I vinters fjernede jeg en gammel gardinstangkarm og monterede en ny dørkarm. Hullet var ret stort på grund af gammel standard, så jeg monterede først en regel på hver side mod vægendene og fastgjorde derefter den nye karm i disse.

Men, nu om sommeren tager den nederste del af døren imod lige præcis så den ikke kan lukkes. Problemet starter de nederste cm. Vaterpasset viser en yderst marginal lille forskel, men trods alt en forskel. Jeg tænker at træ til nye karme burde være tørret så meget inden de produceres. Reglen derimod var jo frisk og lidt fugtig føltes det som. Har ingen sokkel nederst, så måske er det et svagt punkt da intet holder imod nederst. Overst holder midterstykket i karmen imod og forhindrer måske både karmsider og regler i at udvide sig der.

Kan karmsiderne eller reglerne jeg brugte for at fylde mellemrummet ud have udvidet sig på grund af varmen og højere luftfugtighed nu om sommeren? Eller er der sket noget andet? Snap-in hængslerne er der intet i vejen med og kan jo kun justeres op og ned.

M marp68 sagde:
I vinter fjernede jeg en gammel gardinstang og monterede en ny dørkarm. Hullet var ret stort på grund af gammel standard, så jeg monterede først en lægte på hver side mod væggendene og fastgjorde derefter den nye karm til disse.

Men nu om sommeren rammer den nederste del af døren lige præcis, så den ikke kan lukkes. Problemet starter de nederste cm. Vatterpasset viser en yderst marginal lille forskel, men dog en forskel. Jeg tænker, at træet til de nye karme bør have tørret så meget, før de produceres. Lægten derimod var jo frisk og føltes lidt fugtig. Der er ingen sokkel nedad, så måske er det et svagt punkt, da intet holder imod nedefra. Ovenfra holder midterstykket på karmen imod og forhindrer måske både karmstykker og lægter i at svulme ud der.

Kan karmstykkerne eller lægterne, jeg brugte til at fylde mellemrummet, være hævet på grund af varmen og den højere luftfugtighed nu om sommeren? Eller er der sket noget andet? Snap-in hængslerne er der intet galt med og kan jo kun justeres op og ned.
Hvis du måler foroven og forneden, er der forskel på målene?

T Tompafix sagde:
Om du møter oppe og nede adskiller målene sig?
Noget, men svært at vide præcist da det handler om så lidt og jeg ikke målte præcist før. Bare kiggede med vaterpas og øjemål. Tænkte også at det kunne være væggene.

Sådan så det ud under byggeriet. Væggen til venstre er letbeton, mens til højre er beton, som er bærende. Satte altså reglar på hver sin side for at udfylde hullet og fastgjorde karmen i disse.

• Døråbning under byggeri med letbetonvæg til venstre og bærende betonvæg til højre, med træramme monteret.
  • Væg under konstruktion med letbeton til venstre og bærende beton til højre. Trærammer bruges til at fylde og støtte karmen.
M marp68 sagde:
Så här så det ud under byggeriet. Væggen til venstre er letbeton, mens til højre beton, som er bærende. Satte altså lægter på hver sin side for at fylde hullet ud og fastgjorde karmen i disse.
Tager døren i underkanten eller nede på siden af døren?

T Tompafix sagde:
Tar døren i underkanten eller nede på siden af døren?
På siden hvis jeg forstår dig rigtigt. Se billeder. Tror faktisk at det måske kan være reglen som er bulet. Og på grund af at jeg ikke har nogen sokkel imellem de nedre karmkanter, så har reglarne der kunnet udvide sig udad og trykke de nedre dele af karmkanterne ud. Øverst holder den øvre horisontale karmdel imod og forhindrer reglen i at udvide sig og trykke de øvre karmkanter ud. Lyder det logisk? Reglarne virkede en smule fugtige stadigvæk som de plejer at være helt friske. Burde have tænkt på det.

Skal vente til efterår/vinter og se om det går tilbage. Måske prøve med en sokkel næste sommer og se om der bliver nogen ændring. Da jeg ikke vil have nogen sokkel ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal gøre. I værste fald må jeg tage det hele fra hinanden og skifte reglarne ud til nogle som virkelig er tørret ud ordentligt først.

• En sprække mellem dør og karm viser lys igennem.
  • Hvid dørkarm ved trægulv, der viser en mulig forskydning på grund af udvidet træregel. Væggen er malet i en lys farve.
  • En hvid karm med synlig sprække, sandsynligvis forårsaget af ekspansion af den underliggende konstruktion, uden sokkel imellem.
Senest redigeret:
Du kan ikke bare justere karmen med karmeskruen da?

Hvordan ser sprækken ud på hængselssiden?

T Tompafix sagde:
Kan du ikke bare justere karmens position med karmeskruen da?
Nedenunder er der desværre ikke mere plads. Det var præcise mål der. Ligger an mod reglerne på begge sider. Ovenpå er der derimod plads til at justere. Og det var tæt fra begyndelsen.

K krill7 sagde:
Hvordan ser mellemrummet ud på hængselsiden?
Hængslerne sørger jo for, at det fungerer at lukke. Pladsen er den samme som før på grund af hængslerne.

M marp68 sagde:
Hængslerne sørger jo for, at det fungerer at lukke. Rummet er det samme som før på grund af hængslerne.
Er mellemrummene lige på hængselssiden? Eller er der mindre mellemrum nederst, alternativt øverst?

K krill7 sagde:
Er mellemrummene lige på hængselssiden? Eller er der mindre mellemrum nederst, alt øverst?
Når jeg kigger nu, er det faktisk stramt under det nederste hængsel også.

M marp68 sagde:
Når jeg kigger nu, så er det faktisk tæt under det nedre hængsel også.
så det er tæt på begge sider nederst? Så er det nok tid til at tage vaterpassen frem og se, hvilken af karmens sider der har ændret sig.

K krill7 sagde:
så det er tight på begge sider nederst? Så er det nok tid til at finde vaterpasset frem og se hvilken af karmens sider der har ændret sig.
Allerede gjort. Begge sider viser yderst marginalt en halv mm. Desværre husker jeg kun, at det så tilstrækkeligt godt ud ved monteringen, da dørspalten så godt ud, døren kunne lukkes, og jeg også brugte øjemålet med vaterpasset.

At karmene presser indad nederst ved jeg desuden allerede. Spørgsmålet er, om det er karmens sider eller de nye reglar, jeg monterede dem på, som enten er svulmet eller blevet forskudt på anden vis. Eller noget andet jeg ikke har tænkt på. Jeg tænker også at vente til efteråret og se, hvad der sker, når vejret bliver koldere.

Tænkte bare informere alle, der venligt tog sig tid med feedback og tips.

Nu i vinter gik døren at lukke igen. Det var enten karmen eller reglarna, som den blev monteret i, der havde svulmet lidt i sommer. Da der ikke var mere margen at justere nederst, bliver det at fjerne karm og reglar. Derefter fjerne byggelimmet, jeg brugte, inden jeg skruede reglarna fast i betonvæggene, og så skrue dem fast uden lim. Så vinder jeg 5 mm på hver side, hvilket er tilstrækkeligt til at skabe plads til justering senere.

Tak igen og godt nytår :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.