Jeg tænkte på at bygge en pergola og har hentet skovindustriernes pdf-fil om, hvordan det gøres. De anbefaler enten at man kører stolpen 60 cm ned i jorden og fylder op med beton, eller at man køber færdige fundamenter.

Efter hvad jeg finder ud af, går der cirka 4 sække tørbeton per stolpe! Kan det passe? Det virker som ekstremt meget (næsten 100 kilo). En sæk ser ud til at koste 80 kroner, det bliver 320 kroner per stolpe.

Bliver det ikke meget billigere at købe fundamenter? Og nemmere? Eller har jeg tænkt helt forkert?

Grovbeton 39,95/sæk på Byggmax
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-0103.aspx

Plejer nok at række med 2 sække /stolpe, men det afhænger af jorden og hvordan du graver. Man kan fx også trykke "ekstra" sten ned når man støber.

Tak for svaret! Er denne grovbeton sådan, der skal blandes i en cementblander eller stor spand? Jeg synes, det virker så praktisk med den type, man hælder direkte i hullet og vander.

Bland i ngn form af plastkar. STOR spand kan gå.
Findes ofte til at købe for en billig penge.
Har selv brugt trillebøren nogle gange, men gør den ren med det samme, ellers brænder det fast.

Hvis du kommer ned med plinte er det meget mere glat (og billigere) end at støbe selv.
Er det en pergola, vil det med al sandsynlighed være tilstrækkeligt med plinte.
Sørg for at tage plinte med to fladjern og ikke dem med en bjælkesko på "stang".

/sponken

Aha, man støber altså mest selv når det gælder rigtig store byggerier? Så begynder det at blive klart, jeg er ikke særligt indsat i sådan noget her (dimensionering osv). Tak for tipset om modellen, jeg ved hvilken du mener. Skal huske det.

En færdig sokkel inklusiv færdig justerbar bærebeslag koster cirka 130 kr hos Bauhaus, og så slipper du for at blande. Hvis du køber to sække + paprør og bærebeslag, bliver det nok lige så dyrt. Grav ud, kast lidt singel i bunden og læg en haveflise som cirka 30x30. Så har du en god overflade, som du kan placere soklen på, og en større overflade til at fordele lasten på.

Tak for tipset! Vi har masser af gamle havefliser, vi ikke ved, hvad vi skal gøre med :)

Hvis du borer hullet, får du en stabil betonpille. Hvis du graver og lægger en færdig pælefundament eller sætter et rør ned, får du betonkonstruktioner, der vipper frem og tilbage. En boret pælefundament behøver ikke lige så meget beton.

Tak BAS. Først sad jeg som et spørgsmålstegn, men nu har jeg bestilt en skurupsborr. Det her skal blive spændende!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.