Hej,

Rev en væg i kælderen og da jeg fjernede en dørkarm, åbenbarede beton sig som ses på billedet. Er det blåbeton eller noget andet farligt? Der er en sauna på den anden side af væggen, som ikke længere bruges. Huset er fra 1928. Har ingen idé om, hvornår væggen blev bygget.
En åben væg i kælderen viser grå beton mellem en hvidmalet overflade og en hylde med værktøj, muligvis blåbeton fra et gammelt hus.
Billede af blotlagt beton i en væg efter fjernelse af en dørkarm, muligvis blåbeton. Væggen er i en kælder, huset fra 1928.

Ja det kan muligvis være blåbeton, men hvad tænker du er så farligt? Hvad vil du gøre.

Puds det op igen og mal med passende maling, derefter hvis du er nervøs, så skaffer I en radonmåler og ser, hvordan situationen er.

• Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Er det blå beton skal det være porøst som siporex? Jeg synes ikke det ser ud som blåbeton, men mere som gråsuggor (cementblokke).

• Synes
yez
  • Laddar…

Bedste svar

Det er ikke blåbetong, det er slaggerblokke som var almindelige i 20-40'erne.

• Synes
Stefan N
  • Laddar…
O Oaken sagde:
Det er ikke blåbeton, det er slaggerblokke som var almindelige i 20-40tallet.
Lyder rimeligt. Det er porøst og ser ud til at have lidt blandede sten i sig. Den blålige farve gjorde dog, at jeg mistænkte blåbeton. Måske laver jeg en radonmåling for en sikkerheds skyld...

Tobiblas Tobiblas sagde:
Lyder rimeligt. Det er porøst og ser ud til at have lidt blandede sten i sig. Den blålige farve gjorde dog, at jeg mistænkte blåbetong. Måske gør en radonmåling for en sikkerheds skyld...
Hvis du udfører en radonmåling og den viser radon, kommer radonet ikke fra slaggerpladerne.

• Synes
ejner og 2 andre
  • Laddar…
O Oaken sagde:
Det er ikke blåbetong, det er slaggblokke som var almindelige i 20-40'erne.
Hej, jeg undrer hvad slaggplader er? Vi bor i en lejlighed bygget 1950/60 som har vægge der er helt umulige at slå et søm i. Skal altid bore & plugge, intet andet fungerer. Der kommer ofte sort støv ud, men helt pludseligt kan det være porøst alligevel, og hullet bliver større end tænkt og så gælder byggetilladelse før plugning. Så lidt besværligt er det alt.
Hvilket materiale kan det være? Er det sorte risikofyldt at indånde ved boring.
Tak på forhånd
Marie

BirgitS
M MariaCCD sagde:
Hej, jeg undrer mig over, hvad slaggerplader er? Vi bor i en lejlighed bygget i 1950/60 som har vægge der er helt umulige at slå en søm i. Må altid bore & plugge, intet andet fungerer. Det kommer oftest ud sort støv, og men helt pludseligt kan det være porøst alligevel, og hullet bliver større end tænkt og så gælder byggetilladelse inden plugning. Så lidt besværligt er det alt sammen.
Hvilket materiale kan det være? Er det sorte risikabelt at indånde ved boring.
Tak på forhånd
Marie
Slagger er et restprodukt ved metalhåndtering, se her: https://sv.wikipedia.org/wiki/Slagg

Om det er slaggersten eller blåbeton i dine vægge er svært at vide. Det enkleste er nok at du spørger bestyrelsen eller naboer.

Det er uhensigtsmæssigt at indånde alle former for byggestøv.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.