Hej,
Jeg undrer mig over, om nogen har erfaring med at glase en træbalkon ind? Balkonen i spørgsmålet er en hel trækonstruktion på første etage og har i øjeblikket intet tag. Det betyder, at trækonstruktionen skal bære både glasset og taget (bortset fra at det naturligvis skal forankres i facaden ovenfor på en eller anden måde - der er en udbygget taglejlighed ovenfor, som tilhører lejligheden).
For dem, der undrer sig: det er en andelslejlighed, og foreningen er "ikke imod", så der er ikke sket nogen byggetilladelser eller afstemninger, vi undrer os først og fremmest over, om vi skal gå ind i budrunden eller ej. Derfor er det vigtigere for os i øjeblikket at vide
- om det overhovedet kan lade sig gøre (ellers byder vi ikke) og
- om omkostningerne overstiger de "almindelige" 80.000 kr for indglasning med tag, som jeg har læst i flere opslag?
Mange tak for al input!
Venlige hilsener.

1. Ja, det er muligt.
2. Det vil blive dyrere end at glase en lignende altan med tag - du skal jo have noget ekstra, taget. Eventuelt skal du desuden ændre/forstærke din ramme/stamme, både for at kunne montere siderne i noget og for at kunne lægge taget på noget.

Prisen afhænger af masser af forskellige ting, kvalitet og isolering i glaspartierne, størrelse på altanen, hvad håndværkeren vil have i timen (selvom du får en fast pris, så har naturligvis håndværkeren regnet på, hvor mange timer det vil tage) mm.

Hilsener, Fredrik

• Synes
Nadhiyah
  • Laddar…
Hej Fredrik,

Så godt at vide, tak! Selve konstruktionen var mit største spørgsmålstegn, eftersom alle firmaer kun udstiller billeder i deres gallerier, hvor de enten inddækker beton/metalkonstruktioner eller en terrasse på jorden. Jeg undrede mig over, om der er årsager i statikken.

Præcis, taget vil være en omkostning, som du siger, samt håndværkernes timer mm. Tænkte om nogen her har gjort lignende og kan angive en rettesnor. At det afviger i sidste ende er klart :) Bare at man ikke regner med mindre end halvdelen, eller lignende.

Mange tak for hurtigt svar!

Hvis du lægger et billede ind af, hvordan det ser ud, får du sikkert flere svar med bedre kvalitet.

Tænk på, at alt kan lade sig gøre, det umulige tager bare længere tid og koster mere.

Spøg til side, mit gæt uden at vide mere er, at prisen bliver problemet.

/ Hilsner, Fredrik

• Synes
fremax
  • Laddar…
Vælg ikke tag af kanalplast, det bliver meget varmt. Taget skal skygge.

Jeg er enig, Fredrik, har bare ingen egne billeder endnu. Det handler om en ejerlejlighed vi overvejer at købe.
Udendørs terrasse med sofaarrangement, bord og stole foran et hvidt hus med balkon. Solskin og grøn have. Screenshot med Pinterest-symbol. Balkon med træmøbler, drikkevarer og snacks, sydvestlig udsigt med grønne omgivelser og huse i baggrunden, solrig dag.
Billederne kommer fra sælgerens annoncen. Pintrest-symbolet er kun med, fordi det er et screenshot, og jeg har appen.

Det bliver trangt at få et tag ind mellem tagfoden og altandøren....

Som Pacman skriver, så er der ikke meget plads i højden, men med bjælker på hver side af døren og kun et tyndt, næsten vandret tag ovenover, så burde det kunne lade sig gøre.

Tænk på, at gulvet sikkert har sprækker mellem brædderne, så hvis I vil stoppe kuldtræk mellem dem, skal I også gøre noget ved gulvet. Balkonggelænderet skal også tætnes på en eller anden måde. Måske er det bedst at fjerne gelænderet og bygge et nyt, tæt, der ser lignende ud.

I kommer til at bygge en ramme lignende denne https://www.skanskabyggvaror.se//ut...MI-O2Hqvnm5AIVk-R3Ch2xcwJjEAQYBCABEgLAv_D_BwE på balkonen, eventuelt tætne gulv og gelænder, afhængigt af hvor vejrbeskyttet I vil have det, og derefter glase det ind og lægge tag på.
Jeg tror, du får en bedre forståelse af, hvad der skal gøres, hvis du googler "bygge uterum".

Mit GÆT er, at det vil koste dobbelt så meget som bare at glase en lignende balkon ind, hvor der allerede er tag. Skønsmæssigt 100-150' nøglefærdigt, hvis I tager håndværkere til alt, hvoraf materialekostnaden måske 50', hvis I vælger enkle uisolerede glaskassetter. Tre-fire gange så høj materialekostnad (dvs totalkostnad 200-400') hvis I vil have godt isolerede kassetter. Arbejdskostnaden påvirkes ikke så meget af, hvilken type glas I har.

En anden konsekvens af det, Pacman skrev, er, at der kan blive lav loftshøjde på balkonen. Til dels kan man kompensere for det ved at bruge fx metalbjælker i stedet for træbjælker, men så bliver det dyrere...

/ Hilsner, Fredrik

Tror I (de som har svaret) ikke, at der er brug for søjler ned mod jorden i forkanten af altanen? Så bor der sikkert nogen i lejligheden ved siden af, der skal godkende det hele, antar jeg. Så vil kommunen sikkert have en lille sum for byggetilladelse...
Men det ser jo absolut ikke umuligt ud at kunne bygge noget der (y)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.