Jeg har et walk-in closet som føles lidt som et "opbevaringsrum". Gipsvægge, linoleumgulv, træhylder. Jeg overvejer at sætte indbyggede skabe, Ikeas Pax, for at få lidt mere spændende indretning end træhylderne. Derudover overvejer jeg at rive gipsvæggene ned for at isolere de hule vægge, begge vender mod soveværelset og det er ret lydtæt. Ydervæggen rører jeg ikke.

De skabskorpusser, jeg har valgt (skal ikke have døre), er 1 cm for dybe til at passe perfekt, inden dørkarmen stopper dem, så at sige. (tænk: dør på den korte ende af walk-in closet og skabe langs højre og venstre væg)

Kan jeg lade være med at sætte nye gipsvægge op og lade skabenes bagstykker blive de nye "indervægge"? Altså, skabets bagside mod isoleringen og så kortlægger jeg, hvor tipbeskyttelserne skal fastgøres. Skabene vil nå næsten op til loftet med kun 1 cm til overs.

Eller skaber jeg så noget, der bliver en "skjult fejl" i fremtiden?

(alternativet er jo at arbejde med dørkarmen, men det føles som om, hvis jeg kan gøre "rummet" to centimeter bredere, vil det også forbedre følelsen lidt.)

Det kan jo kun blive en skjult fejl, hvis du ikke taler om det.

Hehe, det er jo faktisk helt sandt som du skriver. Men hvis vi sælger om femten år, har jeg garanteret glemt det. ;)

Er der noget, der kan blive et problem? Der går også el i væggene, fordi der er stikkontakter på den anden side af væggene - kan det på nogen måde blive "ikke godkendt", hvis jeg udskifter gipsplader med 2mm masonite? (Eller hvad det nu kan være for bagstykker i ikeagarderober...)

Det bliver vel 2 mm for tykt, hvis du sætter netop masonite på væggen i stedet for gips. Jeg mener, den er 5 mm.

Skjult fejl? Næppe. For hvad for en fejl? Det forekommer jo endda, at man bygger hele vægge med bare garderober og en spånplade mod bagstykket. Har selv sådan mellem to soveværelser. Så vil du erstatte vægpladen med fastmonterede garderober, er det bare at gøre det. Men selv ville jeg nok vælge at skifte til smallere dørkarme. Men jeg ved ikke, om de, der sidder der, er "ekstra" fine på en eller anden måde? 2 cm ekstra gulvplads er nok ikke meget at tale om.

mats_o sagde:
Det bliver vel 2 mm for tykt, hvis du sætter netop masonite på væggen i stedet for gips. Jeg mener, den er 5 mm
Jeg sætter intet på væggen, masoniten er bagstykket på garderoberne. ;)

it-snubben: Ingen plader eller noget bag garderoberne altså, kun regler og isolering.
Nej, dørkarmen er ikke pæn! Den kan jeg godt ofre, færdigmalet MDF, sammensat midt over døren endda :rolleyes:

Dog tror jeg 2 cm kan gøre lidt forskel, pladsen i rummet mellem garderobevæggene bliver jo kun lige så bred som døråbningen. Altså smalt! Hver centimeter er vigtig.

Men egentlig er det bare dovenskab. Det føles "besværligt" at købe gipsplader, skære til, skrue op... når de i næste sekund skal skjules af garderober.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.