Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Hvad findes der for ventilation i denne del?
Der er mekanisk udsugningsventilator i et vaskerum, der ligger længere inde i huset. 2 indblæsningsventiler i den aktuelle væg. Huset er bygget med oliefyr fra starten, så der var ikke udsugning fra starten.

En tanke, der slog mig nu, er, at vi har installeret udsugningen i vaskerummet. Kan øget ventilation forårsage dette?
 
V Vemsomhelst2 sagde:
Der er en mekanisk udsugningsventilator i et vaskerum, der ligger længere inde i huset. 2 tilluftsventiler i den aktuelle væg. Huset er oprindeligt bygget med oliefyr, så der var ingen udsugning fra starten.

En tanke, der slog mig nu, er, at udsugningen i vaskerummet har vi installeret. Kan øget ventilation forårsage dette?
Snarere hjælpe….
 
  • Synes
Ulltand
  • Laddar…
Om det har fungeret i godt 40 år så virker det mindre sandsynligt, at fugten kommer fra pladen, men snarere at det, som foreslået, løber ind bag panelet højere oppe. Troligvis burde der være tjærepap mellem pladen og træstammen, men det hjælper ikke, hvis det løber ind oppefra.
 
  • Synes
Vemsomhelst2
  • Laddar…
Det her lyder måske ikke helt godt og en vej for fugtig indendørsluft at kondensere mod ydervæggen.

"- Plastfilmen mellem isolering og gips går ikke hele vejen ned under gulvet, så hvis der er skimmel i konstruktionen, kan lugten sikkert finde vej ind i huset."
 
  • Synes
Vemsomhelst2
  • Laddar…
T TommyC sagde:
Hvis det har fungeret i over 40 år, virker det mindre sandsynligt, at fugten kommer fra pladen, men snarere at det, som er foreslået, løber ind bag panelet højere oppe. Sandsynligvis burde der være tjærepap mellem pladen og trækonstruktionen, men det hjælper ikke, hvis det løber ind ovenfra.
Jeg ser, at asfaboarden er helt våd i underkanten. Kan det blive sådan af, at der løber vand langs den? Samler det sig i bunden da?
Ulltand Ulltand sagde:
Det her lyder måske ikke helt godt og en vej for fugtig indeluft at kondensere mod ydervæggen.

"- Plastfilmen mellem isolering og gips går ikke hele vejen ned under gulvet, så hvis der er skimmel i konstruktionen, kan lugten ganske sikkert finde vej ind i huset."
Jeg kunne ikke se, at asfaboarden eller panelet var fugtigt nogen steder udover nederst. Men sådan kondens bemærkes måske ikke?
 
V Vemsomhelst2 sagde:
Jeg ser at asfabeardet er helt vådt i underkant. Kan det blive sådan af at der løber vand langs den? Samler det sig i bunden da?

Jeg kunne ikke se at asfabeardet eller panelet var fugtigt nogen steder udover nederst. Men sådan kondens måske ikke mærkes?
Hvis det skyldes fugtspærren under gulvet er det rimeligt imo at det kondenserer i underkant væggen.
 
Har du så meget fugt i luften indendørs og så dårlig ventilation, at det kondenserer inde i væggen, så bør det føles som et meget dårligt "klima" inde i rummet mod den fugtskadede væg. Hvis det er tilfældet, bør det være muligt at koble problemet til ændringer i ventilationen eller andet, der påvirker fugtbelastningen på væggen. Hvis der ikke er foretaget sådanne ændringer, er det nok mest sandsynligt, at vand trænger ind udefra.
 
T TommyC sagde:
Har du så meget fugt i luften indendørs og så dårlig ventilation, at det kondenserer inde i væggen, så bør det føles som et meget dårligt "klima" inde i rummet mod den fugtskadede væg. Hvis det er tilfældet, så bør det være muligt at forbinde problemet med ændringer i ventilation eller andet, som påvirker fugtbelastningen på væggen. Hvis ingen sådanne ændringer er foretaget, så er det nok mest sandsynligt, at vand trænger ind udefra.
Nej det er intet dårligt klima indendørs. Ingen dug på indersiden af vinduerne heller.
 
Jeg brainstormer lidt.
Vandlækage (ikke sandsynligt): Luk alle haner og tjek, at vandmåleren ikke bevæger sig.
Ovenfra: Der er kun nærbilleder, så man undrer sig over, hvordan hele væggen ser ud?
Udefra/Regn: Har det blæst mod væggen og regnet de sidste uge?
Kondens udefra: Det kunne være kondens, der dannes mod den kolde plade.
Er det ens i alle verdenshjørner?
Fugtvandring: Har det regnet mere end normalt de sidste uger? Hvor tæt på grundvand og hvordan er grundvandstanden?
Hvor fugtig er jorden, der ligger mod grunden, hvis du graver et stykke ned?
 
S sblixten sagde:
Jeg brainstormer lidt.
Tak! Behøver al den hjælp jeg kan få :)
S sblixten sagde:
Vandlækage (ikke sandsynligt): Luk alle haner og kontroller, at vandmåleren ikke bevæger sig.
Gjort, den står stille.
S sblixten sagde:
Ovenfra: Der er kun nærbilleder, så man undrer sig over, hvordan hele væggen ser ud?
Kan lægge flere billeder op senere, men det er stående facade hele vejen op, 2 vinduer. Tagrende findes, og tagfoden stikker ud cirka 30 cm.
S sblixten sagde:
Udefra/Regn: Har det blæst mod væggen og regnet sidste uge?
Der har været et par regnbyger, men ikke meget regn for årstiden. Første gang vi bemærkede muglugten om sommeren var det efter en kraftig regnstorm og varme.
S sblixten sagde:
Er det ens i alle verdensretninger?
Denne konstruktion findes kun i én verdensretning. Huset er et rækkehus, så der er kun to facader, og de øvrige vægge er fra 50'erne og har en anden konstruktion. Har ikke oplevet muglugt i andre dele af huset.
S sblixten sagde:
Fugtvandring: Har det regnet mere end normalt de sidste uger?
Nej, snarere mindre. Selv sommeren var mindre regnfuld end tidligere år.
S sblixten sagde:
Hvor tæt på grundvandet, og hvordan er grundvandsniveauet?
Usikker her, fandt ingen god kort online. Kender du nogen tjeneste, der viser dette?
S sblixten sagde:
Hvor fugtig er jorden, der ligger mod grunden, hvis du graver et stykke ned?
Ikke særligt fugtig, dræningen ser ud til at fungere godt.
 
T TommyC sagde:
[link]
Tak. Det har været lav-normal hele sommeren.
 
T TommyC sagde:
Har du så meget fugt i luften indendørs og så dårlig ventilation, at det kondenserer inde i væggen, så bør det føles som et meget dårligt "klima" inde i rummet mod den fugtskadede væg. Hvis det er tilfældet, så bør det være muligt at koble problemet til ændringer i ventilationen eller andet, der påvirker fugtbelastningen på væggen. Hvis ingen sådanne ændringer er blevet foretaget, er det nok mest sandsynligt, at vand trænger ind udefra.
Er ikke helt enig i det. Dugpunktet så her på sensommeren og efteråret kan ligge op mod 15 C. Kolde nætter kan væggens inderside blive koldere end det, og den relative luftfugtighed er ofte høj på denne tid af året.

Og eftersom der mangler en luftspalte, kan fugten ikke tørre op på en god måde.
 
Ulltand Ulltand sagde:
Holder ikke med helt i det. Dugpunktet her i sensommeren og efteråret kan ligge op imod 15 C. Kolde nætter kan væggens inderside blive koldere end det, og den relative luftfugtighed er ofte høj på denne tid af året.

Og eftersom der mangler luftspalte, kan fugten ikke tørre op på en god måde.
Lyder rimeligt, men det forklarer ikke, at lugten opstod i juli?
 
V Vemsomhelst2 sagde:
Lyder rimeligt, men det forklarer ikke, at lugten opstod i juli?
Tænker, at det kan have været fugtigt der til og fra i længere tid, inden skimmelsvamp når det niveau, at det kan mærkes inde i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.