8,721 læst ·
5 svar
9k læst
5 svar
Er det samme kvadratmeterpris for 1,5 plans tilbygning
Hej,
Vi vil gerne udvide vores 1,5 plans træhus fra slutningen af 20'erne. Vi har planlagt at udvide i 1,5 plan med 36 kvadrat på hver plan.
Jeg har hørt, at det koster alt fra 8000-20000 kr/m2 at bygge ud, men hvad koster øverste etages kvadratmeter? Det burde jo være billigere for de kvadratmeter, som vi skal bygge på overetagen.
Er der nogen, der har en fornemmelse af, hvor stor en del af omkostningen en overetage koster?
Jeg vedhæfter en tegning af, hvordan vi har tænkt os at bygge.
Taknemmelig for svar!
Hav det godt
//Kvarnis
Vi vil gerne udvide vores 1,5 plans træhus fra slutningen af 20'erne. Vi har planlagt at udvide i 1,5 plan med 36 kvadrat på hver plan.
Jeg har hørt, at det koster alt fra 8000-20000 kr/m2 at bygge ud, men hvad koster øverste etages kvadratmeter? Det burde jo være billigere for de kvadratmeter, som vi skal bygge på overetagen.
Er der nogen, der har en fornemmelse af, hvor stor en del af omkostningen en overetage koster?
Jeg vedhæfter en tegning af, hvordan vi har tænkt os at bygge.
Taknemmelig for svar!
Hav det godt
//Kvarnis
Dette emne er blevet drøftet adskillige gange. Svaret plejer at være, at det er en smule billigere at bygge det andet plan, men ikke så meget som man skulle tro.
Nu formoder jeg, at eftersom det er en udbygning, har du allerede en trappe. Så bliver det øvre plan endnu lidt billigere.
Nu formoder jeg, at eftersom det er en udbygning, har du allerede en trappe. Så bliver det øvre plan endnu lidt billigere.
Jeg tror ikke, det bliver spor billigere. Tværtimod. Du får et meget mere kompliceret tag (sammenlignet med hvis du havde bygget en etage) som skal tilsluttes det andet tag. Selv stammer og fundament skal forstærkes for at kunne bære en overetage.
omkostningerne for udgravning og fundament er betydeligt dyrere end at lægge taget... Der er forskellen i kvm pris cirka... produktionstiden er den samme/kvm cirka... At tilslutte et sadeltag mod et andet er en enkel sag, vil jeg påstå, dog afhængigt af hvordan bæringen af de eksisterende spær sker. Man kan gøre det mere eller mindre listigt... Der ligger en omkostning, man kan styre ved at vælge en løsning, der medfører enklere afløsninger af eksisterende spær...
Men råareal uden køkken og toilet ligger cirka rundt 12-14000 kroner per kvadratmeter vil jeg påstå, hvis man fordeler det på begge plan... det fordeler sig 60-40 et sted.
Men råareal uden køkken og toilet ligger cirka rundt 12-14000 kroner per kvadratmeter vil jeg påstå, hvis man fordeler det på begge plan... det fordeler sig 60-40 et sted.
Klik her for at svare