hvis du begynder at overveje planløsningen.

Mikael_L
MrS sagde:
Måske ikke fremgået tidligere, men jeg er spekulant på lokalet og først i dag har jeg set det rigtigt. Blev lidt skuffet over WC'et, det var frygteligt lille, og måske bliver det et kæmpeprojekt at installere en bruser. Jeg må rive vægge ned og sætte nye op,
Jovist, med største sandsynlighed.

For ombygningen fra kontorlokale til bolig kræver byggetilladelse.
Og så skal hele boligen klare de gældende tilgængelighedskrav.
Det mindste godkendte toilet/bruser-rum er i princippet 1,7 x 1,9 meter stort.

Alle dørovergange skal klare kørestol.
Køkken skal rumme kørestol.
Et soveværelse eller en adskillelig del skal findes som soveplads.

Derudover tilkommer byggesagsgebyrer og udgifter til KA og evt. byggeskadeforsikring og færdiggørelsesforsikring.
Forsikringerne er jeg usikker på, når det gælder lokal i flerfamiliehus.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.