Hvis du måler fugten i betonen/pladen, kan det måske med lidt held give en konklusion.
Hvis fugten er højere i betonen tættere på syllen og lavere tættere på jorden, burde det kunne betyde, at den ikke kommer fra jorden.
Desværre sidder en eternitskive (eller noget lignende) foran betonen, så jeg kan ikke måle fugten i den undtagen ovenfra. Jeg skal se om jeg kan finde et blotlagt sted at måle på.
Måske det kan måles med en induktiv fugtmåler. Med sådan en kan du måske måle andre dele af facaden i dybden. Jeg ved dog ikke, hvordan den håndterer materialeskift...
Lyder lidt mærkeligt imo at støbt plade skulle transportere vand?? Men ikke mit område
Desværre sidder en eternitplade (eller noget lignende) foran betonen, så jeg kan ikke komme til at måle fugten i den, undtagen ovenfra. Jeg vil se, om jeg kan finde et blotlagt sted at måle på.
Bræk den itu. Den er relativt skrøbelig. Nogle slag med en hammer, så er sagen biff.
Måske det kan måles med en induktiv fugtmåler. Med sådan en kan du måske måle andre dele af facaden i dybden. Jeg ved dog ikke, hvordan den håndterer materialeovergange...
Lyder lidt mærkeligt imo, at støbt plade skulle transportere vand?? Men ikke mit område
Tak for tipset om induktiv fugtmåler. Skal undersøge det!
Holder ikke helt med i det. Dugpunktet her på sensommeren og efteråret kan ligge op imod 15 C. Kolde nætter kan væggens inderside blive koldere end det, og den relative fugtighed er ofte høj på denne tid af året.
Og eftersom der mangler luftspalte, kan fugten ikke tørre op på en god måde.
Ja, det kan være dumt at udelukke nogen mulig, om end mindre sandsynlig, årsag, inden problemet er indkredset.
Af det, der er fremkommet, har konstruktionen været den samme i 40 år uden problemer.
Dog en konstruktion, der mangler luftspalte og jord mod fundamentet.
Det, der er ændret, er kun ventilationen gennem mekanisk udsugning.
Jeg gætter på indtrængende vand udefra, men udelukker ikke andre kilder.
Dette ser ud som trykimprægneret træ. Kan det være, at det er blevet vådt på grund af vejrhændelser (slagregn med usædvanlig vindretning), og det er dette, der lugter af mug?
Konstruktionen er jo ellers i god stand med tanke på alderen. Havde den suget vand siden 80'erne, ville træet i væggen have været gennemråddent, og muggen set ud som en fransk ost. Dvs. selvom der findes fugt nu, så virker det som en usædvanlig og midlertidig hændelse ud fra væggens levetid.
1) Generelfejl at der ikke er syllisolering under.
2) Sådan ser det ud i nederkanten på en træfacade. Ingen overraskelser. Træfacader er ikke vandtætte, og ved slagregn og sprøjt fra jorden trænger vand ind bag panelet. Dette vand løber så nedad ved tyngdekraften. Følgelig er det i nederkanten af en facade, at fugtproblemerne viser sig - altid.
3) Ventilation af en træfacade er kun nødvendig, hvis den er malet med en tæt maling. Er den malet med slamfärg, tørrer fugten udad. Desuden er panelbrædder aldrig så lige og flade, at der ikke er god plads til luftspalter næsten overalt.
Dog bør en fastgørelsesskinne/afstandsstykke med ordentligt affasede kanter foroven og nedad lede det vand, der trænger ind bag facaden, udad og holde asfaboarden så tør som muligt, og derved mindske/forsinke fugtproblemer mod syllen forårsaget af regnvand.
Om fugten i syllen i dette tilfælde skyldes manglende syllisolering og betongpladens fugtvandring eller hovedsagelig indtrængende regnvand, er svært at sige. Fugtvandringen er ikke digital men analog, dvs den kan ligge hvor som helst mellem 0-100 på en skala. Jo kraftigere fugtvandringen, desto hurtigere bliver syllen rådskadet.
Det synes dog rimeligt, at lugten indendørs kommer fra syllen og/eller gulvet. Det kan også være, at uvejret tidligere på sommeren har drevet fugt ind, som har genereret skimmel på og bag syllen (=under gulvet i udkanten).
En første undersøgelse er at fjerne gulvlisten mod denne væg og undersøge så godt som muligt. Hvis man går videre, bliver det destruktiv aktivitet på gulvet. Selvfølgelig er det hensigtsmæssigt først at sikre sig, at det ikke skyldes noget andet. Dog er muglugt indendørs oftest forbundet med fugt i syller og gulve (plade på jord, og særligt uisoleret plade på jord).
Dette ser ud som trykimprægneret tømmer. Kan det være sådan, at den er blevet våd pga. vejrfænomener (slagregn med usædvanlig vindretning), og er det det, der lugter af mug?
[billede]
Konstruktionen er jo ellers i god stand i betragtning af alderen. Hvis den havde suget vand siden 80'erne, ville træet i væggen have været gennemråddent og muggen have lignet en fransk ost. Dvs. selvom der er fugt nu, virker det som en usædvanlig og midlertidig hændelse baseret på væggens levetid.
Nej, det er ikke trykimprægneret tømmer. Tog en bid af og kiggede. Absolut muligt, at den er blevet våd pga. vejrfænomener, men så burde det vel tørre, hvis der er tørt vejr i et par dage? Kan det være vejret med kraftigere regn, der har gjort, at problem er opstået nu? At facaden fungerer godt, så længe det ikke er 100-års regn hvert år?
Oldboy sagde:
1) Generalfejl, at der ikke er bundremisolering under.
2) Sådan bliver det i nederkanten af en træfacade. Ingen mærkværdigheder. Træfacader er ikke vandtætte, og ved slagregn og sprøjt fra jorden trænger der vand ind bag panelet. Det vand løber så af tyngdekraften nedad. Derfor er det i nederkanten af en facade, at fugtproblemer viser sig - altid.
3) Ventilation af en træfacade behøves kun, hvis den er malet med en tæt maling. Er den malet med slamfarve, tørrer fugten udad. Desuden er panelbrædder aldrig så lige og plane, at der ikke er masser af luftsprækker næsten overalt. Dog, en lægte/distance med ordentligt afrundede kanter foroven og forneden, så det vand, der trænger ind bag facaden, ledes udad og holder asfaboarden så tør som muligt, bør mindske/forsinke fugtproblemerne mod bundremmen forårsaget af regnvand.
Hvorvidt fugten i bundremmen i dette tilfælde skyldes manglende bundremisolering og betonpladens fugtvandring eller primært fra indtrængende regnvand, er svært at sige. Fugtvandringen er ikke digital, men analog, dvs. den kan ligge hvor som helst mellem 0-100 på en skala. Jo kraftigere fugtvandring, desto hurtigere bliver bundremmen rådskadet.
Det virker dog rimeligt, at lugten indendørs kommer fra bundremmen og/eller gulvet. Det kan også være, at regnvejret tidligere på sommeren har drevet fugt ind, som har genereret mug på og bag bundremmen (=under gulvet i yderkanten). En første undersøgelse er vel at fjerne gulvlisten mod denne væg og undersøge så godt som muligt. Skal man videre, bliver det destruktiv virksomhed af gulvet. Selvfølgelig er det passende at forsøge at sikre, at det ikke skyldes noget andet først. Dog er muglugt indendørs oftest forbundet med fugt i bundremme og gulve (plade på jord, og især uisoleret plade på jord).
Jeg køber, at selve panelbrædderne bliver våde i nederkanten, men skal konstruktionen bagved også være det, selv flere dage efter det sidste regn?
Jeg køber, at selve panelbrædderne bliver våde i nederkanten, men skal konstruktionen bagved også være det, selv flere dage efter den seneste regn?
Der skal være luftspalte og afløb, hvilket det ser ud til at mangle, og så tørrer det ikke ud. Dog underligt at dette ikke har været et problem tidligere. Jeg kan ikke rigtig få det til at hænge sammen.
Jeg accepterer, at selve panelbrædderne bliver våde i underkanten, men skal konstruktionen bagved også være det, selv flere dage efter det seneste regn?
Ja, hvis det ikke kan tørre ud, og/eller der desuden tilføres fugt nedefra gennem pladen.
Træ tørrer ud mod den omgivende luft. Under remmen er betonpladen. Der kan remmen ikke tørre ud. Ligger der desuden isoleringsliste mellem rem og plade, fungerer det som en svamp. Gammel asfaboard kan også fungere som en svamp, hvis den bliver gennemvædet jævnligt og ikke når at tørre op imellem. Manglende luftspalte mod panelen, eller retningen på vinden, hvor ingen eller kun lidt sol når frem, gør, at det tager længere tid at tørre ud.
Ud fra billedet at dømme ser remmen og sømstrøerne mørke ud i bunden. Præcis sådan ser det ud ved en langvarig opfugtning (=>fugtskade). Dvs dette er ikke forårsaget af 100-års regn, men af konstant for meget fugt over mange år. Når en fugtskade og dermed også skimmel er etableret, vokser skimmelen straks, når der kommer lidt vand. Hvis det desuden er varmt (sommer), vokser det så det knager.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.