2,067 læst ·
6 svar
2k læst
6 svar
Er der nogen, der ved, hvordan det fungerer med sprøjteisolering af polyurethanisolering.
Overvejer at konvertere en uisoleret garage, der er bygget med stenvægge og trækonstruktion af tag med plade på, til bolig!
Og uisoleret betongplade!
Hvordan bliver det, hvis man sprøjter isolering på vægge og tag med polyuretanisolering? Virker det også for gulv?
Hvordan bliver det med træet, der skummes over? Bliver der ikke alligevel kondens og skimmel senere? Derefter rent praktisk, hvordan forsegles/gipses det så? Det er jo knudret. Sømmer man det bare over med osb og gips, eller fyldes det i to omgange? Ser jo meget hurtigt og smidigt ud, men virkelig besværligt, hvis det bliver forkert! Hvis man ikke kan lide at slibe😝 Er der nogen, der har erfaring med dette, har brugt det? Hvor tykt et lag har man brug for til boligstandard?
Og uisoleret betongplade!
Hvordan bliver det, hvis man sprøjter isolering på vægge og tag med polyuretanisolering? Virker det også for gulv?
Hvordan bliver det med træet, der skummes over? Bliver der ikke alligevel kondens og skimmel senere? Derefter rent praktisk, hvordan forsegles/gipses det så? Det er jo knudret. Sømmer man det bare over med osb og gips, eller fyldes det i to omgange? Ser jo meget hurtigt og smidigt ud, men virkelig besværligt, hvis det bliver forkert! Hvis man ikke kan lide at slibe😝 Er der nogen, der har erfaring med dette, har brugt det? Hvor tykt et lag har man brug for til boligstandard?
Altvidende
· Västra götaland
· 10 935 indlæg
Stenvægge? Hvilken slags sten?
Kan ikke se, hvilke fordele sprayisoleringen skulle have mod almindelig isolering, det er vel bare at regle op så tykt du har plads til og isolere...
Kan ikke se, hvilke fordele sprayisoleringen skulle have mod almindelig isolering, det er vel bare at regle op så tykt du har plads til og isolere...
Er en anden slags end den, der var i 70'erne som ischaskum (håber jeg har stavet det rigtigt) og der blev boret en masse huller i panelet og bjælkelaget, sprøjtet ind og det blev som en skumpolystyrenplade, men mere porøs. Det forsvandt senere, tror at det ligesom ændrede sig en del og sank sammen, så der blev store luftbobler lidt overalt. Udover det måske ikke forkert, men har ingen erfaring med det.R Rättochfel sagde:
Ja, det var en anden variant! Tror faktisk jeg har set den variant en gang! Det var løse flamingokugler og disse kunne med tiden "løbe" væk! Besværligt at sanere kan jeg forestille mig, flamingo/plast overalt derefter! Nej, dette bliver som en klæbrig masse og sidder på alt! Enten slibe eller fjerne det det sidder på! Måske endnu værre at sanere når det viser sig at det indeholder noget kræftfremkaldende😀J jonaserik sagde:Er en anden sort end den som var på 70'erne som ischaskum (håber jeg har stavet det rigtigt) og der blev boret en masse huller i panelen og bjælkelaget, sprøjtet ind og det blev som en flamingoplade men mere porøs. Det forsvandt senere, tror at det ligesom ændrede sig en del og sank sammen, så det blev store luftbobler lidt overalt. I øvrigt måske ikke forkert, men har ingen erfaring med det.
Det som var almindeligt i 70-80'erne hed karbamidskum. Det er et væskebaseret skum, der sprøjtes ind i hulrum, så der bliver ingen kugler af det.
Ulempen (udover at det afgiver formaldehyd) er, at det ret hurtigt bliver sprødt og mere eller mindre falder fra hinanden af sig selv.
Ulempen (udover at det afgiver formaldehyd) er, at det ret hurtigt bliver sprødt og mere eller mindre falder fra hinanden af sig selv.
Det var ikke kugler, men en masse der blev sprøjtet ind og stivnede. Var en meget populær foranstaltning dengang, men forsvandt. Det med kræftfremkaldende tror jeg ikke på, men klistret bliver det, og der hvor det ikke skal være er det meget svært at få væk, hvad jeg ved, minder lidt om fugeskum, men udvider sig ikke specielt. Ellers så er den metode brugt til at isolere, den trænger ind i alle huller (også dér hvor den ikke skal være) og tætner kraftigt.
Klik her for at svare