2,606 læst ·
5 svar
3k læst
5 svar
Er dette en bærende væg trods langsgående loftsbjælker?
Hej,
Vi er i færd med at lave om i vores planløsning. Huset er et étplans + kælder, den ene del bygget i -39 og den anden del tilbygget i -77.
Mit spørgsmål er:
Er den væg, som vi har til hensigt at tage ned, bærende?
Jeg har vedhæftet et yderst lækkert paint-billede, der illustrerer husets layout set oppefra med lidt farver og beskrivelse, og et par billeder af det faktiske billede.
Vægdelen, vi vil tage ned, er den med en rød cirkel rundt om sig, og det har oprindeligt været en af husets gamle ydervægge. Der har også været et vindue i den væg tidligere. Som også lidt halvt uklart fremgår af billedet (lilla pil), løber spærret langs væggens retning, dvs. ligger kun en spær på væggen.
Vi har en firma her, der har til hensigt at udføre en del af arbejdet, men nedrivningen og alt andet enkelt, men tidskrævende arbejde gør jeg selv. Vores projektleder troede ikke, at dette var en bærende væg, da han var her og kiggede, men det var, før jeg eksponerede væggen og kunne konstatere, hvordan det så ud. Hvad tror I?
Tak!
Vi er i færd med at lave om i vores planløsning. Huset er et étplans + kælder, den ene del bygget i -39 og den anden del tilbygget i -77.
Mit spørgsmål er:
Er den væg, som vi har til hensigt at tage ned, bærende?
Jeg har vedhæftet et yderst lækkert paint-billede, der illustrerer husets layout set oppefra med lidt farver og beskrivelse, og et par billeder af det faktiske billede.
Vægdelen, vi vil tage ned, er den med en rød cirkel rundt om sig, og det har oprindeligt været en af husets gamle ydervægge. Der har også været et vindue i den væg tidligere. Som også lidt halvt uklart fremgår af billedet (lilla pil), løber spærret langs væggens retning, dvs. ligger kun en spær på væggen.
Vi har en firma her, der har til hensigt at udføre en del af arbejdet, men nedrivningen og alt andet enkelt, men tidskrævende arbejde gør jeg selv. Vores projektleder troede ikke, at dette var en bærende væg, da han var her og kiggede, men det var, før jeg eksponerede væggen og kunne konstatere, hvordan det så ud. Hvad tror I?
Tak!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er en plankevegg som har været en gavlyttervæg. Den er delvis bærende. Det er ingen store læs, men den må afveksles. Hvis der findes en gulvbjælke (i vindbjælkelaget) nærmest den gamle gavl som er sømmet i plankeveggen er det egentlig bare plankemængden over åbningen som behøver støtte. Der behøves lidt mål og tegninger for at man skal kunne regne på det. Tagspæret kaldes for svensk tagspær.
Hej,J justusandersson sagde:Det er en plankvæg, der har været en gavlydervæg. Den er delvist bærende. Det er ikke store laster, men den skal afveksles. Hvis der er en gulvbjælke (i loftsbjælkelaget) nærmest den gamle gavl, som er sømmet i plankvæggen, er det egentlig kun plankemængden ovenfor åbningen, der har brug for støtte. Der behøves nogle mål og tegninger for at kunne regne på det. Spæret kaldes for svensk spærr.
Mange tak!
Jeg agter mig op i morgen for at tage et kig på, hvordan det ser ud ved spæret, som synes at være ovenfor væggen i fokus, og tager (forhåbentlig) gerne billeder som jeg indfører her, hvis du er OK med at kommentere
Har i øvrigt vedhæftet tegninger både vedrørende den oprindelige konstruktion og det, der vedrører tilbygningen.
Hej igen. Har snuset lidt omkring væggen, men da jeg i dag planlagde at fjerne så meget som muligt, opdagede jeg, at der er et mellemrum (se billede) ved stort set alle brædder til bjælken i loftet, med undtagelse af brættet nærmest ydervæggen.J justusandersson sagde:Det er en plankevæg, som har været en gavlydervæg. Den er delvist bærende. Der er ingen store belastninger, men den skal aflastes. Hvis der er en gulvbjælke (i loftsbjælkelaget) nærmest den gamle gavl, som er sømmet i plankevæggen, er det egentlig kun plankemængden ovenfor åbningen, der har brug for støtte. Det kræver lidt mål og tegninger for at kunne beregne det. Tagstolen kaldes for svensk tagstol.
Indikerer det ikke også minimal eller ingen belastning?
Klik her for at svare