5,754 læst ·
48 svar
6k læst
48 svar
Er dette årsagen til muggen lugt?
Der er mekanisk udsugningsventilator i et vaskerum, der ligger længere inde i huset. 2 indblæsningsventiler i den aktuelle væg. Huset er bygget med oliefyr fra starten, så der var ikke udsugning fra starten.Jonatan79 sagde:
En tanke, der slog mig nu, er, at vi har installeret udsugningen i vaskerummet. Kan øget ventilation forårsage dette?
Snarere hjælpe….V Vemsomhelst2 sagde:Der er en mekanisk udsugningsventilator i et vaskerum, der ligger længere inde i huset. 2 tilluftsventiler i den aktuelle væg. Huset er oprindeligt bygget med oliefyr, så der var ingen udsugning fra starten.
En tanke, der slog mig nu, er, at udsugningen i vaskerummet har vi installeret. Kan øget ventilation forårsage dette?
Om det har fungeret i godt 40 år så virker det mindre sandsynligt, at fugten kommer fra pladen, men snarere at det, som foreslået, løber ind bag panelet højere oppe. Troligvis burde der være tjærepap mellem pladen og træstammen, men det hjælper ikke, hvis det løber ind oppefra.
Det her lyder måske ikke helt godt og en vej for fugtig indendørsluft at kondensere mod ydervæggen.
"- Plastfilmen mellem isolering og gips går ikke hele vejen ned under gulvet, så hvis der er skimmel i konstruktionen, kan lugten sikkert finde vej ind i huset."
"- Plastfilmen mellem isolering og gips går ikke hele vejen ned under gulvet, så hvis der er skimmel i konstruktionen, kan lugten sikkert finde vej ind i huset."
Jeg ser, at asfaboarden er helt våd i underkanten. Kan det blive sådan af, at der løber vand langs den? Samler det sig i bunden da?T TommyC sagde:
Jeg kunne ikke se, at asfaboarden eller panelet var fugtigt nogen steder udover nederst. Men sådan kondens bemærkes måske ikke?Ulltand sagde:
Hvis det skyldes fugtspærren under gulvet er det rimeligt imo at det kondenserer i underkant væggen.V Vemsomhelst2 sagde:
Har du så meget fugt i luften indendørs og så dårlig ventilation, at det kondenserer inde i væggen, så bør det føles som et meget dårligt "klima" inde i rummet mod den fugtskadede væg. Hvis det er tilfældet, bør det være muligt at koble problemet til ændringer i ventilationen eller andet, der påvirker fugtbelastningen på væggen. Hvis der ikke er foretaget sådanne ændringer, er det nok mest sandsynligt, at vand trænger ind udefra.
Nej det er intet dårligt klima indendørs. Ingen dug på indersiden af vinduerne heller.T TommyC sagde:Har du så meget fugt i luften indendørs og så dårlig ventilation, at det kondenserer inde i væggen, så bør det føles som et meget dårligt "klima" inde i rummet mod den fugtskadede væg. Hvis det er tilfældet, så bør det være muligt at forbinde problemet med ændringer i ventilation eller andet, som påvirker fugtbelastningen på væggen. Hvis ingen sådanne ændringer er foretaget, så er det nok mest sandsynligt, at vand trænger ind udefra.
Jeg brainstormer lidt.
Vandlækage (ikke sandsynligt): Luk alle haner og tjek, at vandmåleren ikke bevæger sig.
Ovenfra: Der er kun nærbilleder, så man undrer sig over, hvordan hele væggen ser ud?
Udefra/Regn: Har det blæst mod væggen og regnet de sidste uge?
Kondens udefra: Det kunne være kondens, der dannes mod den kolde plade.
Er det ens i alle verdenshjørner?
Fugtvandring: Har det regnet mere end normalt de sidste uger? Hvor tæt på grundvand og hvordan er grundvandstanden?
Hvor fugtig er jorden, der ligger mod grunden, hvis du graver et stykke ned?
Vandlækage (ikke sandsynligt): Luk alle haner og tjek, at vandmåleren ikke bevæger sig.
Ovenfra: Der er kun nærbilleder, så man undrer sig over, hvordan hele væggen ser ud?
Udefra/Regn: Har det blæst mod væggen og regnet de sidste uge?
Kondens udefra: Det kunne være kondens, der dannes mod den kolde plade.
Er det ens i alle verdenshjørner?
Fugtvandring: Har det regnet mere end normalt de sidste uger? Hvor tæt på grundvand og hvordan er grundvandstanden?
Hvor fugtig er jorden, der ligger mod grunden, hvis du graver et stykke ned?
Tak! Behøver al den hjælp jeg kan fåS sblixten sagde:
Gjort, den står stille.S sblixten sagde:
Kan lægge flere billeder op senere, men det er stående facade hele vejen op, 2 vinduer. Tagrende findes, og tagfoden stikker ud cirka 30 cm.S sblixten sagde:
Der har været et par regnbyger, men ikke meget regn for årstiden. Første gang vi bemærkede muglugten om sommeren var det efter en kraftig regnstorm og varme.S sblixten sagde:
Denne konstruktion findes kun i én verdensretning. Huset er et rækkehus, så der er kun to facader, og de øvrige vægge er fra 50'erne og har en anden konstruktion. Har ikke oplevet muglugt i andre dele af huset.S sblixten sagde:
Nej, snarere mindre. Selv sommeren var mindre regnfuld end tidligere år.S sblixten sagde:
Usikker her, fandt ingen god kort online. Kender du nogen tjeneste, der viser dette?S sblixten sagde:
Ikke særligt fugtig, dræningen ser ud til at fungere godt.S sblixten sagde:
Er ikke helt enig i det. Dugpunktet så her på sensommeren og efteråret kan ligge op mod 15 C. Kolde nætter kan væggens inderside blive koldere end det, og den relative luftfugtighed er ofte høj på denne tid af året.T TommyC sagde:Har du så meget fugt i luften indendørs og så dårlig ventilation, at det kondenserer inde i væggen, så bør det føles som et meget dårligt "klima" inde i rummet mod den fugtskadede væg. Hvis det er tilfældet, så bør det være muligt at koble problemet til ændringer i ventilationen eller andet, der påvirker fugtbelastningen på væggen. Hvis ingen sådanne ændringer er blevet foretaget, er det nok mest sandsynligt, at vand trænger ind udefra.
Og eftersom der mangler en luftspalte, kan fugten ikke tørre op på en god måde.
Lyder rimeligt, men det forklarer ikke, at lugten opstod i juli?Ulltand sagde:
