445 læst ·
6 svar
445 læst
6 svar
Er dette en god tegning på høj dobbeltport med "bue"?
Hej!
(Ved ikke om jeg har lagt dette spørgsmål i den rigtige del af forumet, lad mig vide det, hvis ikke)
Jeg skal bygge porte, der giver lidt indsigtsskydd. De kommer til at være ret høje, fra jorden til toppen af selve portdørene vil der være 190cm ("buen" vil naturligvis være endnu højere).
Det bliver en dobbeltport og en enkeltport.
De vil have en slags bue over og rundt, hvor vi vil have armeringsnet som espalier, så vi kan plante klatreplanter for at gøre det lidt pænt.
Fundamentet er nedgravede betonpæle, og der er brolagt under portene.
Stolperne og buen vil blive bygget med 70x70 stolper.
Portene tænkte jeg, at rammen og de skråstivere er 45x95 reglar.
Brædderne/reglarna, der udgør selve indsigtsskyddet på portene, vil være 28x45 reglar.
Som I kan se, har jeg tænkt på at have tre hængsler på hver side.
Jeg har vedhæftet tegningen til dobbeltporten, enkeltporten vil være magen til, men kun ca. 100cm bred.
Mine spørgsmål er:
Har jeg dimensioneret portene rigtigt?
Er 45x95-reglar nok som ramme?
Har jeg tænkt rigtigt med de skråstivere?
Er der noget mere, jeg har overset?
(Ved ikke om jeg har lagt dette spørgsmål i den rigtige del af forumet, lad mig vide det, hvis ikke)
Jeg skal bygge porte, der giver lidt indsigtsskydd. De kommer til at være ret høje, fra jorden til toppen af selve portdørene vil der være 190cm ("buen" vil naturligvis være endnu højere).
Det bliver en dobbeltport og en enkeltport.
De vil have en slags bue over og rundt, hvor vi vil have armeringsnet som espalier, så vi kan plante klatreplanter for at gøre det lidt pænt.
Fundamentet er nedgravede betonpæle, og der er brolagt under portene.
Stolperne og buen vil blive bygget med 70x70 stolper.
Portene tænkte jeg, at rammen og de skråstivere er 45x95 reglar.
Brædderne/reglarna, der udgør selve indsigtsskyddet på portene, vil være 28x45 reglar.
Som I kan se, har jeg tænkt på at have tre hængsler på hver side.
Jeg har vedhæftet tegningen til dobbeltporten, enkeltporten vil være magen til, men kun ca. 100cm bred.
Mine spørgsmål er:
Har jeg dimensioneret portene rigtigt?
Er 45x95-reglar nok som ramme?
Har jeg tænkt rigtigt med de skråstivere?
Er der noget mere, jeg har overset?
Karrock
Renovatør
· Västra Götaland
· 885 indlæg
Karrock
Renovatør
- Västra Götaland
- 885 indlæg
Dimensionen 45x95 er ret grov. Når det kun skal bære sig selv, vælger man mere dimension ud fra, hvad der ser pænt ud. Det vil sandsynligvis holde, selv med mindre dimension.
De øvre skråstivere leder trykkraft ind i midterhængslet. Det er godt.
De nedre stivere tager trækkræft fra midten og nedad. Hvis du blot har en stræver, der tager tryk, vil det holde, også træk hvis man tænker nøje over fastgørelser. Så vælg også der, hvad der ser pænt ud. Den nemmeste løsning er måske en stiver, der går fra de nedre hængsler til det øvre hjørne. Men som du tegner eller et x virker også, hvis du kan lide det udseende. Det er godt, hvis der i det mindste er hængsler der, hvor stivere trykker henholdsvis trækker i porten, hvilket du har løst i midten.
De øvre skråstivere leder trykkraft ind i midterhængslet. Det er godt.
De nedre stivere tager trækkræft fra midten og nedad. Hvis du blot har en stræver, der tager tryk, vil det holde, også træk hvis man tænker nøje over fastgørelser. Så vælg også der, hvad der ser pænt ud. Den nemmeste løsning er måske en stiver, der går fra de nedre hængsler til det øvre hjørne. Men som du tegner eller et x virker også, hvis du kan lide det udseende. Det er godt, hvis der i det mindste er hængsler der, hvor stivere trykker henholdsvis trækker i porten, hvilket du har løst i midten.
Så det ville fungere lige så godt at bruge 45x70-reglar til selve portene? Eller ville det fungere med endnu "tyndere", f.eks. 28x70-reglar?
Jeg ved ikke, om jeg helt forstår, hvordan du mener med snedstræverne. Men du tror, at det ville fungere med en enkelt fra nedre hængsel op til højre hjørne (hvis man tager venstre dør som eksempel)? Og i så fald kun have to hængsler per dør? Eftersom jeg tænker, at man fjerner den midterste vandrette regel så?
Jeg ved ikke, om jeg helt forstår, hvordan du mener med snedstræverne. Men du tror, at det ville fungere med en enkelt fra nedre hængsel op til højre hjørne (hvis man tager venstre dør som eksempel)? Og i så fald kun have to hængsler per dør? Eftersom jeg tænker, at man fjerner den midterste vandrette regel så?
Stolperne virker skrøbelige til en så stor og tung port.
Jeg ville hellere støbe egne fundamenter med ordentlige fundamentjern eller ligefrem støbe grove trykimprægnerede stolper fast i jorden.
Skråstiveren bør helst gå fra det øverste hjørne længst væk fra stolpen til underkanten på hængselsiden af porten.
Jeg ville hellere støbe egne fundamenter med ordentlige fundamentjern eller ligefrem støbe grove trykimprægnerede stolper fast i jorden.
Skråstiveren bør helst gå fra det øverste hjørne længst væk fra stolpen til underkanten på hængselsiden af porten.
45*70 er tilstrækkeligt.Geeklas sagde:
Hvis du vil bruge glespanel 28*70 til dør eller port, synes jeg, at du også skal limskrue et skivmtrl på "dørbladet", fordelen med det er jo, at du kan udelade skråstiveren.
Fundamenterne er desværre allerede nedgravet, og rundt om portene er der lagt sten. Jeg troede, at jeg var klog og gjorde det færdigt, inden jeg begyndte at skitsere, hvordan portene og "buen" skulle se ud 🙈F fribygg sagde:
Jeg ved ikke, om det hjælper, men selve "buen", som porten sidder fast i, vil være 4 stolper, selvom porten i sig selv kun sidder fast i to stolper. De fire stolper vil være forbundet. Jeg ved ikke, om jeg tegnede det godt op, men på højre side af det første billede vises "buen" fra siden for at vise, at de sidder sammen. Det kan måske gøre det lidt mere stabilt?
Jeg synes, det kan være ret pænt med lidt tykkere døre, så for mig går det fint at bruge 45x70-reglar i stedet for 28x70-reglar, hvis det gør det mere stabilt.
Klik her for at svare