Jeg er interesseret i at købe aluminiumsrør, der skal bruges som stående spjæld i et altangelænder. Disse vil jo stå ude og blive udsat for regn i perioder. Er eloxering/anodisering nødvendigt, eller vil der naturligt opstå et oxide lag med tiden? Jeg har ikke noget imod, hvis overfladen bliver lidt meleret/gråhvid som en lygtepæl, men hvis overfladen bliver kornet, grov og pletvis misfarvet, er jeg meget i tvivl. Har nogen egne erfaringer med dette, eller har nogen billeder af, hvordan ikke anodiseret/eloxeret aluminium ser ud efter nogle år i regn?

Så længe der ikke er salter eller andre kemikalier i regnen, så tror jeg ikke, at aluminium korroderer, så kan det jo påvirke hvilken legering det er også, men generelt så burde det klare almindeligt vand.

Aluminium som ikke er behandlet vil korrodere, vi i branchen kalder det "hvidrust" og er næsten umuligt at fjerne uden bearbejdning/polering.

Ubehandlet aluminium der får være udendørs i længere tid bliver ikke pænt, det bliver som sagt hvidstribet.

At ubehandlet aluminium ikke korroderer er en fejlantagelse som mange tror.

Senest redigeret:
Jeg korrigerer stavningen til korroderer.

• Synes
MB77
  • Laddar…
Du skal som sagt behandle den for at det skal fungere, hvis du ønsker samme overflade som en lyktestolpe, så er det varmgalvaniseret stål.

Der findes mange forskellige al-legeringer med helt forskellige egenskaber. Rent al danner et beskyttende oxidlag, som modstår videre korrosion. Andre legeringer er ekstremt bestandige i alle omgivelser, fx marin-aluminium.

Følgende tabel giver lidt overblik:

Tabell 1. Aluminiumlegeringer og deres anvendelser
Alloy series Alloy elements Properties Applications
1XXX None (>99% Al) God svejsbarhed, god korrosionsbestandighed Ledninger, fødevareindustrien, dybtrækning
2XXX Copper Høj styrke, dårlig svejsbarhed, god bearbejdelighed Flyrammer, flydele, nagler, maskinkomponenter
3XXX Manganese God svejsbarhed, god korrosionsbestandighed Marine strukturer, byggeindustrien, radiatorer, rør, sodavandsdåser
4XXX Silicon Svejsemateriale
5XXX Magnesium
God svejsbarhed,
God korrosionsbestandighed Kemiske anlæg, marine strukturer, skibsbygning
6XXX Magnesium
Silicon God svejsbarhed, god korrosionsbestandighed Ekstruderede profiler, vinduesrammer, sejlbåds master, forskelligartede konstruktioner
7XXX Zinc
Høj styrke Broer, øltønder, fly, rumindustrien, skistave

Desværre gik formateringen i ged.

Det, der ødelægger alt aluminium, er galvanisk korrosion, når al er i kontakt med andre metaller (jern, stål, rustfrit, messing) under fugt.

Jeg antager, at du bygger resten af rækværket af trykt træ, som indeholder en masse ulækre og giftige tungmetalsalte. Denne fejl begår de fleste. Så skal du ikke vælge al.

MB77 sagde:
Aluminium som ikke er behandlet vil korrodere, vi i branchen kalder det "hvidrust" og er næsten umuligt at fjerne uden bearbejdning/polering.

Ubehandlet aluminium, der får lov at være udendørs i længere tid, bliver ikke pænt, bliver som sagt hvidplettet.

At ubehandlet aluminium ikke korroderer, er en fejltagelse, som mange tror.
Man har vel lært, at aluminium oxiderer, og at dette oxidslag (i modsætning til jernrust) lægger sig som en beskyttende hinde. Det er jo det man gør ved anodisering også, bare at oxidslaget bliver tykkere.

Den her hvidrust er noget, der altså kommer løbende og ikke noget, der opstår i forbindelse med, at oxidslaget dannes?

Thomas_Blekinge sagde:
Dfinns väldigt många olika al-legeringar med helt olika egenskaper. Rent al bildar ett skyddande oxid-skikt som motstår vidare korrosion. Andra legeringar är extremt beständiga i alla omgivningar, ex marin-aluminium.

Följande tabell ger lite överblick:
lications.
Table 1. Aluminum alloys and their applications
Alloy series Alloy elements Properties Applications
1XXX None (>99% Al) Good weldability, good corrosion resistance Conductors, food industry, deep drawing
2XXX Copper High strength, poor weldability, good machinability Air frames Aircraft parts, rivets, machinery components
3XXX Manganese Good weldability, good corrosion resistance Marine structures, building industry, radiators, tubes/pipes, soft drink cans
4XXX Silicon Welding material
5XXX Magnesium
Good weldability,
Good corrosion resistance Chemical plants, marine structures, shipbuilding
6XXX Magnesium
Silicon Good weldability, good corrosion resistance Extruded profiles, window frames, sailing boat masts, diversified constructions
7XXX Zinc
High strength Bridges, beer barrels, aircraft, space industry, ski poles

Tyvärr gik formateringen ad helvede til.

Det som dræber alt aluminium er galvanisk korrosion når al er i kontakt med andre metaller (jern, stål, rustfrit, messing) under fugt.

Jeg antager, at du bygger resten af rækværket af trykt tømmer, der indeholder en masse ulækre og giftige tungmetal-salte. Denne fejl gør de fleste. Da skal du ikke tage al.
6060 er jo den som de fleste sælger. Da burde den fungere uden anodisering eller? Mener du at mod trykt tømmer så kan man ikke alls bruge aluminium uanset om den er anodiseret eller ej? Burde vel gå at løse med plastplug hvor aluminium møder/går ind i træ?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.