Hej,

Vi har et 50'er hus med en tilbygning fra tidligt 80'erne, som vi har boet i i snart 4 år. Træhus, flade på jorden. De seneste uger har vi bemærket en stadig stærkere lugt af skimmel i tilbygningen. Skimmellugten er stærkest nede ved gulvet ved en ydervæg.

To separate firmaer har været her og forsøgt at finde årsagen til lugten. De har inspiceret tag, vægge, gulve, ventilation og lavet grundige fugtmålinger, men ikke kunnet finde nogen årsag. Det ene firma troede det var fugtvandring fra fladen op i regelværk og dermed skimmelvækst under gulvet, det andet firma fandt et par små huller i tagpladen og mente, at der muligvis er skimmel i luftspalten i taget. Der er ingen kvist, og vi har ikke revet parketten op, så intet af dette er bekræftet, kun mistanker. Jeg tog pladepladen i spørgsmålet af og så ingen tegn på fugt eller skimmel i konstruktionen nedenunder. Har også kontrolleret dræneringen, og selvom den måske ligger lidt overfladisk, ser det ud til, at den leder vandet væk ved kraftig regn.

Jeg foreslog for begge firmaer, at man kan tage nogle facadebrædder af og kigge bagved, men det ville de ikke, "man kommer ikke til at se noget der" åbenbart. Jeg ignorerede deres råd og lavede et hul selv og kunne konstatere, at både syllen og planken, som facaden er sømmet i nederst, var rigtig fugtige. Jeg kunne ikke lugte skimmel her, men fugtmåleren slog i toppen, og man kan både se og mærke, at det er vådt. Jeg savede også en del af planken væk for at se syllens nederkant. Se billeder:

Mine iagttagelser:
- Syllen ser ikke ud til at ligge på noget asfalt eller gummi, men direkte på betonen med lidt isolering drevet ind under sig.
- Betonen er fugtig yderst mod facaden, men ser tørrere ud længere inde.
- Facadens brædder og asfaboarden er også rigtig fugtige i nederkanten, selvom de ikke har kontakt med betonen.
- Plastfilmen mellem isolering og gips går ikke hele vejen ned under gulvet, så hvis der er skimmel i konstruktionen, kan lugten helt sikkert finde vej ind i huset.

Spørgsmål:
- Ser dette ud til at være typisk fugtvandring fra betonpladen?
- Hvis ikke, hvorfor er det så vådt, selvom det ikke har regnet i et par dage?
- Kan dette være årsagen til skimmellugten indendørs?
- Ser I nogen åbenlyse byggefejl her?
- Hvordan kan det være, at lugten opstår først nu?

Taknemmelig for al hjælp!

• Rød træfacade med åbent felt viser isolering og træramme, fugtspor synlige ved bunden.
  • Et udsnit af en husfacade med trærammer og synlig isolering, der viser fugtproblemer ved bunden af væggen. Træet ser ud til at være fugtigt.
  • Fugtig trækonstruktion ved husets fundament med gul isolering. Nederste del af facaden og beton er synlige. Indikation af fugt og mulig skimmelvækst.
Senest redigeret:
Ingen kælder og plade direkte på jord, så kan det suges op fugt/våd af pladen og fortsætte ind i syllen. Med det resultat at den antager en sådan fugtighed, at den vil/begynde at blive dårlig. Afhængig af om syllen er af trykt træ, så lugter det mere. Hvis du sætter en kniv i syllen/træet, er det blødt eller stumt.

• Synes
Vemsomhelst2
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Ingen kælder og fladt direkte på jord, så kan det suges op fugt/vand af pladen og fortsætte ind i syllen. Med som følge at den antager en sådan fugtighed at den vil/begynde at blive dårlig. Afhængig af om syllen er af trykt træværk så lugter det mere. Hvis du sætter en kniv i syllen/træet, er det blødt eller stumt.
Syllen er blødere i nederkant end i overkant, men ikke så blød at jeg nemt får ind kniven. Svært at beskrive i tekst men den virker ikke helt rådskadet i hvert fald.

Panelet ser ud til at sidde tæt mod asfaboarden, ingen luftspalte? Den konstruktion ser ikke helt normal ud, hvilket gør, at fugt kan blive fanget :(

• Synes
mgranbom og 2 andre
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Panelet ser ud til at sidde tæt mod asfaboarden, ingen luftspalte? Den der konstruktion ser ikke helt normal ud, hvilket gør, at fugt kan blive lukket inde :(
Det stemmer, ingen luftspalte mellem asfaboard og panel.

Det kunne meget vel være det. Prøv at udelukke andre kilder.
Det ser ud til, at du har muldjord liggende mod fundamentet. Jorden holder fugten længe.

• Synes
Vemsomhelst2
  • Laddar…
S sblixten sagde:
Det kunne meget vel være det. Forsøg at udelukke andre kilder.
Det ser ud som du har muldjord liggende mod fundamentet. Jorden holder fugten længe.
Ja det er ikke den rigtige type materiale mod fundamentet, burde antageligvis være en slags grus i stedet. Det skal tilføjes, at betonen ikke er direkte eksponeret mod jorden, men der er en eternitplade imellem, måske lidt svært at se på billederne.

V Vemsomhelst2 sagde:
Ja det er ikke den rigtige type materiale mod grunden, burde antagelig være en slags grus i stedet. Skal tilføjes at betonen ikke er direkte eksponeret mod jorden, men der er en eternitskive imellem, måske lidt svært at se på billederne.
Du skal finde kilden, det kan også være en lækage fra tag/væg.

• Synes
Vemsomhelst2
  • Laddar…
Du skal finde kilden, det kan også være en lækage fra tag/væg.
Nogle tips til hvordan man finder kilden?

V Vemsomhelst2 sagde:
Nogen tips til, hvordan man finder kilden?
Åbn alle tagplader og inspicér. Hvordan ser det ud ved nedløbsrør, kan vand sprøjte op der/ved jorden?

• Synes
Vemsomhelst2
  • Laddar…
Åbn alle tagplader og inspicer. Hvordan ser det ud ved tagrender, kan vand sprøjte op der/ved jorden?
Jeg åbnede de plader, som inspektionsfirmaet mistænkte. Kan åbne de andre også selvfølgelig. Tagafvandingen løber et andet sted ned i rør i jorden, ingen risiko for sprøjt der heller.

• Synes
Jonatan79
  • Laddar…
Det kunne være fugt fra kondens på væggen fra indeluften. Konstruktionen er jo ikke ventileret, som sagt, og derfor bliver det ekstremt vigtigt med dampspærren på indersiden og at der er mekanisk ventilation.

• Synes
Vemsomhelst2
  • Laddar…
Ulltand Ulltand sagde:
Det kunne være fugt fra kondens på væggen fra indendørsluften. Konstruktionen er jo ikke ventileret som sagt, og derfor bliver det ekstremt vigtigt med fugtspærren på indersiden og at der er mekanisk ventilation.
Har du et tip til, hvordan jeg finder ud af, om fugten kommer fra pladen eller fra kondens? Jeg mistænker, at det er lidt forskellige foranstaltninger.

V Vemsomhelst2 sagde:
Har du något tips hvordan jeg finder ud af om fugten kommer fra pladen eller fra kondens? Jeg mistænker at det er lidt forskellige løsninger.
Om det det er sådan og spærren generelt er utilstrækkelig så kan du have samme problem i flere vægge.

• Synes
Vemsomhelst2
  • Laddar…
V Vemsomhelst2 sagde:
Jeg åbnede de plader som inspektionsfirmaet mistænkte. Kan åbne de andre også selvfølgelig. Tagafvanding løber et andet sted ned i rør i jorden, ingen risiko for sprøjt der heller.
Hvad findes der for ventilation i denne del?

• Synes
Vemsomhelst2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.